Auton ostaja vaatii pikaisen vastauksen sähköpostiin

Julkaistu: , Päivitetty:

Capgeminin kahdeksas Cars Online -tutkimus selvitti kuluttajien ostokäyttäytymistä, internetin käyttöä autonhankinnassa ja asiakasuskollisuutta.
Tulosten valossa kuluttajien luottamus ja uskollisuus katoavat helposti. Kuluttajat ovat entistä vaativimpia ja he vaihtavat nopeasti automerkkiä, jopa kuukauden sisällä uuden auton ostosta. Yhä useammin kuluttaja ei anna yritykselle toista mahdollisuutta.

Lähes neljäkymmentä prosenttia kuluttajista sanoi, että he odottavat myyjältä tai autonvalmistajalta vastausta sähköpostin tai internetin kautta lähetettyyn kysymykseen neljän tunnin sisällä. Vastaava luku viime vuoden tutkimuksessa oli 29 prosenttia. Jos vastaus ei tule tarpeeksi nopeasti, kuluttaja etsii itselleen uuden autonmyyjän tai -valmistajan.

Kuluttaja tukeutuu nettiin

Capgeminin tutkimukseen osallistui yli 2600 kuluttajaa Kiinassa, Ranskassa, Saksassa, Iso-Britanniassa ja USA:ssa.

Yhteistyö autovalmistajien ja -myyjien välillä on selvästikin avainasemassa, sillä kuluttaja ei aina näe eroa näiden välillä. Jos jompikumpi osapuolista ei vastaa esimerkiksi sähköpostikysymykseen tarpeeksi nopeasti, lähes viidennes kuluttajista vaihtaa joko automerkkiä tai myyjää.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Autonostajat käyttävät internetiä entistä valikoidummin: yli kahdeksankymmentä prosenttia vastanneista sanoi käyttävänsä internetiä autonostoprosessin aikana. Tämä on kaksi kertaa enemmän kuin vuonna 2004 ja 4,5 kertaa enemmän kuin vuonna 2002.

Samanaikaisesti kuluttajat ovat keskittyneet vain tiettyjen www-palvelujen käyttöön autonostossa. Tänä vuonna kolmannes kuluttajista sanoi vierailleensa viiden ja useamman valmistajan www-sivuilla. Viime vuonna vastaava luku oli 44 prosenttia.

Internetistä kuluttajat etsivät hintatietoa, autojen ominaisuuksien vertailutietoja, tuotetietoa sekä tietoa autojen lisävarusteluista ja ominaisuuksista. Yli kolmannes vastaajista sanoi, että he eivät osta autoa valmistajalta tai myyjältä, jolta puuttuu edellä mainittu tieto www-sivuiltaan.

Kiinalainen haluaa vastauksen tunnissa

Capgeminin mukaan kaksisuuntainen ja tehokas www-palvelu on keskeistä Kiinassa.

Vaikkakin Kiina on edelleen suhteellisen kehittymätön automarkkina, joitakin kuluttajakäyttäytymisen trendejä on jo kuitenkin havaittavissa. Esimerkiksi kiinalaiset kuluttajat tekevät suuren määrän taustatutkimusta ennen autonostoa. Tietolähteet ovat laajat, aina perheenjäsenistä, ystäviin ja internetiin.

Koska kiinalaiset käyttävät paljon internetiä, autovalmistajien ja -myyjien nopea vastausaika sähköpostikysymyksiin on erityisen tärkeää. 61 prosenttia kiinalaisista haastateltavista halusi valmistajan tai myyjän vastauksen kysymykseensä heti tai tunnin sisällä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Näin Rovio rauhoitteli sijoittajia puhelimessa: ”Kehitämme jatkuvasti uusia pelejä” – osake edelleen -50 %

    2. 2

      325 000 euron vuositulot ja pitää itseään keskiluokkaisena – näin asuinpaikka vaikuttaa

    3. 3

      Kommentti: Suomi toipuu, mutta yksi sukupolvi putoaa kelkasta – 3 synkkää graafia työelämästä

    4. 4

      Rovion kriisi: puhelinpalaveri vihaisille sijoittajille – osake syöksynyt jo lähes 50 prosenttia

    5. 5

      Ulkomaiset jättipankit myyvät Rovion osakkeita – suomalaiset piensijoittajat ostavat

    6. 6

      Analyytikko: Rovion pudotus odotettua rajumpi

    7. 7

      Finnairin osakkeella tehtiin iso kauppa pörssissä

    8. 8

      Kovatuloisimpaan kymmenykseen pääsee 4 968 euron tuloilla – onko se paljon vai vähän?

    9. 9

      HS: Bank Norwegianin talletussuoja puolittumassa Suomessa

    10. 10

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: Suomi toipuu, mutta yksi sukupolvi putoaa kelkasta – 3 synkkää graafia työelämästä

    2. 2

      Rovion kriisi: puhelinpalaveri vihaisille sijoittajille – osake syöksynyt jo lähes 50 prosenttia

    3. 3

      325 000 euron vuositulot ja pitää itseään keskiluokkaisena – näin asuinpaikka vaikuttaa

    4. 4

      Kahvilayrittäjä sai oudon puhelun kassahihnan päähän – Nordea oli palauttamassa rahoja takaisin hänen asiakkailleen

    5. 5

      Lintuja kynitään vihaisesti pörssissä – Rovioon iski Siperian pakkanen: jo -48 %

    6. 6

      Näin Rovio rauhoitteli sijoittajia puhelimessa: ”Kehitämme jatkuvasti uusia pelejä” – osake edelleen -50 %

    7. 7

      4 säästövinkkiä: Näinä päivinä tehdään sähkölaskuihin vuoden kallein piikki

    8. 8

      Teknologiapelkuriksi tunnustautuva Wahlroos antaa 3 vinkkiä sijoittajalle – ”Osta ja unohda oli toimiva strategia puolitusinaa vuotta”

    9. 9

      Ulkomaiset jättipankit myyvät Rovion osakkeita – suomalaiset piensijoittajat ostavat

    10. 10

      Analyytikko: Rovion pudotus odotettua rajumpi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kahvilayrittäjä sai oudon puhelun kassahihnan päähän – Nordea oli palauttamassa rahoja takaisin hänen asiakkailleen

    2. 2

      Tällaisia ovat sopeutumiseläkettä nostavan Suvi Lindénin bisnekset

    3. 3

      Jukka kyllästyi sähköyhtiöiden ”rosvoukseen”: asensi katolleen 29 aurinkopaneelia – säästöä 443 euroa vuodessa

    4. 4

      Yrittäjä joutui ulosottoon summasta, jolla saa käytetyn Corollan: maksanut 5 vuodessa yli 60 000 euroa – eikä velka ole lyhentynyt

    5. 5

      Tähän on tultu Suomen rakennusalalla: juuri koulusta päässeet pyytävät yli 6000 e/kk

    6. 6

      Pankki varoittaa: Kunnon rytinä on vasta tulossa markkinoille

    7. 7

      Yksi asia unohtuu talvella – 3 vinkkiä: Näin suojelet arvokasta ilmalämpöpumppuasi

    8. 8

      Yhden Kari Voutilaisen tekemän rannekellon hinnalla saa kymmenen Rolexia

    9. 9

      Katso keskipalkat 15 eri toimialalla – ”63–64 % suomalaisista saa pienempää palkkaa kuin keskiarvo”

    10. 10

      Kommentti: Sipilän ”mahdoton” tavoite on toteutumassa – yksi ilmiö selittää työllisyysihmeen

    11. Näytä lisää