Luksusmuotia - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Mulberry avaa uusia liikkeitä

Nahkatuotteiden valmistaja Mulberry on kasvattanut myyntiään 44 prosenttia vuodessa, kertoo toimitusjohtaja Lisa Montague. Nahkalaukut kattavat 65–70 prosenttia liiketoiminnasta.

Lisa Montaguen mukaan Mulberry oli aiemmin iso merkki, mutta sillä oli pieni bisnes.­

5.10.2006 6:03 | Päivitetty 22.10.2007 11:59

Montaguella on plakkarissaan singaporelaisen sijoittajan Christina Ongin luottamus. Ongin yhtiö Challice on Mulberryn suurin omistaja.

Montaguen mukaan Mulberry oli aiemmin liian keskittynyt itseensä eikä suinkaan markkinaan ja kuluttajaan. Lisäksi se oli kallis ylläpitää, koska sillä on omat tehtaat.

– Uskoimme, että voisimme lisätä myyntiä samoilla kustannuksilla. Nyt se näkyy tuloksessa, kulut ovat ennallaan ja myynti on kasvanut.

Mulberryllä on vahva asema kotimaassaan. Myydyistä laukuista sillä on viiden prosentin osuus, brittimiesten viime huvituksesta, miestenlaukuista suurempi. Skandinavia on ollut sen vahva alue Euroopassa. Kaikissa Pohjoismaissa on yksi tai useampi liike.

–Tarvitsemme uuden mittakaavan. Muilla on kolmasosa bisneksestään Amerikassa, kolmasosa Aasiassa ja kolmasosa Euroopassa. Meillä ei ollut juuri mitään Ranskassa, Italiassa ja Espanjassa. Niissä aloitimme lähes tyhjästä.

Yritys avaa aktiivisesti uusia liikkeitä: Japaniin viime vuonna, Singapore ja Soul ovat vielä tulossa.

Montaguen mukaan sopivan liikepaikan löytäminen on vaikeaa. Jos sopivaa ei löydy, liikettä ei avata, vaan odotetaan.

– Lokakuussa avaamme neljä liikettä Amerikassa, kaksi New Yorkissa, yhden Long Islandilla ja yhden Los Angelesissa Melrosella.

Mulberryn laukusta saa maksaa keskimäärin tuhat euroa. Siinä luokassa on muitakin, isojen ylellisyystavaramerkkien laukkuja kilpailemassa samasta kuluttajasta.

– Me olemme muodikkaita, mutta meilläkin on klassikkoja. Olemme kuitenkin hyvin pieniä. Mutta kun saamme mittakaavan kohdalleen, voimme kasvaa. Meidän täytyy katsoa sekä eteen- että ylöspäin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?