Kolumni: Nyt on jo kiire

Julkaistu: , Päivitetty:

Internet on elänyt lähes keskeytymätöntä nousukautta viestintävälineenä vuoden 1994 jälkeen. Kupruista ja kuplista huolimatta. Kuluttajat ovat omaksuneet uudet verkkopohjaiset viestintävälineet nopeasti.
Se on aiheuttanut päänvaivaa muun muassa useille mediayrityksille. Musiikkiteollisuus on kamppaillut laittomia verkkolatauksia vastaan ja Applen iTunes noussut nollasta merkittäväksi musiikkialan toimijaksi.

Nyt mediayhtiöt ovat olleet hereillä ja toimivat Web 2.0 -ilmiön vetureina. Esimerkeistä käyvät mediamoguli Rupert Murdochin 580 miljoonan taalan myspace.com-ostos, Sonyn huhuttu kiinnostus youtube.comia kohtaan ja kotimaassa Helsingin Sanomien avautuminen kuluttajien tuottaman sisällön suhteen.

Markkinointiviestinnän ammattilaiset ovat siirtyneet internetiä ymmärtävään (eng. savvy) suuntaan ällistyttävän hitaasti ja jäykästi. Syyttävän sormen voi osoittaa asiakkaisiin, mediatoimistoihin ja mainostoimistoihinkin.

Kilpailu on kiihtynyt ja kansainvälistynyt kaikille toimialoille. Epävarmuuden tunne ajaa usein sekä asiakkaat että niiden kumppanit syvälle kuvitellulle mukavuusalueelle. Samalla jää puolustus auki uudella tavalla toimiville ja viestiville yrityksille.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Ensimmäisen internet-huuman alussa markkinointialan skeptisismiin varmaan oli syytäkin. Kohderyhmät olivat pieniä ja homogeenisiä. Mittaus perinteisin metodein oli vaikeaa. Nyt tilanne on toisin. Koko kansa on verkossa ja käyttää sitä aktiivisesti ostopäätösten tekemiseen. Verkon saavuttavuus ja teho on kaikista medioista helpoimmin mitattavissa.

Onko markkinointiviestintäalan jarrutustaktiikka enää perusteltua? Ja onko markkinointipäättäjien tietotaito nykytasolla?

McKinsey & Co. julkisti loppukesästä tutkimuksen televisiomainonnan tehosta ja mediaympäristön muutoksista Yhdysvalloissa. Sen tuloksista ja niiden relevanssista Suomen markkinoille voi olla monta mieltä.

Tutkimuksen mielenkiintoisimmassa osassa kerrottiin teini-ikäisten mediakäyttäytymisestä. Nuoret käyttivät verkkopohjoisia medioita jopa kuusi kertaa enemmän kuin heidän vanhempansa. Erot suomalaisnuoriin tuskin ovat kovin suuria. Nykynuoret ovat huomenna päättäjiä, jotka vaikuttavat vanhempiensa ostokäyttäytymiseen jo nyt.

Muutostalkoisiin on kiire, jos markkinoijat ja perinteiset alan asiantuntijayritykset haluavat pysyä relevantteina. Kuluttajat ja mediat menivät jo.

Kirjoittaja on Hasan & partnersin toimitusjohtaja.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Lidlin tahti hidastui USA:ssa – joutui muuttamaan suunnitelmia

    2. 2

      Bitcoinin arvo jatkaa laskuaan – Kiina alkaa taklata virtuaalivaluuttoja kovin toimin

    3. 3

      Oriolassa tapahtui inhimillinen virhe – väärennetyksi epäiltyä syöpälääkettä jaettiin sairaaloihin

    4. 4

      1,5 vuoden koulutus ja mediaanipalkka 6116 e/kk – lennonjohtajan koulutukseen taas haku päällä

    5. 5

      Rolls-Royce pohtii kaupallisen meritoimintansa myymistä – miten käy Rauman, Kokkolan ja Turun?

    6. 6

      Tulosvaroitus syöksi Metson osakkeen rymylaskuun

    7. 7

      Helsingistä tuli maailman vilkkain matkustajasatama – ”Onhan se aika hauska juttu”

    8. 8

      Wärtsilä ei toimita Krimille laivamoottoreita – päätös ihmetyttää Venäjällä: ”Miten voi kieltäytyä rahasta?”

    9. 9

      Matkapakettilaki muuttuu: 8 vinkkiä kesäreissua varaaville – korvausta voi saada lomanautinnon menettämisestä

    10. 10

      Saab perustaa teknologiakeskuksen Tampereelle – kehittää hävittäjien järjestelmiä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Alle 60-vuotiaana eläkkeelle – näissä ammateissa osalla on yhä vanha etu

    2. 2

      30 vuotta maksajana riitti – ”Puoliso pistää rahansa tuulemaan ja on käsi ojossa pyytämässä minulta lisää”

    3. 3

      Wärtsilä ei toimita Krimille laivamoottoreita – päätös ihmetyttää Venäjällä: ”Miten voi kieltäytyä rahasta?”

    4. 4

      Joillekin OP:n tileille ilmestyi rahaa tyhjästä

    5. 5

      1,5 vuoden koulutus ja mediaanipalkka 6116 e/kk – lennonjohtajan koulutukseen taas haku päällä

    6. 6

      Oriolassa tapahtui inhimillinen virhe – väärennetyksi epäiltyä syöpälääkettä jaettiin sairaaloihin

    7. 7

      Kommentti: Öljyn kallistuminen iskee tankkaajan lompakkoon ja jarruttaa Suomen taloutta

    8. 8

      Bitcoinin arvo jatkaa laskuaan – Kiina alkaa taklata virtuaalivaluuttoja kovin toimin

    9. 9

      Matkapakettilaki muuttuu: 8 vinkkiä kesäreissua varaaville – korvausta voi saada lomanautinnon menettämisestä

    10. 10

      Helsingistä tuli maailman vilkkain matkustajasatama – ”Onhan se aika hauska juttu”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Oletko sinä ammatissa, jonka eläkeikä yhtäkkiä nousi? Katso lista

    2. 2

      Suomalaiset ovat kiintyneet pahvisiin koodiläpysköihinsä – 20 vuotta, eikä edes Nordea uskalla vielä luopua

    3. 3

      Ismo, 50, vaihtoi toimistotyöt Lapin erämaihin – traaginen turma keväthangilla jätti haavan sieluun

    4. 4

      Nyt pääministeri Sipilä kommentoi kuohuntaa aiheuttanutta aktiivimallia: ”Työttömän näkökulmaa tässä on haettu”

    5. 5

      30 vuotta maksajana riitti – ”Puoliso pistää rahansa tuulemaan ja on käsi ojossa pyytämässä minulta lisää”

    6. 6

      Kelan tutkijan kirjoitus hämmentää: Rankaiseeko aktiivimalli työtöntä aktiivisuudesta? Tästä on kyse

    7. 7

      Kokkeja ei saa enää vähimmäispalkalla töihin – näin paljon ammattikunta tienaa

    8. 8

      Alle 60-vuotiaana eläkkeelle – näissä ammateissa osalla on yhä vanha etu

    9. 9

      Työttömiä on jäänyt pois vapaapalokuntien toiminnasta – liiton mukaan syynä aktiivimalli

    10. 10

      7 asiaa, joista syntyy riitaa parisuhteessa – terapeutti kummeksuu sitä, että usein mies maksaa laskut

    11. Näytä lisää