Ulkomainen maistuu - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Lidlin tulo tuplasi limsatuonnin

Lidlin ohella myös kivennäisvesibuumi on lisännyt juomatuontia.

Lidlin ohella myös kivennäisvesibuumi on lisännyt juomatuontia.

Julkaistu: 1.10.2006 17:23, Päivitetty 1.10.2006 18:07

Virvoitusjuomien ja kivennäisvesien tuonti on kahdessa vuodessa kaksinkertaistunut. Viime vuonna Suomeen tuotiin lähes 34 miljoonaan euron arvosta limonadia ja pullotettua vettä, ilmenee Tullihallituksen tiedoista.

Vuonna 2003 tuonnin arvo jäi noin 17 miljoonaan euroon.

– Tilastoissa näkyy Lidlin tulo markkinoille, koska kasvu on tapahtunut Lidlin rantautumisen jälkeen, selvittää Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton asiamies Timo Jaatinen.

Myös viime vuosien kivennäisvesibuumi on osaltaan nostattanut tuontia rajusti. Jaatinen ennakoi, että tuonti lisääntyy entisestään vuodesta 2008 lähtien, kun Suomessa otetaan käyttöön kertakäyttöiset pantilliset pullot.

Kokonaiskulutukseen verrattuna tuonnin osuus on kuitenkin vähäinen. Suomalaiset ostivat viime vuonna 330 miljoona litraa virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä.

Lidl tuo juomansa Saksasta. Muu vähittäiskauppa tuo lähialueilta. Suomalaistehtaiden virvoitusjuomien ja vesien vienti on vähäistä.

Viime vuonna juomia vietiin noin neljän miljoonan euron arvosta. Summa vastaa noin kuukauden kivennäisvesien myyntiä Suomessa. Juomia viedään pääasiassa Viroon ja Ruotsiin.

Tuoreimmat osastosta