VR kahmii rajusti Venäjän autokuljetuksia

Julkaistu: , Päivitetty:

VR aikoo haukata ison siivun Venäjän kasvavista henkilöautokuljetuksista. Jatkossa peräti neljännes maanteiden autorallista siirtyy raiteille.

VR lisää länsiautojen kuljetuksia niin, että ensivaiheessa Suomesta kulkee Venäjälle yksi junalastillinen päivässä. Nykyisin VR on kuljettanut Venäjälle muutaman vaunukuormallisen autoja viikossa.

Päivittäinen junayhteys nostaa VR:n henkilöautokuljetukset Venäjälle sataantuhanteen kappaleeseen vuodessa.

Nykyisin VR:n osuus henkilöautokuljetuksissa on vähäinen. Kun kumipyörillä Suomesta Venäjälle kulkee tänä vuonna 400 000 länsiautoa, VR kuljettaa vuodessa 15 000 autoa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Autokuljetusten lisääminen on tyssännyt rautateillä kunnollisen autoterminaalin ja kuljetuskaluston puutteeseen. Venäjällä ei ole ollut sopivaa aluetta, johon länsiautot voitaisiin purkaa ja varastoida.

Tilanteeseen tuo helpotusta Moskovaan ensi keväänä valmistuva uusi autoterminaali. VR:n venäläinen yhteistyökumppani hankkii myös uutta vaunukalustoa, joka täyttää länsimaisten autojen mitat.

Moskovan uusi autoterminaali aloittaa toimintansa ensi toukokuussa.

- Me ryhdymme ensi kevään aikana markkinoimaan länsimaisille autovalmistajille tätä junayhteyttä yhdessä yhteistyökumppaneidemme kanssa, VR Cargon markkinointipäällikkö Matti Andersson suunnittelee.

Moskovan terminaalin rakentaa VR:n yhteistyökumppani, joka on Venäjän rautateiden tytäryhtiö.

Terminaalikeskus sijaitsee Moskovan eteläisen kehätien varrella. Noin 80 hehtaarin alueella on tilaa purkaa ja varastoida henkilöautolasteja. Terminaalissa toimii myös tullausjärjestelmä.

Terminaalin lisäksi VR tarvitsee nykyaikaiset vaatimukset täyttävät kuljetusvaunut.

VR:n yhteistyökumppani on tehnyt tänä kesänä tilauksen sadasta uudesta kuljetusvaunusta. Se hankkii koko ajan uutta kalustoa niin, että muutaman vuoden kuluttua autokuljetuksissa on 3 000 uutta vaunua.

Suomen maanteiden kaikkia ruuhkaongelmia VR:n henkilöautokuljetukset eivät ratkaise.

Suomen maanteillä kulkee tulevaisuudessa edelleenkin päivittäin satoja autorekkoja Venäjälle.

Venäläiset ovat arvioineet, että vuonna 2010 maahan tulee 1,5 miljoonaa länsiautoa. Suomi on kuljetusten tärkein kauttakulkumaa.

Kun tänä vuonna Venäjälle viedään 500 000-600 000 länsiautoa, Suomen kautta näistä kulkee 400 000 autoa.

- Venäläiset satamat eivät vielä moneen vuoteen ole siinä kunnossa, että niiden kautta voitaisiin hoitaa kaikkia henkilöautokuljetuksia, Matti Andersson arvioi.

Venäjälle menevissä henkilöautoissa VR näkee kasvavan liiketoiminta-alueen. Erityisesti Moskovan markkina houkuttelee. Länsiautoista 70 prosenttia jää Moskovan alueelle. VR.n autokuljetuksista suurin osa on mennyt Moskovan kautta Kazakstaniin.

- Jos kuljetusmäärät tästä kasvavat, voimme jonkun vuoden päästä laittaa vaikka kaksi päivävuoroa, Andersson suunnittelee.

Uralin alue on suomalaisten toinen kiinnostuksen kohde. VR:n venäläinen yhteistyökumppani rakentaa myös Jekaterinburgiin terminaalia, johon henkilöautoja voidaan purkaa. Pietarin markkinat VR jättää sovinnolla kumipyöräliikenteelle.

- Pietari sijaitsee sen verran lähellä Suomea, ettei sinne ole kannattavaa tehdä tällaisia terminaali- ja vaunuinvestointeja, Anderson laskee.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Yli 100 000 euroa vuodessa tienaavan Matin rahapula kummastuttaa – ”Että kehtaatkin valittaa”

    2. 2

      Superrikkaiden varallisuus paisui edelleen: 42 ihmistä vauraampia kuin puolet maailmasta

    3. 3

      Lähihoitaja Pirjo, 56, muutti Portugalin lämpöön – myy nyt karjalanpiirakoita Algarvessa

    4. 4

      15 kysymystä: Testaa, kuinka vieraantunut olet arjesta

    5. 5

      Taloussanomien keskihintatesti osoittautui piinaavan hankalaksi: vain 0,56 prosenttia vastaajista sai kaikki oikein

    6. 6

      Vakuutusyhtiö AIG ostaa Validusin 5,6 miljardin dollarin käteiskaupalla

    7. 7

      Teknologiateollisuuden työmarkkinajohtaja Inkeroinen jättää tehtävänsä

    8. 8

      Turkissa talvehtivat Irmeli ja Olavi kehottavat varovaisuuteen – ”Asuntoa ei pidä ostaa taksikuskilta”

    9. 9

      Metson väliaikaiseksi toimitusjohtajaksi Eeva Sipilä

    10. 10

      Ylen juontaja haki asuntolainaa Nordeasta, virkailija kehotti palaamaan kotimaahan – näin vastaa pankki

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lähihoitaja Pirjo, 56, muutti Portugalin lämpöön – myy nyt karjalanpiirakoita Algarvessa

    2. 2

      Yli 100 000 euroa vuodessa tienaavan Matin rahapula kummastuttaa – ”Että kehtaatkin valittaa”

    3. 3

      15 kysymystä: Testaa, kuinka vieraantunut olet arjesta

    4. 4

      Koti vain puolison nimissä, mutta molemmat maksavat lainaa ja 6 muuta tapaa hankkia ongelmia

    5. 5

      Turkissa talvehtivat Irmeli ja Olavi kehottavat varovaisuuteen – ”Asuntoa ei pidä ostaa taksikuskilta”

    6. 6

      Ylen juontaja haki asuntolainaa Nordeasta, virkailija kehotti palaamaan kotimaahan – näin vastaa pankki

    7. 7

      Ekonomisti HS:lle: ”Omista tuistaan huolehtivat tahot sanovat, että ainakaan heidän tuistaan ei saa ottaa”

    8. 8

      Kommentti: Velka säästi Suomen syöksykierteeltä, jonka rinnalla ”hukattu vuosikymmen” on lastenleikkiä

    9. 9

      Metson väliaikaiseksi toimitusjohtajaksi Eeva Sipilä

    10. 10

      Yle: Helsingin telakka saamassa uuden omistajan Kroatiasta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ylen juontaja haki asuntolainaa Nordeasta, virkailija kehotti palaamaan kotimaahan – näin vastaa pankki

    2. 2

      Koti vain puolison nimissä, mutta molemmat maksavat lainaa ja 6 muuta tapaa hankkia ongelmia

    3. 3

      15 kysymystä: Testaa, kuinka vieraantunut olet arjesta

    4. 4

      30 vuotta maksajana riitti – ”Puoliso pistää rahansa tuulemaan ja on käsi ojossa pyytämässä minulta lisää”

    5. 5

      Alle 60-vuotiaana eläkkeelle – näissä ammateissa osalla on yhä vanha etu

    6. 6

      7 asiaa, joista syntyy riitaa parisuhteessa – terapeutti kummeksuu sitä, että usein mies maksaa laskut

    7. 7

      Uusia ilmalämpö­pumppuja ei tarvitse sammuttaa pakkasella, mutta yksi asia on hyvä muistaa – ”Pumppu voi luulla, että on kesä”

    8. 8

      Kolmen osakkaan taloyhtiössä yksi ei halunnut korjata tukimuuria – 35 000 euron sijaan maksoi lopulta 200 000 euroa

    9. 9

      Lähihoitaja Pirjo, 56, muutti Portugalin lämpöön – myy nyt karjalanpiirakoita Algarvessa

    10. 10

      93 neliön vuokra-asunnossa asunut pariskunta väitti yhtäkkiä asunnon olevan 38,5 neliötä pienempi

    11. Näytä lisää