Budjettiesityksen uudet väylähankkeet eivät uhkaa kuumentaa rakennusalaa - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Budjettiesityksen uudet väylähankkeet eivät uhkaa kuumentaa rakennusalaa

Kantatie 51 muutetaan moottoritieksi  Espoon Kivenlahdesta Kirkkonummelle. Parhaillaan hieman idempänä korjataan Tapiolan ja Lauttasaaren välisiä siltoja.

Kantatie 51 muutetaan moottoritieksi Espoon Kivenlahdesta Kirkkonummelle. Parhaillaan hieman idempänä korjataan Tapiolan ja Lauttasaaren välisiä siltoja.

Julkaistu: 31.7.2006 6:00, Päivitetty 18.8.2006 13:54

eivät ylikuumenna maa- ja vesirakentamista alan mielestä. Rakennusteollisuus RT:n mielestä töitä pitääkin tulla lisää, koska menossa olevat hankkeet ovat hiljenemässä.

Valtiovarainministeriön budjettiesitys ensi vuodelle ehdottaa, että ensi vuonna käynnistetään kymmenen uuden väylän rakentaminen.

Niiden arvo on yhteensä 800 miljoonaa euroa. Uusia tiehankkeita ovat muun muassa Kehä ykkösen Turunväylä-Vallikallio-osuus, nelostien parantaminen välillä Lusi-Vaajakoski ja kantatie 51:n muuttaminen moottoritieksi Espoon Kivenlahdesta Kirkkonummelle.

Menossa on parhaillaan isoja rakennusurakoita, esimerkiksi Helsinki-Turku-moottoritien jatko ja Vuosaaren satama. Ne eivät kuitenkaan riitä kääntämään alaa ylikierroksille.

- Isoja hankkeita on menossa, mutta ne ovat valmistumassa nopeasti. Yritysten kapasiteettia alkaa vapautua ensi vuonna. Nyt pitääkin tehdä päätöksiä uusista hankkeista, sanoo Rakennusteollisuus RT:n toimitusjohtaja Terho Salo.

ei kärsi työvoimapulasta toimitusjohtaja Pauli Pernaan mukaan. Yhtiö keskittyy maa- ja ympäristörakentamiseen.

- Tienrakentamisessa ollaan ihan normaalilla tasolla. Määrärahat eivät ole vuosien saatossa juurikaan lisääntyneet, sanoo Pernaa.

Myöskään Pernaa ei usko, että budjettiesitys kuumentaisi toteutuessaan maa- ja vesirakentamista. Hän nimittää budjettiesityksen väylähankkeita pieneksi piristykseksi.

- Suunta on positiivinen, mutta lisää (tiehankkeita) saisi tulla vielä huomattavasti.

Rudus Asfaltin toimitusjohtaja Kimmo Rantanen on samoilla linjoilla kuin Salo ja Pernaa.

- Asfalttialalla ylikuumenemiseen on vielä pitkä matka, kun puolet kapasiteetista seisoo tyhjillään.

maa- ja vesirakentamisessa kapasiteetti täydessä käytössä?

- Ruuhka-Suomen alueella näin voi olla, mutta muualla Suomessa kapasiteettia on vapaana. Käyttöaste on 90 prosentin paikkeilla koko valtakunnassa.

- Kausivaihtelu on voimakasta. Vuositasolla ylikuumenemisesta ei voi puhua, mutta kesäaikaan sitä väistämättä jonkin verran on, sanoo Salo.

ja vesirakentamista sekä talonrakentamista ei pidä sotkea toisiinsa. Työvoima- ja kapasiteettipula vaivaavat nimenomaan talonrakentamista.

- Yritykset katsovat tarkkaan, mihin hankkeisiin antavat tarjouksia. Resurssit ovat hyvin käytössä. En puhuisi silti mistään ylikuumenemisesta. Ylikysynnän aiheuttamaa älytöntä hintojen nousua ei ole tapahtunut, sanoo Salo.

Tuoreimmat osastosta