Finnairin kilpailijat rynnivät Kiinan lentomarkkinoille

Julkaistu: , Päivitetty:



Kilpailu Finnairille tuottoisilla Kaukoidän-reiteillä kiristyy. Valtaosa suomalaisyhtiön kovimmista kilpailijoista on viime viikkojen aikana ilmoittanut lentojen lisäämisestä erityisesti Kiinan kohteisiin.

Skandinaavinen SAS aloittaa syyskuussa suorat lennot Tukholmasta Pekingiin viidesti viikossa. Ennestään yhtiöllä on reitit Kööpenhaminasta Pekingiin ja Shanghaihin. Yhtiö etsii parhaillaan kohteita myös eteläisestä Kiinasta.

KLM ilmoitti aloittavansa lennot läntisen Kiinan kasvukeskukseen Chengduun. Suomalaisille vielä tuntemattoman kasvukeskuksen lentoasemalla oli viime vuonna 13 miljoonaa matkustajaa.

Eniten Finnairia kismittää kilpailevien liittoutumien etabloituminen Kiinaan.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

SAS:n ja Lufthansan Star Alliance on saamassa jäsenekseen maan suurimpiin lentoyhtiöihin kuuluvan Air Chinan, jota Finnair ja oneworld-liittouma havitteli joukkoihinsa.

Myös lähialueilla toimiva Shanghai Airlines on liittynyt Stariin.

Air France-KLM:n liittouma Sky Team on puolestaan saamassa jäsenekseen China Southern Airlinesin. Liittoutuminen kiinalaisten lentoyhtiöiden kanssa laajentaa reittivalikoimaa Kiinassa ja tehostaa lippujen markkinointia.

Oneworldillä ei toistaiseksi ole kumppania Kiinasta. Liittouman toimitusjohtajan John McCullochin mukaan keskusteluja on käyty eri yhtiöiden kanssa, mutta ne eivät ole vielä johtaneet tulokseen. Tiettävästi pisimmällä on ollut yhteydenpito China Eastern -yhtiön kanssa.

- Kiinassa kävi kuten kävi. Ei voi kieltää, etteikö se ole ollut pettymys, Finnairin kansainvälisestä yhteistyöstä vastaava johtaja Kari Koli sanoo. Koli osallistui tiistaina päättyneeseen ilmailujärjestö

IATAn vuosikokoukseen Pariisissa.

Finnairin toimitusjohtaja Jukka Hienonen luottaa Suomen edulliseen maantieteelliseen sijaintiin.

- Erittäin monesta paikasta Euroopassa koneenvaihto Helsingissä on nopein tie Kaukoitään. Maantieteellistä kilpailuetua heikentää hieman huhtikuussa avautunut reitti Kiinan halki. Se lyhentää Keski-Euroopasta eteläiseen ja keskiseen Kiinaan suuntautuvia lentoja noin 30 minuutilla.

Kiinalaisten lentoyhtiöiden kilpailuun Hienonen ei mannertenvälisillä reiteillä vielä usko.

- Kiinalaiset lentoyhtiöt investoivat voimakkaasti lentokalustoon, mutta investoinnit keskittyvät lyhyille ja keskipitkille reiteille. Kaukolennot on huomattavasti haastavampia hoitaa.

Finnair lentää Kiinaan tänä kesänä 23 kertaa viikossa. Kysynnän raju kasvu Euroopan ja Kiinan välillä johtuu ennen kaikkea kiinalaisturistien kasvavista määristä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Mikko Kuitunen halusi perustaa firman, jonne ei potuta mennä töihin – ”Suomessa esiintyy liikaa vääränlaista vallanhimoa”

    2. 2

      Kokkilan kesätyö vastaavana mestarina päättyi onnettomuuteen – ”Meillä ei ollut niin vaikeasta työstä minkäänlaista kokemusta”

    3. 3

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    4. 4

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    5. 5

      Pankkien konttoreista käydään nostamassa jopa alle 20 euron summia – voi kannattaa

    6. 6

      Uutuuskirja: Kirsti Paakkasen omaisuus Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    7. 7

      Ilpo Kokkila: Hyvän johtajan iso palkka on kaikkien etu

    8. 8

      Ex-johtaja tienasi 180 000 euroa vuodessa: kutsuttiin palkattomaan työkokeiluun – "Ehdotetaan jotain kärrypojan hommia"

    9. 9

      Kirsti Paakkanen täsmentää: Testamenttia ei ole tehty – ”Saa kai minulla unelmia olla”

    10. 10

      Suomalaisyhtiöt puuttuvat yhä NGM-pörssistä – ”Ei ole mennyt ihan suunnitellusti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    2. 2

      Uutuuskirja: Kirsti Paakkasen omaisuus Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    3. 3

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    4. 4

      Sairauslomalisä, tunturityölisä, tunnelilisä – saatko sinäkin erikoisia palkanlisiä?

    5. 5

      Ilpo Kokkila: Hyvän johtajan iso palkka on kaikkien etu

    6. 6

      Pankkien konttoreista käydään nostamassa jopa alle 20 euron summia – voi kannattaa

    7. 7

      Kokkilan kesätyö vastaavana mestarina päättyi onnettomuuteen – ”Meillä ei ollut niin vaikeasta työstä minkäänlaista kokemusta”

    8. 8

      Mikko Kuitunen halusi perustaa firman, jonne ei potuta mennä töihin – ”Suomessa esiintyy liikaa vääränlaista vallanhimoa”

    9. 9

      Kirsti Paakkanen täsmentää: Testamenttia ei ole tehty – ”Saa kai minulla unelmia olla”

    10. 10

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    2. 2

      Ex-johtaja tienasi 180 000 euroa vuodessa: kutsuttiin palkattomaan työkokeiluun – "Ehdotetaan jotain kärrypojan hommia"

    3. 3

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    4. 4

      Ala käy kuumana ja tekijöille tarvetta: keskiansiot yli 4100 e/kk – pääsy­vaatimuksena yksi koe

    5. 5

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    6. 6

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    7. 7

      Uutuuskirja: Kirsti Paakkasen omaisuus Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    8. 8

      Joukko lääkäreitä ei uskalla paljastaa sivutyötään – poikii jopa vihapostia

    9. 9

      Sairauslomalisä, tunturityölisä, tunnelilisä – saatko sinäkin erikoisia palkanlisiä?

    10. 10

      180 000 € vuodessa tienannut työtön ex-johtaja suivaantui te-toimiston ehdotuksesta – lukijat muistuttavat tasa-arvosta

    11. Näytä lisää