Exel veivaa salibandya Kiinan kouluihin - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Exel veivaa salibandya Kiinan kouluihin

Salibandy oli Kiinan opetusministeriön ja urheiluministeriön edustajille ennestään tuntematon laji. Exel Sports -liiketoiminnan johtaja Aki Karihtala esitteli lajin välineitä Helsingissä.

Salibandy oli Kiinan opetusministeriön ja urheiluministeriön edustajille ennestään tuntematon laji. Exel Sports -liiketoiminnan johtaja Aki Karihtala esitteli lajin välineitä Helsingissä.

Julkaistu: 3.6.2006 8:00, Päivitetty 16.8.2006 15:38

Kiinan miljoonat koululaiset veivaavat pian reikäpalloa kouluissa. Jos komposiittituotteita valmistavan Exelin suunnitelmat onnistuvat, salibandysta tulee virallinen laji Kiinan kouluihin ja yliopistoihin.

Se tietäisi huimaa kysynnän kasvua yhtiön salibandymailoille.

Exel on esitellyt reilun viikon ajan lajia Kiinan opetusministeriön ja urheiluministeriön jäsenille. Ryhmä on nähnyt huipputason salibandya MM-kisoissa Ruotsissa sekä opetelleet lajin saloja omakohtaisesti.

- Kiinan opetusministeriön ylemmiltä tahoilta pitää löytyä hyväksyntä, että tämä on kouluihin soveltuva liikuntalaji, Exel Sports-liiketoiminnan johtaja Aki Karihtala selittää syitä ryhmän koostumukselle.

- Jotta laji saa kantopintaa, urheiluministeriöllä on tärkeä osuus, koska se päättää lajiliittoasioista.

Karihtalan mukaan keskustelut kiinalaisten kanssa ovat edenneet hyvin. Eteen ei ole tullut yhtään syytä, jonka vuoksi salibandy ei voisi olla koululaji Kiinassa tulevaisuudessa.

levittäminen on osa Exelin ja kansainvälisen salibandyliiton kumppanuussopimusta. Exel on liiton pääyhteistyökumppani seuraavat neljä vuotta. Toki Exelillä on mielessään myös kaupalliset tavoitteet.

- On vielä tässä vaiheessa vaikeata arvioida, mitä tämä tarkoittaisi numeerisesti. Suomen puolesta miljoonasta pelaajasta noin 300 000 on alle 19-vuotiaita. Korkean tason matematiikkaa ei tarvita sen ymmärtämiseen, että salibandyn nousu koululajiksi Kiinassa, nostaisi salibandy-liiketoimintamme aivan toiselle tasolle.

Kiinassa on arviolta 260 miljoonaa koululaista ja opiskelijaa. Pienenkin siivun saaminen tietäisi miljoonien eurojen tuloja.

- On selvää, että Exel ei tule samaan koko markkinaa itselleen. Tärkeää on, että olemme alusta asti mukana ja olemme liikunnasta päättävien ministeriöiden keskustelukumppani. Brändiä tulee rakentaa heti alusta alkaen.

Exel ei kerro erikseen salibandyn liikevaihtolukuja, mutta Exel Sportsin liikevaihdosta suurin osa tulee kävelysauvoista.

Sportsin liikevaihto oli viime vuonna noin 35 miljoonaa euroa.

on maailmassa on noin 1,5 miljoonaa harrastajaa. Exel on salibandymailoissa selvä markkinajohtaja.

Karihtalan sanoo Exelin tavoitteena olevan, että ensi vuoden aikana salibandya pelattaisiin jo useammassa Kiinan koulussa testimielessä.

Ensi talvena yhtiö järjestää muutaman ison näytöstilaisuuden.

- Näin alussa panostukset perustuvat paljolti henkilökohtaisiin suhteisiin ja yhteistyöhalukkuuteen. Kiinassa markkinointipanostukset tarkoittavat henkilöresursseja ja perustuvat ajankäyttöön. Toistaiseksi esimerkiksi lehtimainontaa ei ole tehty.

Tuoreimmat osastosta