Containerships suunittelee konttisatamaa Primorskiin

Julkaistu: , Päivitetty:

Suomalainen huolinta- ja kuljetusyhtiö Containerships suunnittelee konttisataman rakentamista Primorskin öljysataman lähelle Suomenlahdelle. Suomalaisyhtiö allekirjoitti keskiviikkona sopimuksen hankkeen selvittämisestä Leningradin alueen johdon kanssa. Venäjällä on jo ilmoitettu, että kyseisestä noin sadan miljoonan dollarin eli noin 81 miljoonan euron suuruisesta hankkeesta tulee Suomenlahden suurin konttisatama. Containerships-yhtiön toimitusjohtaja Kimmo Nordström valaa kuitenkin öljyä laineille.

- Karhua ei ole vielä kaadettu. Kysymys on sopimuksesta, jonka mukaan me vasta tutkimme mahdollisuutta satamaterminaalin rakentamiseen Primorskin lähelle. Tässä ei ole kysymys vielä edes aiesopimuksesta, Nordström sanoo.

Hän kuitenkin tunnustaa, että 100 miljoonan dollarin investoinnilla Primorskiin saa suuren sataman. Containerships-yhtiöllä on jo konttisatama Kronstadissa Pietarissa. Nordströmin mukaan yhtiöllä on noin kymmenen prosenttia Pietariin meritse tulevista konttikuljetuksista.

Primorskin sataman toteutuminen riippuu pitkälti siitä pääseekö yhtiö Leningradin alueen hallinnon kanssa yhteisymmärrykseen hankkeeseen liittyvistä reunaehdoista.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

- Tällaisiin hankkeisiin liittyvä byrokratia on aika raskas. Hankkeen toteutuminen riippuu paljon aluehallinnon tuesta ja mahdollisuuksista auttaa. Esimerkiksi siitä, miten he pystyvät toteuttamaan erilaisten liittovaltion elinten tällaiselle hankkeelle asettamia vaatimuksia.

Kysymys saattaa olla esimerkiksi satamaan liittyvän infrastrukturin rakentamisesta tai asuntojen rakentamisesta satamassa työskenteleville liittovaltion virkamiehille.

Uusille konttisatamille on Venäjällä kova tarve. Nordströmin mukaan konttiliikenne Venäjälle on kovassa kasvussa ja Venäjän satamien käsittelykapasiteetti on käytännössä jo saavutettu.

- Me odotamme lähivuosina 40 prosentin vuosittaista kasvua Venäjälle menevässä konttiliikenteessä Suomenlahdella. Jos ei Venäjälle saada lisää omaa satamakapasiteettia, liikenne ohjautuu Baltiaan.

Suomeen Nordström ei usko Venäjän konttitransitoa tulevan lisää.

- Suomen satamien kilpailukyky on valitettavan huono muun muuassa AKT:n tempausten ja täysin joustamattoman toimintatavan vuoksi. Toinen Suomen kilpailukykyä heikentävä tekijä on rajanylityspaikkojen jatkuva ruuhkautuminen.

Containerships tekee tutkimusia satamahankkeesta kevään ja alkukesän aikana.

- Jos jotain ruvetaan tekemään, se tapahtuu sitten loppuvuodesta.

Satamahankkeen lisäksi Containerships on rakentamassa kuivanmaan logistiikkaterminaalia Leningradin alueelle Janinoon. Tähän hankkeeseen yhtiö on investoimassa 70 miljoonaa dollaria kolmen vuoden sisällä.

- Sinne tulee muun muuassa rautatieterminaali, kylmää varastotilaa ja konttien korjaustiloja.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Joukko lääkäreitä ei uskalla paljastaa sivutyötään – poikii jopa vihapostia

    2. 2

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    3. 3

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    4. 4

      Analyytikko: Elisan osakesyöksyn syy on liittymien kova vaihtuvuus

    5. 5

      VR uudisti varausjärjestelmäänsä: Junalippuja ei voi nyt varata talvilomiksi

    6. 6

      Kommentti: Vuosiluku päättyy 7:ään ja on syksy – 40 vuoden ajan se on tiennyt rytinää markkinoilla

    7. 7

      Suomi tarvitsee kaksi miljoonaa maahanmuuttajaa

    8. 8

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    9. 9

      Terrafamen yt-neuvottelut päätökseen – irtisanoo 37 työntekijää

    10. 10

      Britannian työttömyysaste pysyi ennätyksellisen alhaisena

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    2. 2

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    3. 3

      Joukko lääkäreitä ei uskalla paljastaa sivutyötään – poikii jopa vihapostia

    4. 4

      Kommentti: Vuosiluku päättyy 7:ään ja on syksy – 40 vuoden ajan se on tiennyt rytinää markkinoilla

    5. 5

      Analyytikko: Elisan osakesyöksyn syy on liittymien kova vaihtuvuus

    6. 6

      Kommentti: Hullujen päivien maksulliset muovikassit ja Fortumin Uniper-tarjous – yritykset ovat pulassa, kun teot ja mielikuvat eivät kohtaa

    7. 7

      VR uudisti varausjärjestelmäänsä: Junalippuja ei voi nyt varata talvilomiksi

    8. 8

      Taksiautoilija säästi alle puolessa vuodessa yli 1 000 euroa kaasuautolla – katso, milloin kaasuauto kannattaa

    9. 9

      Elisan osake on lähtenyt reippaaseen laskuun

    10. 10

      Korkman: Työmarkkinat eivät tue kotouttamista – ”Suomessa joka toinen somali on työtön, USA:ssa yksi viidestä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    2. 2

      Ex-johtaja tienasi 180 000 euroa vuodessa: kutsuttiin palkattomaan työkokeiluun – "Ehdotetaan jotain kärrypojan hommia"

    3. 3

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    4. 4

      Ala käy kuumana ja tekijöille tarvetta: keskiansiot yli 4100 e/kk – pääsy­vaatimuksena yksi koe

    5. 5

      Yli 300 kunnan selvitys: Näin omakotitalojen hinnat ovat kehittyneet alueellasi

    6. 6

      Tiina ja Vesa myivät 12 vuotta vanhan talonsa hetkessä – ”Emme tehneet muuta kuin perussiivoukset”

    7. 7

      Jyri hämmentyi työllisyyspalveluiden sekavasta kirjeestä – ”ystävällisin terveisin hei”

    8. 8

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    9. 9

      180 000 € vuodessa tienannut työtön ex-johtaja suivaantui te-toimiston ehdotuksesta – lukijat muistuttavat tasa-arvosta

    10. 10

      200 vai 600 euroa? Kokosimme 6 vinkkiä palkankorotusta pyytävälle

    11. Näytä lisää