Työnantaja moittii AKT:n vaateita ennenkuulumattomiksi - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Työnantaja moittii AKT:n vaateita ennenkuulumattomiksi

Noin puolet Suomen linja-autoliikenteen kuskeista ja autoista on lakon piirissä.

Noin puolet Suomen linja-autoliikenteen kuskeista ja autoista on lakon piirissä.

Julkaistu: 4.3.2006 8:00, Päivitetty 16.8.2006 15:38

Autoliikenteen työnantajaliiton toimitusjohtaja Hannu Parvela ei ymmärrä AKT:n pyrkimyksiä rajoittaa osa-aikatyöntekijöiden käyttöä autoliikenteessä.

- Minusta on ennenkuulumatonta, että työehtosopimuksilla ruvetaan työvoiman käyttöä rajoittamaan, Parvela sanoo.

Osa-aikatyötä koskevan kiistan takia bussi- ja kuorma-autoliikenne pysähtyy sunnuntaina kello 18. Myöskään jätteitä ei kuljeteta.

Auto- ja kuljetusalan lakko alkaa, kun valtakunnansovittelija Juhani Salonius arvioi, ettei edellytyksiä sovintoehdotukselle ole olemassa.

Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton AKT:n ja Autoliikenteen työnantajaliiton suuret neuvottelukunnat on kutsuttu ensi keskiviikoksi valtakunnansovittelijan toimistoon.

Lakko tuli yllätyksenä molemmille riitaosapuolille. Sekä AKT että työnantajat odottivat Saloniukselta loppuviikosta sovintoehdotusta tiistain tyssähdyksen jälkeen.

höveli palkkatarjous ei voidellut AKT:ta sopimuksen taakse. ALT esittää alan palkkoihin kuuden prosentin korotusta kahden vuoden sopimuskaudella.

AKT ei halua lisätä osa-aikatyötä. Sen mielestä vakituisen väen työajat ovat niin joustavat, että ala kyllä pärjää niillä. Vakituisten työntekijöiden työaika voidaan jakaa 4-13 tunnin rupeamiin. Nyt AKT sallii yhden osa-aikatyöntekijän per varikko.

Parvela korostaa, että linja-autoliikenteessä osa-aikaisia on keskimäärin noin kymmenen prosenttia työntekijöistä ja koko maan keskiarvo kuljetusalalla ylipäätään on seitsemän prosenttia.

- Emme ole mikään osa-aika-ala, mutta kyllä tämäkin ala joutuu tehokkaasti hoitamaan liiketoimintansa, ja silloin tehdään töitä, kun sitä on, eikä makseta turhasta, Parvela sanoo.

puheenjohtaja Lauri Ihalainen toivoo, että keskiviikkona osapuolet löytäisivät sovun eväät ja lakko loppuisi mahdollisimman lyhyeen. Hänestä aikaa ei pitäisi käyttää vain asioiden tekniseen tarkasteluun, koska ongelma on "aika hyvin paikannettavissa ja kapseloitavissa".

- Ongelmat mutkistuvat, kun ne pitkittyvät. Odotusarvo lopputuloksen kannalta helposti kovenee. Siksikin tämä mahdollisuus pitäisi käyttää hyväksi.

Itse asiasta Ihalainen toteaa, että monella alalla osa-aikatyötä on tuntuvasti enemmän kuin kuljetusalalla, mutta ymmärtää, että kysymys on periaatteellinen puolin ja toisin. Hän on valmis avittamaan sopua, jos tarve niin vaatii.

Tuoreimmat osastosta