Tiukentuvat päästörajat kiihdyttävät kuormurikauppaa

Julkaistu: , Päivitetty:



Lokakuun alussa voimaan tulevat uudet päästönormit nostavat kuorma-autojen hintoja useita tuhansia euroja. Kuormurikauppa käy vinhasti alkuvuonna, mutta hyytyy loppuvuonna.

Kuorma-autojen Euro IV -päästönormit tulevat EU:n alueella voimaan niin, että lokakuun alun jälkeen toimitettavien uusien autojen hiukkas- ja typpipäästöjen on oltava oleellisesti pienempiä kuin nyt.

Uusiin normeihin valmistajat eivät pääse enää pelkillä moottoritekniikan parannuksilla, apuun tarvitaan joko kemiallista puhdistusta tai pakokaasujen takaisinkierrätystä.

Molemmat nostavat uusien autojen hintoja useita tuhansia euroja. Se kiihdyttää kuormurikauppaa alkuvuonna ja hyydyttää loppuvuonna.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

- Arvioimme, että tämän vuoden myynnistä 70 prosenttia toteutuu ensimmäisen vuosipuoliskon aikana, sanoo Volvo Finlandin toimitusjohtaja Pontus Stenberg.

- Asiakkaat tekevät kauppoja niin, että saavat autot rekisteriin ennen lokakuun alkua, vahvistaa Scan-Auton toimitusjohtaja Markku Lipsonen.

Lipsosen mukaan kauppa käy kuumana ja rajoitteeksi voi tulla päällysrakenteiden valmistajien kapasiteetti. Kuorma-autojen perävaunut ja päällysrakenteet tekevät pääosin kotimaiset alihankkijat. Normaalisti autot rekisteröidään päällysrakenteineen.

Koko vuoden myynnin Stenberg ja Lipsonen odottavat asettuvan alkuvuoden myyntipiikin ansiosta viime vuoden tasolle. Silloin Suomessa rekisteröitiin raskaita eli yli 16 tonnin kuorma-autoja 2 911. Kevyempiä eli 10-16 tonnin kuormureita rekisteröitiin 346.

Suomessa päästörajojen kiristys heilauttaa kauppaa enemmän kuin niissä Euroopan maissa, jotka kannustavat pienempiin päästöihin muutenkin kuin uusilla normeilla.

Saksassa ja Sveitsissä vähäpäästöisemmät autot saavat alennuksia moottoritiemaksuista. Joillekin alueille ei vanhan normin kuormureilla ole pian asiaa ollenkaan.

Vähäpäästöisemmille autoille annettavat porkkanat takaavat sen, että kuorma-autojen kauppa käy normien kiristymisen jälkeenkin.

Stenbergin mukaan valmistajat voivat pehmentää rajojen kiristyksen vaikutusta myyntiin malliston uudistuksilla. Uusien mallien haluttavuus kasvaa, kun ne tarjoavat muutakin hyvää kuin pienemmät päästöt. Uusilla malleilla voi alittaa myös jo seuraavan sukupolven päästörajat.

- Kaikkiin malleihimme on jo saatavilla Euro V -tasoiset päästöt, sanoo Stenberg.

Viidennelle päästöportaalle uuden kaluston on pakko päästä vuonna 2009.

Suomessa ei kuljetusyrittäjillä ole motiivia ostaa ihan viimeistä tekniikkaa.

- Jos alhaisemmista päästöistä ei ole yrittäjälle hyötyä, ei niille ole kysyntää, sanoo Stenberg.

Kuorma-autoteollisuuden päästöheilausta tasaa se, että EU:n ulkopuolella uudet normit eivät tule voimaan. Vanhojen mallien myynti esimerkiksi Itä-Eurooppaan tai Kiinaan siis voi jatkua.

Teollisuuden isoin myllerrys on päästönormien kiristyminen USA:ssa vuonna 2007. Tämä kiristys on pitänyt kuorma-autokaupan vauhdissa USA:ssa ja toisaalta tietää roimaa pudotusta uusien autojen kauppaan sitten, kun normit astuvat voimaan.

Teollisuudelle on hankalaa se, että normit ovat erilaisia eri puolilla maailmaa. Esimerkiksi Volvon mallit täyttävät USA:n ja Euroopan uudet normit eri tekniikoilla.

Riesa on myös EU:n tempoilu säädöstehtailussa. Esimerkiksi digitaalisten ajopiirturien pakko on sotkenut kauppaa.

Pakon voimaanastumista siirrettiin jo toistamiseen, nyt vain 14 päivää ennen kuin sen piti tulla voimaan. Perävaunujen ja vetoautojen kauppaa sotkee tulossa oleva moduulirekkojen enimmäisleveyden pudotus.

- Digipiirturipäätösten muutokset noin myöhään eivät yhtään lisää yrittäjien luottamusta siihen, että tehdyt päätökset moduulirekoista todella pitävät, harmittelee Stenberg.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Leski maksoi vuosia asuntolainaa, talo oli puolison nimissä – talouskoulutus on pelastanut jo 17 taloa pakkomyynniltä

    2. 2

      Vuorolisiä jopa 1 460 €/kk – näissä ammateissa tienataan eniten lisillä

    3. 3

      3 perhettä kiisteli homepommista, keskimmäinen joutui maksajaksi – ”Tuomioiden takana on paljon inhimillistä kärsimystä”

    4. 4

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    5. 5

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    6. 6

      Kommentti: Pitäisikö ”työn välttelijöiltä” viedä tuet? Ei mitään hyötyä

    7. 7

      Viljami, 15, puhdistaa vanhoja golfpalloja ja myy ne voitolla – ”Olen suunnitellut jo vähän laajentamistakin”

    8. 8

      Veikko Salli, 81, loi roskiksista menestysbisneksen – ”Olen urallani moneen kertaan suistunut ja ylös noussut”

    9. 9

      Kommentti: 10 sytykettä seuraavaan finanssikriisiin

    10. 10

      Työttömyystuki yli 8 600 e/kk – ”Heitä on muutama Suomessa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Leski maksoi vuosia asuntolainaa, talo oli puolison nimissä – talouskoulutus on pelastanut jo 17 taloa pakkomyynniltä

    2. 2

      Työttömyystuki yli 8 600 e/kk – ”Heitä on muutama Suomessa”

    3. 3

      Vuorolisiä jopa 1 460 €/kk – näissä ammateissa tienataan eniten lisillä

    4. 4

      3 perhettä kiisteli homepommista, keskimmäinen joutui maksajaksi – ”Tuomioiden takana on paljon inhimillistä kärsimystä”

    5. 5

      Viljami, 15, puhdistaa vanhoja golfpalloja ja myy ne voitolla – ”Olen suunnitellut jo vähän laajentamistakin”

    6. 6

      Timo Tirroniemi, 62, haki alkupääoman pankin takaoven kautta ja on nyt miljonääri

    7. 7

      Veikko Salli, 81, loi roskiksista menestysbisneksen – ”Olen urallani moneen kertaan suistunut ja ylös noussut”

    8. 8

      Kommentti: Pitäisikö ”työn välttelijöiltä” viedä tuet? Ei mitään hyötyä

    9. 9

      Kommentti: 10 sytykettä seuraavaan finanssikriisiin

    10. 10

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    2. 2

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    3. 3

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    4. 4

      Vuorolisiä jopa 1 460 €/kk – näissä ammateissa tienataan eniten lisillä

    5. 5

      Työttömyystuki yli 8 600 e/kk – ”Heitä on muutama Suomessa”

    6. 6

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    7. 7

      Uutuuskirja: Kirsti Paakkasen omaisuus Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    8. 8

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    9. 9

      Viljami, 15, puhdistaa vanhoja golfpalloja ja myy ne voitolla – ”Olen suunnitellut jo vähän laajentamistakin”

    10. 10

      Leski maksoi vuosia asuntolainaa, talo oli puolison nimissä – talouskoulutus on pelastanut jo 17 taloa pakkomyynniltä

    11. Näytä lisää