Finnairin Hienonen: Halpalentoyhtiöt lupaavat liikoja

Julkaistu: , Päivitetty:

Finnairin tuore toimitusjohtaja Jukka Hienonen arvioi, että halpalentoyhtiöt peruvat useita mainostamiaan reittejä Suomesta muualle Eurooppaan.

- Kunhan kevät on mennyt, niin nähdään, lentävätkö ne ilmoittamillaan ohjelmilla, Hienonen sanoo.

- Siellä on sellaista onnenongintaa ja kokeilua. Reiteistä ilmoitetaan, mutta jos ne eivät menesty, vetäydytään pian. Toivon, että asiakkaat maksavat sellaisella luottokortilla, että saavat rahansa takaisin kaikissa olosuhteissa.

Halpalentoyhtiö Air Berlin on ilmoittanut aloittavansa helmikuussa lennot Helsingistä Lontooseen. Maaliskuussa reittejä Helsingistä muualle Eurooppaan lisäävät SAS:n tytäryhtiö Blue1, Sterling sekä Germanwings.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

FlyMe lentää Helsingistä Tukholmaan, Ryanair taas pitää Suomen tukikohtanaan Tamperetta.

Hienosen mukaan moni yhtiöistä on lähtenyt kilpailuun sellaisilla hinnoilla, etteivät ne voi mitenkään kannattaa.

- Hyvä, jos joillakin hinnoilla saa polttoaineen hinnan penkiltä. Pitkällä tähtäimellä kamppailemme markkinaosuuksista, mutta emme me voi lähteä mukaan ihan mahdottomimpaan hullutukseen sen takia, että muut lähtevät. Antaa heidän kokeilla jonkun aikaa, mutta polttoaineesta on kaikkien maksettava sama hinta.

Jukka Hienonen aloitti Finnairin toimitusjohtajana vuoden alussa, kun Keijo Suila jäi eläkkeelle. Finnairiin hän tuli Stockmannin varatoimitusjohtajan ja tavarataloryhmän vetäjän paikalta.

- Asiakkaan kohtaaminen asiakaspalvelutilanteessa on se totuuden hetki. Sillä puolella voi Stockmann-taustastani olla hyötyäkin, vaikka alat ovat erilaiset.

Hienonen on ehtinyt jo löytää myös yhtäläisyyksiä edellisessä ja nykyisessä työpaikassaan.

- Sekä Stockmannilla että Finnairilla on hyvä maine, ja perusasiat ovat kunnossa, vaikka tuote ei ole joka hetki kaikkein halvin, Hienonen sanoo.

- Me olemme hakemassa ensisijaisesti tulosta, ei kukaan voi lentää omistajan kukkaron päällä. Tavoitteena olevaan kuuden prosentin liikevoittomarginaaliin on vielä matkaa.

Finnair omistaa myös itse ruotsalaisen halpalentoyhtiön FlyNordicin, jonka matkustajamäärät kasvoivat viime vuonna 1,2 miljoonaan, mutta ei päässyt voitolle. Suomessa Finnair taas on vastavuoroisesti hieman menettänyt markkinaosuutta pohjoismaiselle SAS:n tytäryhtiö Blue1:lle.

Finnair pitää todennäköisesti kiinni Euroopan lennoistaan, sillä ne syöttävät matkustajia menestyksekkäälle Aasian liikenteelle.

- Finnairin Aasian-strategian olen ostanut täysin. Suomi on suoralla reitillä Keski-Euroopan ja Aasian välillä, ja se on ainoa pysyvä kilpailuetu, jota kukaan ei voi meiltä kopioida, tuore toimitusjohtaja julistaa.

Tänä vuonna Finnair aloittaa lennot Japaniin Nagoyaan ja Intiaan Delhiin, ja yhtiön tarkoituksena on avata jatkossakin vuosittain pari uutta reittiä Aasiaan.

Aasian liikenteen arvioidaan kasvavan kymmenkunta prosenttia vuodessa seuraavan kymmenen vuoden ajan. Finnair on Euroopan ja Kiinan välisessä liikenteessä kolmanneksi suurin yhtiö Lufthansa ja Air Francen jälkeen. Neljäntenä on British Airways. Myös Lähi-idän lentoyhtiöt ovat kiinnostuneita vuosittain toistakymmentä prosenttia kasvavista markkinoista.

Arviot markkinoiden kasvusta ja polttoaineen hinnan noususta vaikuttivat myös päätökseen hankkia Airbusilta 12 laajarunkokonetta. Strategian kunnianhimoisimmassa versiossa Finnairilla on vuonna 2015 kaikkiaan 18 laajarunkokonetta, kun niitä nyt on seitsemän.

Uudet koneet kuluttavat vähemmän polttoainetta kuin nykyiset Finnairin MD-11 -koneet. Ensi vuonna yhtiö saa kaksi Airbus 340 -konetta. Vuonna 2010 Finnairin on määrä saada ensimmäiset Airbusin 350 -mallit, joiden polttoaineen kulutus on jopa neljänneksen nykykoneita vähäisempää.

- Tässä tulee mielettömiä teknologisia hyppäyksiä. Ne lentoyhtiöt, joilla on nyt varaa investoida, tulevat kymmenen vuoden kuluttua operoimaan aivan erilaisella kalustolla kuin nyt. Jokainen pystyy ynnäämään, mitä kilpailuetuja polttoainesäästöt tuovat. Muut jäävät tavallaan polttoainetalouden vangiksi, Hienonen perustelee.

Jukka Hienonen

Ikä: 44

Koulutus: valmistui 1984 kauppatieteiden maisteriksi Turun kauppakorkeakoulusta

Ura: Kaukomarkkinat Oy 1985-1990, yleni tuotepäälliköstä apulaisjohtajaksi.

Timberjack Oy 1991-1995.,

Stockmann 1995-2005, lukuun ottamatta muutaman kuukauden pistäytymistä Keskossa vuonna 2000.

Kunnosti yhtiön Venäjän-toiminnot ja oli perustamassa Stockmannin tavaratalot Moskovaan.

Hienonen eteni varatoimitusjohtajaksi ja tavaratalojen ryhmän johtajaksi

Finnairin toimitusjohtaja vuoden 2006 alusta lähtien.

Perhe: vaimo ja kaksi tytärtä.

Harrastukset: veneily, laskettelu

Kielitaito: äidinkieli suomi, ruotsi, englanti, venäjä

Sivutoimet: Transparency Finland , hallituksen jäsen 2003-

Entrepreneur of the Year-kilpailun tuomariston jäsen 2003-2005

Elinkeinoelämän Keskusliiton hallituksen jäsen 2006-

Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarisen hallituksen jäsen 2006-

Helsingin seudun kauppakamarin valtuuskunnan jäsen 2006-

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Halkoja, aurausta, mökin laajennusta – näin tavallinen kansa välttelee veroja

    2. 2

      ”Autojobbari Antti tienaa yli 70 000 euroa vuodessa ja viettää luksuselämää” – verottajalle vyöryy vinkkejä autokaupasta

    3. 3

      HS: Pohjanmaalainen Pramia haluaa ostaa Altian

    4. 4

      Kellokortin leimaus, päiväksi omille asioille ja ylityötunnit päälle – näin työpaikoilla rötöstellään

    5. 5

      Kone ostanut hongkongilaisen Shan On Engineeringin

    6. 6

      8 poroa laiduntaa keskellä Kymenlaaksoa ja lisää on tulossa – paliskuntien yhdistys: ”Ei millään lailla suositeltavaa”

    7. 7

      Iisalmen seudulla löytyi keino saada vienti vetämään ja tilauskirjat täyteen – Ylä-Savoon syntyi oikea suomalainen talousihme

    8. 8

      Annu lähetti 127 työhakemusta – tyrmistyi rekrytoijien käytöksestä

    9. 9

      Kiinteistönvälittäjä kahmi itselleen 164 000 euron välityspalkkiot

    10. 10

      Työnantajalta pöllitään jopa tietokoneita – ”60 prosentissa tapauksista kollega on huomannut, mitä työkaveri tekee”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kiinteistönvälittäjä kahmi itselleen 164 000 euron välityspalkkiot

    2. 2

      Kellokortin leimaus, päiväksi omille asioille ja ylityötunnit päälle – näin työpaikoilla rötöstellään

    3. 3

      Iisalmen seudulla löytyi keino saada vienti vetämään ja tilauskirjat täyteen – Ylä-Savoon syntyi oikea suomalainen talousihme

    4. 4

      Halkoja, aurausta, mökin laajennusta – näin tavallinen kansa välttelee veroja

    5. 5

      ”Autojobbari Antti tienaa yli 70 000 euroa vuodessa ja viettää luksuselämää” – verottajalle vyöryy vinkkejä autokaupasta

    6. 6

      8 poroa laiduntaa keskellä Kymenlaaksoa ja lisää on tulossa – paliskuntien yhdistys: ”Ei millään lailla suositeltavaa”

    7. 7

      Työnantajalta pöllitään jopa tietokoneita – ”60 prosentissa tapauksista kollega on huomannut, mitä työkaveri tekee”

    8. 8

      Annu lähetti 127 työhakemusta – tyrmistyi rekrytoijien käytöksestä

    9. 9

      Lama-aika musersi yrittäjän: ”Pistooli oli jo suussa” – haave velattomuudesta lähellä

    10. 10

      Asuntovelallinen voi saada helposti yli tonnin – selvitimme, mistä saa halvimmalla joulurahaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Johanna heräsi mökillään metsäkoneen mellastukseen ja karmeaan näkyyn – UPM pahoittelee ”inhimillistä virhettä”

    2. 2

      36-vuotias teki kirpputorikokeen puoli vuotta sitten ja on nyt miljonääri

    3. 3

      Annu lähetti 127 työhakemusta – tyrmistyi rekrytoijien käytöksestä

    4. 4

      23 000 asukkaan ruotsalaiskunta muuttaa pois kaivoksen alta – Sirkka kertoo: ”Heti Suomen puolelle, kun pääsemme eläkkeelle”

    5. 5

      Kiinteistönvälittäjä kahmi itselleen 164 000 euron välityspalkkiot

    6. 6

      Perheyhtiö lahjoittaa jokaiselle työntekijälleen 1000 euroa – tuhannen hengen työporukka riemuitsi: ”Meillä oli ilo rajaton”

    7. 7

      IS selvitti liittopomojen palkat, edut ja bonukset: jopa 28 000 €/kk – katso lista

    8. 8

      Iisalmen seudulla löytyi keino saada vienti vetämään ja tilauskirjat täyteen – Ylä-Savoon syntyi oikea suomalainen talousihme

    9. 9

      Kellokortin leimaus, päiväksi omille asioille ja ylityötunnit päälle – näin työpaikoilla rötöstellään

    10. 10

      Suomeen tilattujen pakettien tulppa vain paisuu – jo 640 000 lähetystä jumissa Kiinassa

    11. Näytä lisää