Sponsorit ovat tyytyväisiä jääkiekon tv-näkyvyyteen - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Sponsorit ovat tyytyväisiä jääkiekon tv-näkyvyyteen

HIFK:n Tony Salmelainen ja Peter White juhlivat maalia HIFK:n ja Rauman Lukon välisessä jääkiekon SM-liigan ottelussa marraskuun lopulla. SM-liigan sponsorit ovat tyytyväisiä sopimukseensa Canal+ -kanavan kanssa,  vaikka otte

HIFK:n Tony Salmelainen ja Peter White juhlivat maalia HIFK:n ja Rauman Lukon välisessä jääkiekon SM-liigan ottelussa marraskuun lopulla. SM-liigan sponsorit ovat tyytyväisiä sopimukseensa Canal+ -kanavan kanssa, vaikka otte

Julkaistu: 2.12.2005 7:20, Päivitetty 16.8.2006 15:38

SM-liigan sponsorit eivät kiristele hampaitaan, vaikka Canal+:n aikana jääkiekon katsojaluvut ovat vähentyneet.

Perustelu on, että katsojien määrä oli tiedossa sponsorisopimuksia tehdessä.

SM-liiga teki keväällä kolmen vuoden sopimuksen, että maksullinen Canal+ lähettää jääkiekon liigaottelut. Aiemmin pelit ajoi eetteriin MTV3.

Runkosarja näkyy Canal+:lla, mutta semifinaaleissa otteluja alkaa näyttää myös Nelonen. Finaalit hoitaa Nelonen yksinoikeudella.

kertonut pelien katsojamääriä, mutta niin isoja ne eivät voi olla kuin MTV3:n aikaan.

SM-liigan kanssa yhteistyösopimuksen tehneet saavat näkyvyyttä esimerkiksi television kautta.

Tv-yhtiöt tekevät haastatteluja otteluista sellaisen taustan edessä, jossa on sponsorien logot.

maahantuovan Enestamin toimitusjohtaja John Manelius on tyytyväinen Canal+:n tuomaan näkyvyyteen.

- Olemme saaneet näkyvyyttä sen, mitä meille on luvattu.

Entäpä katsojamäärien vähäisyys?

- Kyllä se tiedettiin, kuittaa Manelius.

Myöskään Veikkauksen urheilupelien markkinointipäällikkö Ari Tuuli ei ole tyytymätön, vaikka näkyvyys on on vähentynyt.

- Näkyvyyden väheneminen ei ole tullut yllätyksenä.

voi pelata Tulosvetoa eli veikata pelien tuloksia. Veikkaamisen suosioon vaikuttaa se, miten pelit näkyvät tv:ssä.

Yhtä televisioitua peliä kohti pelaaminen on vähentynyt, mutta lisäystä on tullut sitä kautta, että Canal+ näyttää enemmän otteluja kuin maanpäälliset kanavat.

- Ihmiset ovat pelanneet enemmän kuin viime vuonna, sanoo Tuuli.

TeliaSoneran markkinointipäällikkö Juha Paakkanen ei lähde vielä arvioimaan, miten yhteistyö on tuottanut hedelmää Canal+:n aikana.

- Vielä ei ole sellaisia lukuja, että voisimme verrata. Arvioin asiaa sitten, kun käsissä on faktaa. Keväällä nähdään, missä mennään.

yhteysjohtajan Kai Tervosen mukaan kontaktimäärät eivät ole pudonneet Canal+:n aikana niin paljon kuin on annettu ymmärtää.

- Jääkiekkoa on tullut tv:stä huomattavasti enemmän kuin viime vuonna.

Tervosen mukaan kontakteja eli katsojia on paljon, koska Canal+ lähettää paljon jääkiekkoa.

Kasvanut lähetysaika siis pitää aiempaa vähäisemmän katsojamäärän entistä pidempään otteluja seuraamassa.

Lisäksi Tervonen laskee, että ottelut näkyvät aiempaa enemmän muiden kanavien erityislähetyksissä, esimerkiksi urheilu-uutisissa.

Tuoreimmat osastosta