Olutmainonnan rajoittaminen kiihdyttäisi hintakisaa

Julkaistu: , Päivitetty:



Hallituksen aikeet kiristää mietojen alkoholijuomien mainonnan ehtoja saavat jyrkän tuomion sekä juomateollisuudelta että Mainostajien liitolta. Hallitus teki asiasta viime viikolla periaatepäätöksen.

Panimot uskovat, että olutmainonnan ehtojen tiukentuminen vauhdittaisi kovaa hintakilpailua entisestään ja antaa lisää valtaa kaupalle.

- Mielikuvien kieltäminen mainonnasta jättäisi ainoaksi markkinointikeinoksi hinnan. Kauppa hyväksyy jo nyt hinnankorotukset vain jos valmistaja luo tuotteeseen lisäarvoa, ja kohta lisäarvoa ei siis voi luoda brändilläkään, huomauttaa Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan toimitusjohtaja Rami Aarikka.

- Jos tuotemerkeillä kilpailua rajoitetaan, hinnasta tulee vielä tärkeämpi kilpailutekijä, sanoo myös Sinebrychoffin markkinointijohtaja Panu Vuorimaa.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Päätöksen taustalla on huoli alkoholin kulutuksen kasvusta. Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä (kesk.) haluaa suojella erityisesti nuoria.

Perusteet eivät vakuuta panimoväkeä.

- Ei ole olemassa evidenssiä siitä, että alkoholimainonnan rajoittaminen pienentäisi haittavaikutuksia. Eihän viinaa ole saanut mainostaa Suomessa aikoihin, mutta sen kulutus on silti noussut valtavasti, Vuorimaa tuhahtaa.

- Jos rajoittaa pitää, veron nosto toimii aina, vihjaa Aarikka.

Mainostajien Liiton toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski on samoilla linjoilla.

- Mainontaan puuttuminen on poliittisesti helppo päätös, mutta se kohdistuu väärin. Mieluummin kannattaisi keskittyä esimerkiksi valistukseen. Alkoholimainontaa koskevat säännöt ovat jo nyt erittäin tiukkoja.

Hyssälä haluaa aidata mietojen juomien mainonnan tuotetietoihin. Käytännössä se tarkoittaisi, että mainokseen saisi laittaa juoman valmistusaineet, ominaisuudet ja kuvan.

Alan toimijoiden mielestä säännön valvonta olisi vaikeaa ellei mahdotonta.

- Kuka vetää rajan? Kaikki mainonta muokkaa mielikuvia, myös pullon kuva ja hinta, huomauttaa Vuorimaa.

Nopeimmin olutmainonnan rajoittaminen näkyisi mediassa. TNS Gallupin mukaan oluen, siiderien ja muiden mietojen juomien mediamainontaan käytettiin viime vuonna 12 miljoonaa euroa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Pihlajalinna aloittaa yt-neuvottelut – koskee 240 työntekijää

    2. 2

      Uusia ilmalämpö­pumppuja ei tarvitse sammuttaa pakkasella, mutta yksi asia on hyvä muistaa – ”Pumppu voi luulla, että on kesä”

    3. 3

      Kolmen osakkaan taloyhtiössä yksi ei halunnut korjata tukimuuria – 35 000 euron sijaan maksoi lopulta 200 000 euroa

    4. 4

      Haluatko parhaimman tuoton osakkeillesi? Tutkimus: Analyytikkojen kuunteleminen ei kannata

    5. 5

      Kela-siirto nosti toimeentulotuen hakijoiden määrää selvästi – menot kasvoivat lähes 100 miljoonaa

    6. 6

      Isyysvapaalle voi jäädä, mutta harvalle palkataan sijaista

    7. 7

      Evan selvitys: Suomi suhtautuu poliittisiin lakkoihin poikkeuksellisen sallivasti

    8. 8

      93 neliön vuokra-asunnossa asunut pariskunta väitti yhtäkkiä asunnon olevan 38,5 neliötä pienempi

    9. 9

      Näistä syistä taloyhtiö voi kieltää ilmalämpö­pumppusi – ”Ei ole automaattista oikeutta”

    10. 10

      Marja-Leenan, 59, verkkopankista löytyivät ventovieraan lainatiedot – Nordea: ”Erittäin valitettava tilanne”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kolmen osakkaan taloyhtiössä yksi ei halunnut korjata tukimuuria – 35 000 euron sijaan maksoi lopulta 200 000 euroa

    2. 2

      93 neliön vuokra-asunnossa asunut pariskunta väitti yhtäkkiä asunnon olevan 38,5 neliötä pienempi

    3. 3

      Marja-Leenan, 59, verkkopankista löytyivät ventovieraan lainatiedot – Nordea: ”Erittäin valitettava tilanne”

    4. 4

      Uusia ilmalämpö­pumppuja ei tarvitse sammuttaa pakkasella, mutta yksi asia on hyvä muistaa – ”Pumppu voi luulla, että on kesä”

    5. 5

      Kela-siirto nosti toimeentulotuen hakijoiden määrää selvästi – menot kasvoivat lähes 100 miljoonaa

    6. 6

      Niinistö on sijoittanut kolmeen yhtiöön pörssin ulkopuolella – eivät mitään rahasampoja

    7. 7

      Analyytikko: Rolls-Roycen toiminnot kiinnostanevat Wärtsilää – toimintaa myös Suomessa

    8. 8

      Anni, 24, arvasi paksun kirjeen sisältävän jotain outoa: Posti lipsautti 10 ihmisen palkkatiedot väärälle ihmiselle

    9. 9

      Wärtsilä ei toimita Krimille laivamoottoreita – päätös ihmetyttää Venäjällä: ”Miten voi kieltäytyä rahasta?”

    10. 10

      Pihlajalinna aloittaa yt-neuvottelut – koskee 240 työntekijää

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Oletko sinä ammatissa, jonka eläkeikä yhtäkkiä nousi? Katso lista

    2. 2

      Ismo, 50, vaihtoi toimistotyöt Lapin erämaihin – traaginen turma keväthangilla jätti haavan sieluun

    3. 3

      Nyt pääministeri Sipilä kommentoi kuohuntaa aiheuttanutta aktiivimallia: ”Työttömän näkökulmaa tässä on haettu”

    4. 4

      30 vuotta maksajana riitti – ”Puoliso pistää rahansa tuulemaan ja on käsi ojossa pyytämässä minulta lisää”

    5. 5

      Alle 60-vuotiaana eläkkeelle – näissä ammateissa osalla on yhä vanha etu

    6. 6

      Työttömiä on jäänyt pois vapaapalokuntien toiminnasta – liiton mukaan syynä aktiivimalli

    7. 7

      7 asiaa, joista syntyy riitaa parisuhteessa – terapeutti kummeksuu sitä, että usein mies maksaa laskut

    8. 8

      Kolmen osakkaan taloyhtiössä yksi ei halunnut korjata tukimuuria – 35 000 euron sijaan maksoi lopulta 200 000 euroa

    9. 9

      93 neliön vuokra-asunnossa asunut pariskunta väitti yhtäkkiä asunnon olevan 38,5 neliötä pienempi

    10. 10

      Näin älytöntä puhelinta hehkutetaan: ”Tuli ihan miljonääriolo”

    11. Näytä lisää