Kiero huumori raivaa tietä Pohjolan mainonnalle

Julkaistu: , Päivitetty:



Mainosfilmejä tuottava Mary Lee Sjönell on innoissaan.

Perjantaina hän näyttää sarjan pohjoismaisia spotteja Cannes Lions -festivaalin seminaariyleisölle ja käynnistää Ruotsin mainostoimistojen liiton isännöimän keskustelun.

Otsikko lupaa paljon: Pohjoismainen mainonta - oudompaa kuin luuletkaan. Yhtä näkyvästi alueen mainontaa ei ole Cannesissa esitelty koskaan.

- Skandit osaavat älyttömän hyvin yhdistää paikallisen ja globaalin, sanoo pääasiassa Ruotsissa ja Suomessa työskentelevä Sjönell.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Mainostoimisto Bob Helsingin osakas ja art director Anu Igoni katsoo Sjönelliä alta kulmiensa. Hän edustaa perjantain keskustelussa Suomea eikä ole ollenkaan varma, että pohjoismaisessa mainonnassa on paljon puhuttavaa.

- Tekijät yrittävät olla kauhean kansainvälisiä. Pääkonttorit siirtyvät muualle ja toimistot pelkäävät menettävänsä asiakkaita, Igoni murisee.

90-luku oli Pohjolan kulta-aikaa Pohjolan kulta-aika oli Igonin mielestä 1990-luku. Esimerkiksi ruotsalainen Paradiset teki muotitehdas Dieselille mainoksia, jotka oli vahvasti kyllästetty ironialla.

- Se tuntui jonkin alulta.

Sjönell on osittain samaa mieltä. Kun hän 1990-luvun alussa muutti Yhdysvalloista Ruotsiin, maassa käytiin vilkasta keskustelua mainonnasta. Ilmassa oli intohimoa ja ristiriitoja, jotka tuottivat rohkeaa ja palkittua mainontaa.

- Nyt kansainväliset toimistot kopioivat sitä, mitä Pohjoismaissa tehtiin 1990-luvun alussa, ja me kopioimme niitä. Se vasta outoa on, Sjönell huomauttaa.

- Mutta nyt Pohjolassa kuuluu taas hyvää kuminaa, varsinkin Suomessa. Ihmiset suhtautuvat täällä mainontaan paljon intohimoisemmin kuin vaikka Yhdysvalloissa.

Ydin on pysynyt samana, myöntää Igonikin. Pohjoismaisen mainonnan piirteitä ovat oudot ideat, kiero huumori ja sensuurin puute. Sjönell ihastelee, miten epäkunnioittavasti alueella suhtaudutaan esimerkiksi muihin kansallisuuksiin.

- Pohjoismaissa mainoksia ei onneksi testata kuoliaaksi.

Taloussanomat Cannes Lions -festivaalissa 19.-25. kesäkuuta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Autotallivenkoilu maksoi 40 000 euroa – taloyhtiön mielestä osakas ei asunut talossa vaikka maksoi vesimaksunsakin

    2. 2

      5 erilaista taloa: Näin paljon maalämpö­pumppu säästää vuodessa – pakkas­päivinä yli 10 e/vrk

    3. 3

      Nokia nousi kolmanneksi vahvimmaksi telebrändiksi: huima 71 prosentin hyppy – ”Täydellinen esimerkki”

    4. 4

      Brittipankki Barclays nosti Nesteen tavoitehintaa 43 prosenttia – suositus tasolla ”ylipainota”

    5. 5

      Teemu laittoi 160 neliön omakotitaloon maalämmön – nyt lämmityskulut vuodessa 600–700 euroa

    6. 6

      Altia aikoo listautua pörssiin – valtio aikoo omistaa yhtiöstä vähintään kolmanneksen

    7. 7

      Selvitys: Suomi on nyt maailman houkuttelevin maa kaivoksille

    8. 8

      Hyvän työntekijän synkkä salaisuus: ilmainen ylityö

    9. 9

      Kahvilayrittäjä sai oudon puhelun kassahihnan päähän – Nordea oli palauttamassa rahoja takaisin hänen asiakkailleen

    10. 10

      Yhden Kari Voutilaisen tekemän rannekellon hinnalla saa kymmenen Rolexia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Autotallivenkoilu maksoi 40 000 euroa – taloyhtiön mielestä osakas ei asunut talossa vaikka maksoi vesimaksunsakin

    2. 2

      5 erilaista taloa: Näin paljon maalämpö­pumppu säästää vuodessa – pakkas­päivinä yli 10 e/vrk

    3. 3

      Teemu laittoi 160 neliön omakotitaloon maalämmön – nyt lämmityskulut vuodessa 600–700 euroa

    4. 4

      Altia aikoo listautua pörssiin – valtio aikoo omistaa yhtiöstä vähintään kolmanneksen

    5. 5

      ”Taloyhtiöstä voi tulla pikavippaaja asuntosijoittajalle”

    6. 6

      Näin Rovio rauhoitteli sijoittajia puhelimessa: ”Kehitämme jatkuvasti uusia pelejä” – osake edelleen -50 %

    7. 7

      Kommentti: Suomi toipuu, mutta yksi sukupolvi putoaa kelkasta – 3 synkkää graafia työelämästä

    8. 8

      Nokia nousi kolmanneksi vahvimmaksi telebrändiksi: huima 71 prosentin hyppy – ”Täydellinen esimerkki”

    9. 9

      Rovion kurssi kääntyi nousuun – romahti torstaina

    10. 10

      325 000 euron vuositulot ja pitää itseään keskiluokkaisena – näin asuinpaikka vaikuttaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kahvilayrittäjä sai oudon puhelun kassahihnan päähän – Nordea oli palauttamassa rahoja takaisin hänen asiakkailleen

    2. 2

      Tähän on tultu Suomen rakennusalalla: juuri koulusta päässeet pyytävät yli 6000 e/kk

    3. 3

      Pankki varoittaa: Kunnon rytinä on vasta tulossa markkinoille

    4. 4

      Yksi asia unohtuu talvella – 3 vinkkiä: Näin suojelet arvokasta ilmalämpöpumppuasi

    5. 5

      Yhden Kari Voutilaisen tekemän rannekellon hinnalla saa kymmenen Rolexia

    6. 6

      Kommentti: Suomi toipuu, mutta yksi sukupolvi putoaa kelkasta – 3 synkkää graafia työelämästä

    7. 7

      Kommentti: Sipilän ”mahdoton” tavoite on toteutumassa – yksi ilmiö selittää työllisyysihmeen

    8. 8

      Autotallivenkoilu maksoi 40 000 euroa – taloyhtiön mielestä osakas ei asunut talossa vaikka maksoi vesimaksunsakin

    9. 9

      Aktiivimallin ensimmäinen leikkuri lähestyy: 5 tapaa välttää tuen vähennys

    10. 10

      5 erilaista taloa: Näin paljon maalämpö­pumppu säästää vuodessa – pakkas­päivinä yli 10 e/vrk

    11. Näytä lisää