Viipurista Suomen vientisatama

Julkaistu:

Suomeen saatiin lopulta eriskummallisen kierroksen jälkeen tulopoliittinen kokonaisratkaisu. Sen ulkopuolelle jäi kuitenkin kuljetusketjua edustava Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT. Järjestö on uuden puheenjohtajansa Timo Rädyn johdolla omaksunut kovan linjan ja mörön roolin suomalaisilla työmarkkinoilla. Luvassa on vielä tiukkoja neuvotteluja.

Se, miksi häirikkö- tai mörköala on valikoitunut juuri kuljetukseen on outoa. Alan ansiotaso on kohtuullinen varsinkin suhteessa rapakuntoisiin maksajayrityksiin. Taloudellisia syitä tärkeämpiä lienevätkin kulttuuritekijät. Ala on miesvaltainen, perinteet militantteja eikä työntekijöiden koulutustasokaan ole korkeimmasta päästä.

Kuljetus on kuitenkin hyvin tärkeää. Se on ollut sitä aina, eikä tilanne viime vuosina ole muuttunut.

Tehtiin mitä tahansa, tavaran ja ihmisten on liikuttava. Erityisesti Suomen kaltaisessa laajassa, harvaanasutussa ja syrjäisessä maassa liikkuminen on vielä kyettävä tekemään tehokkaasti ja edullisesti. Jos kuljetuskulut ovat liian suuret, ei tuotanto Suomessa ole kannattavaa.

Tästä syntyykin erikoinen pulma. Kuljetustyöntekijät voivat tehokkailla lakoilla nostaa palkkojaan ja yritysten kustannuksia. Osalle kuljetusyrityksiä kulut nousevat liikaa ja toimiala keskittyy, mutta tarpeellinen määrä yrityksiä selviää kyllä. Todellinen maksa löytyy aivan muilta toimialoilta. Kuljetuskustannusten nousu ratkaisee monen paikallisen investointipäätöksen kohtalon. Kiinailmiö vauhdittuu ja aivan muut työntekijät jäävät työttömiksi.

Mikä avuksi? Toki palkkoja tulee nostaa ja ansiokehitys turvata kuljetusalallakin. Mutta kuinka estää turhien vahinkojen syntyminen toisilla toimialoilla. Suomessa AKT:n jäsenten hoitamille kuljetuksille on vähän vaihtoehtoja. Yllättäen vaihtoehtoja kilpailutuksen vahvistukseksi löytyy Venäjältä. Jo nyt kuljetukset Suomesta Venäjälle ovat lähes kokonaan siirtyneet venäläisten yritysten ja kuljettajien käsiin.

Suomen sisällä kabotaasi ei venäläisvoimin luonnistu, mutta vientikuljetukset Venäjän satamien kautta onnistuvat. Kotimaan sisäisiin kuljetuksiin on siirtymäajan jälkeen mahdollista löytää tekijöitä Baltian maista. Venäjän puoleiset Suomenlahden satamat kehittyvät nopeasti. Toistakymmentä vuotta jatkuneet transitokuljetukset Suomen kautta Venäjälle ovat hiipumassa. Pietarin omien satamien satamien modernisointi etenee hyvää vauhtia.

Mikään ei vaikeassa tilanteessa estä kääntämästä kauttakulkukuljetuksia toisin päin. Myös Suomen vientiä voidaan ohjata Venäjän satamien kautta. Voihan Viipurin Uuraasta tehdä jälleen suuren suomalaisen vientisataman.

Toki haasteita löytyy varmasti silläkin puolella rajaa, mutta ainakin ne ovat erilaisia kuin täällä koto-Suomessa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Leski maksoi vuosia asuntolainaa, talo oli puolison nimissä – talouskoulutus on pelastanut jo 17 taloa pakkomyynniltä

    2. 2

      Vuorolisiä jopa 1 460 €/kk – näissä ammateissa tienataan eniten lisillä

    3. 3

      Veikko Salli, 81, loi roskiksista menestysbisneksen – ”Olen urallani moneen kertaan suistunut ja ylös noussut”

    4. 4

      3 perhettä kiisteli homepommista, keskimmäinen joutui maksajaksi – ”Tuomioiden takana on paljon inhimillistä kärsimystä”

    5. 5

      Kommentti: Pitäisikö ”työn välttelijöiltä” viedä tuet? Ei mitään hyötyä

    6. 6

      Kommentti: 10 sytykettä seuraavaan finanssikriisiin

    7. 7

      Viljami, 15, puhdistaa vanhoja golfpalloja ja myy ne voitolla – ”Olen suunnitellut jo vähän laajentamistakin”

    8. 8

      Timo Tirroniemi, 62, haki alkupääoman pankin takaoven kautta ja on nyt miljonääri

    9. 9

      Työttömyystuki yli 8 600 e/kk – ”Heitä on muutama Suomessa”

    10. 10

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Viljami, 15, puhdistaa vanhoja golfpalloja ja myy ne voitolla – ”Olen suunnitellut jo vähän laajentamistakin”

    2. 2

      Työttömyystuki yli 8 600 e/kk – ”Heitä on muutama Suomessa”

    3. 3

      Timo Tirroniemi, 62, haki alkupääoman pankin takaoven kautta ja on nyt miljonääri

    4. 4

      Vuorolisiä jopa 1 460 €/kk – näissä ammateissa tienataan eniten lisillä

    5. 5

      3 perhettä kiisteli homepommista, keskimmäinen joutui maksajaksi – ”Tuomioiden takana on paljon inhimillistä kärsimystä”

    6. 6

      Leski maksoi vuosia asuntolainaa, talo oli puolison nimissä – talouskoulutus on pelastanut jo 17 taloa pakkomyynniltä

    7. 7

      Kommentti: Pitäisikö ”työn välttelijöiltä” viedä tuet? Ei mitään hyötyä

    8. 8

      Veikko Salli, 81, loi roskiksista menestysbisneksen – ”Olen urallani moneen kertaan suistunut ja ylös noussut”

    9. 9

      Kommentti: 10 sytykettä seuraavaan finanssikriisiin

    10. 10

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    2. 2

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    3. 3

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    4. 4

      Vuorolisiä jopa 1 460 €/kk – näissä ammateissa tienataan eniten lisillä

    5. 5

      Työttömyystuki yli 8 600 e/kk – ”Heitä on muutama Suomessa”

    6. 6

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    7. 7

      Uutuuskirja: Kirsti Paakkasen omaisuus Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    8. 8

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    9. 9

      Joukko lääkäreitä ei uskalla paljastaa sivutyötään – poikii jopa vihapostia

    10. 10

      Viljami, 15, puhdistaa vanhoja golfpalloja ja myy ne voitolla – ”Olen suunnitellut jo vähän laajentamistakin”

    11. Näytä lisää