Hys hys

Julkaistu:

Mainonnan ei aina tarvitse pitää melua itsestään. Monet yritykset luottavat tänä päivänä gerillamarkkinointiin tai vanhaan kunnon viidakkorumpuun.

Muutama viikko sitten eräs tuttuni suositteli minulle uutta ravintolaa, jossa hän oli hiljattain illastanut. Loistava ruoka ja ilmapiiri, joka muistuttaa Lontoon tai New Yorkin trendikkäimmistä paikoista. Päätin oitis mennä kyseiseen ruokalaan sunnuntaibrunssille.

Ongelma oli vain, että kymmenet muutkin olivat päättäneet tehdä samoin. Pöytiin oli viikkojen jonotuslista vain kuukausi avajaisten jälkeen, vaikkei ravintola ollut mainostanut yhdessäkään mediassa tai näkynyt yhdessäkään lehtiartikkelissa.

Sen sijaan henkilökunta oli kutsunut avajaisiin kaverinsa, jotka olivat levittäneet sanaa omille tutuilleen.

Tämäntyyppinen suusta suuhun -mainonta tai sen sukulaiset – gerillamarkkinointi ja virusmarkkinointi – voittavat Ruotsissa puolelleen yhä useampia yrityksiä.

– Esimerkiksi elokuva Blair Witch Project levisi aikoinaan internetissä filminpätkinä. Ihmiset ihmettelivät, mitä ne olivat, ja lähettivät toisilleen. Tänään suuret filmiyhtiöt tuottavat internetiin suunniteltuja filminpätkiä, joita ne lähettävät ympäriinsä, sanoo gerillamarkkinointiin erikoistuneen göteborgilaismainostoimisto Miamin osakas Fredrik Olsson.

Viidakkorumpu, gerillamarkkinointi ja virusmarkkinointi ovat kaikki saman ilmiön eri versioita. Gerillamarkkinoinnilla tarkoitetaan muun muassa odottamattomia tempauksia eri puolella kaupunkia, virusmarkkinoinnissa sanaa levitetään sähköpostin tai internetin kautta.

Kaikissa on kysymys massiivisten mainoskampanjoiden välttämisestä. Ihmisten uskotaan kyllästyneen perinteiseen markkinointiin, ja sen vaikutusta epäillään.

– Gerillamarkkinoinnin suurin etu on, että se kohtaa ihmisen yllättävällä tavalla ja yllättävässä paikassa. Jos matkustat vaikkapa metrolla Lidingöstä Tukholman keskustaan, opit pian tietämään, missä ulkomainokset ovat. Kun katsot televisiota, odotat paria mainoskatkoa tunnissa. Me olemme täysin vakuuttuneita siitä, että ihmiset muistavat paremmin, jos heidät yllätetään, sanoo Olsson.

Suusta suuhun -metodi ja gerillamarkkinointi tuntuvat sopivan hyvin tuotteille ja yrityksille, jotka tavoittelevat kapeaa kohderyhmää ja eksklusiivisuuden leimaa. Massoille suunnattuja tuotteita sen sijaan markkinoidaan luultavasti tehokkaammin perinteisin keinoin.

Olssonin mielestä gerillamarkkinointi, johon liittyy usein humoristinen ote, sopii erityisesti haastajille.

– Markkinajohtajat ovat usein tarkkoja asemiensa säilyttämisestä. Mutta markkinoiden kakkonen tai kolmonen ovat taipuvaisempia erottumaan joukosta, hän sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Työttömyystuki yli 8 600 e/kk – ”Heitä on muutama Suomessa”

    2. 2

      Vuorolisiä jopa 1 460 €/kk – näissä ammateissa tienataan eniten lisillä

    3. 3

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    4. 4

      3 perhettä kiisteli homepommista, keskimmäinen joutui maksajaksi – ”Tuomioiden takana on paljon inhimillistä kärsimystä”

    5. 5

      Tekoäly Alicia on istunut vuoden Tiedon johtoryhmässä – ”Lyö faktat pöytään ja sanoo, että sinä olet väärässä”

    6. 6

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    7. 7

      Kuusi Persianlahden maata ottaa käyttöön 5 prosentin arvonlisäveron – syynä öljyn hinnan lasku

    8. 8

      Ex-johtaja tienasi 180 000 euroa vuodessa: kutsuttiin palkattomaan työkokeiluun – "Ehdotetaan jotain kärrypojan hommia"

    9. 9

      Mikko Kuitunen halusi perustaa firman, jonne ei potuta mennä töihin – ”Suomessa esiintyy liikaa vääränlaista vallanhimoa”

    10. 10

      Kysely: Työpaikat eivät kykene muutokseen, työntekijät väittävät – pomot täysin toista mieltä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Vuorolisiä jopa 1 460 €/kk – näissä ammateissa tienataan eniten lisillä

    2. 2

      Työttömyystuki yli 8 600 e/kk – ”Heitä on muutama Suomessa”

    3. 3

      Kommentti: Pitäisikö ”työn välttelijöiltä” viedä tuet? Ei mitään hyötyä

    4. 4

      3 perhettä kiisteli homepommista, keskimmäinen joutui maksajaksi – ”Tuomioiden takana on paljon inhimillistä kärsimystä”

    5. 5

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    6. 6

      Mikko Kuitunen halusi perustaa firman, jonne ei potuta mennä töihin – ”Suomessa esiintyy liikaa vääränlaista vallanhimoa”

    7. 7

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    8. 8

      Kuusi Persianlahden maata ottaa käyttöön 5 prosentin arvonlisäveron – syynä öljyn hinnan lasku

    9. 9

      Metson tulos heikkeni yllättäen – tilauksissa selvä kasvu

    10. 10

      K-kauppias kiistää olevansa välinpitämätön

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    2. 2

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    3. 3

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    4. 4

      Vuorolisiä jopa 1 460 €/kk – näissä ammateissa tienataan eniten lisillä

    5. 5

      Ex-johtaja tienasi 180 000 euroa vuodessa: kutsuttiin palkattomaan työkokeiluun – "Ehdotetaan jotain kärrypojan hommia"

    6. 6

      Uutuuskirja: Kirsti Paakkasen omaisuus Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    7. 7

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    8. 8

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    9. 9

      Joukko lääkäreitä ei uskalla paljastaa sivutyötään – poikii jopa vihapostia

    10. 10

      Sairauslomalisä, tunturityölisä, tunnelilisä – saatko sinäkin erikoisia palkanlisiä?

    11. Näytä lisää