Tasapäiset japanilaiset

Julkaistu:

Uudistunut Honda Jazz on saanut uudesta Mitsubishi Coltista itselleen varteenotettavan haastajan.
Annika Lohi Kuvat

Pikkuautoluokan kisa on tiivistynyt kuluvana syksynä, kun Honda on päivittänyt Jazzinsa ja Mitsubishi jatkanut toista tulemistaan uudella Coltilla.

Ulkonäöltään autot ovat melko samanoloisia. Colt on kuitenkin aavistuksen kookkaampi. Pituutta siinä on lähes 3,9 metriä, mikä on 15 senttiä enemmän kuin Jazzissa.

Linjoiltaan molemmat muistuttavat juuri nyt muodissa olevia pienemmän luokan tila-autoja viistoine etupelteineen ja suurine etuikkunoineen. Coltin takavalot ulottuvat kattoon asti, kun taas Jazzissa on perinteisempi ratkaisu.

Coltin sisätilat tuntuvat Jazzin tiloja trendikkäämmiltä, myös Coltin kojelauta kerää pisteitä selkeydellään. Sen ilmastoinnin ja lämmittimien säätimet toimivat kiertämällä, kun Jazzin ilmastointi ja lämmitys toimivat näppäimiä painamalla ja vaativat hieman tarkempaa perehtymistä. Coltin ilmastointiaukot ovat hauskan pyöreät. Jazzin tavanomaisen luukkumaiset.

Molemmissa mittaristo on sijoitettu järkevästi ratin päälle. Siinä ne ovat näköpiirissä, eikä ajoa häiritsevää vilkuilua tarvita.

Coltista löytyy muutamia piristäviä lisätoimintoja, joita Jazzissa ei ole. Coltin vilkun sai kevyesti painamalla vinkkaamaan muutaman kerran, hyödyllinen ominaisuus kaistan vaihdossa. Sen etuistuinten lämmittimissä on kaksi tehoa, joista pienempi ei ole liian lämmin ja sitä voi käyttää talvikelillä koko ajomatkan.

Coltin bensamittarissa on hauska toiminto uudelle kuskille, sillä se kertoo kummalla puolella tankki on. Lisäksi Coltin etulasin pyyhkimien tihkutoiminnon nopeus vaihtuu automaattisesti nopeuden mukaan. Coltin koelaudan keskiosassa on ajotietokone, joka Jazzista puuttuu.

Jazzissa musiikin kuuntelu sujuu näppärästi. Autojen äänentoistolaitteissa eroa ei sinänsä huomaa, mutta Jazzin rattiin on sijoitettu radion säätönäppäimet, joiden avulla radiokanavalta toiselle surffailu käy näppärästi. Näppäimistä voi myös lisätä volyymiä mielikappaleen kajahtaessa. Jazz on niitä harvoja koeajoautoja, jonka radio kuuluu suuremmitta häiriöittä parkkihallissa.

Sekä Jazzissa että Coltissa on hauskoja oivalluksia takatiloissa. Coltin takaistuimia voidaan liu’uttaa, minkä ansiosta takapenkkiläisillä on ruhtinaallisesti jalkatilaa, jos istuimet ovat ääriasennossa. Tällöin konttiin ei tosin paljon tavaraa mahdu.

Takaistuimet voidaan tavaratilan lisäämiseksi taittaa eteen ja nostaa pystyyn etuistuimia vasten. Istuimet voidaan jopa nostaa kokonaan pois. Penkin leveämmän puolen nosto vaatii toisin hieman voimia, ja lisäksi tarvitaan säilytyspaikka.

Jazzin takapenkit eivät liiku pituussuunnassa. Kyllä taakse silti 180-senttinen aikuinen mahtuu, vaikkei jalkatila järin suuri olekaan. Takaluukku on hieman suurempi kuin Coltin tilavimmaksi viritetyn version.

Jazzin takapenkin istuintyynyt voi nostaa ja lukita pysyy, jolloin tilaan sopii vaikkapa kukkaruukku tai koira. Takaistuimen selkänojat kaatamalla taakse saadaan iso tasainen kuljetustila.

Kuljettajan penkin korkeutta voi säätää molemmissa. Jazzissa säätöpyörää on hankala käyttää, jos ovi on kiinni. Coltissa säätö käy kätevämmin pumppuvivulla.

Jazzin oikeanpuolesta etuturvatyynyä ei saa kytkettyä pois, joten turvaistuinta ei voi asentaa etupenkille. Tämä ei sinänsä haittaa, koska turvallisin paikka lapselle on aina takana.

Coltin moottorissa on tavoiteltu urheilullisuutta ja se tuntuukin hieman ärhäkämmältä kiihdyttäessä. Auto kiihtyy nollasta sataan 11,1 sekunnissa valmistajan tietojen mukaan. Jazzissa aikaa kuluu 12,5 sekuntia. Jazzin moottori on tasainen puurtaja, jonka luvataan kuluttavan alle viisi litraa bensiiniä sataa kilometriä kohti maantieajossa.

Myös Coltille lupaillaan samoja lukemia.

Molemmat autot ovat parhaimmillaan kaupunkiajossa. Erityisesti Jazzilla ratin pyöritys kaupungissa on hauskaa pienen kääntöympyrän ansiosta. Maantieajossa tuntuma oli parempi Coltin kyydissä.

Molemmilla autoilla ”pikkuautomaiset” piirteet tulevat kuitenkin esiin maantieajossa suuremmilla nopeuksilla. Melua kuuluu sisään ja olo on hieman epävarma erityisesti kitkarenkailla.

Mitsubishi Colt 95 Invite Cool

Hinta 18 040 euroa, vapaan autoedun verotusarvo 430 euroa/kk

+ runsaasti varusteita

+ muunneltavat sisätilat

- pienehkö takakontti

Honda Jazz 1,4i LS

Hinta 18 350 euroa, vapaan käyttöedun verotusarvo 430 euroa/kk

+ muunneltavat sisätilat

+ radio-ohjaimet ratissa

- takajalkatilat

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Työttömyystuki yli 8 600 e/kk – ”Heitä on muutama Suomessa”

    2. 2

      3 perhettä kiisteli homepommista, keskimmäinen joutui maksajaksi – ”Tuomioiden takana on paljon inhimillistä kärsimystä”

    3. 3

      Vuorolisiä jopa 1 460 €/kk – näissä ammateissa tienataan eniten lisillä

    4. 4

      Viljami, 15, puhdistaa vanhoja golfpalloja ja myy ne voitolla – ”Olen suunnitellut jo vähän laajentamistakin”

    5. 5

      Timo Tirroniemi, 62, haki alkupääoman pankin takaoven kautta ja on nyt miljonääri

    6. 6

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    7. 7

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    8. 8

      Ex-johtaja tienasi 180 000 euroa vuodessa: kutsuttiin palkattomaan työkokeiluun – "Ehdotetaan jotain kärrypojan hommia"

    9. 9

      Mikko Kuitunen halusi perustaa firman, jonne ei potuta mennä töihin – ”Suomessa esiintyy liikaa vääränlaista vallanhimoa”

    10. 10

      Yrityskaupat poikivat uusia miljonäärejä – kauppaa käydään vilkkaasti tänäkin vuonna

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Työttömyystuki yli 8 600 e/kk – ”Heitä on muutama Suomessa”

    2. 2

      Viljami, 15, puhdistaa vanhoja golfpalloja ja myy ne voitolla – ”Olen suunnitellut jo vähän laajentamistakin”

    3. 3

      Timo Tirroniemi, 62, haki alkupääoman pankin takaoven kautta ja on nyt miljonääri

    4. 4

      Vuorolisiä jopa 1 460 €/kk – näissä ammateissa tienataan eniten lisillä

    5. 5

      3 perhettä kiisteli homepommista, keskimmäinen joutui maksajaksi – ”Tuomioiden takana on paljon inhimillistä kärsimystä”

    6. 6

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    7. 7

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    8. 8

      Tekoäly Alicia on istunut vuoden Tiedon johtoryhmässä – ”Lyö faktat pöytään ja sanoo, että sinä olet väärässä”

    9. 9

      Ex-johtaja tienasi 180 000 euroa vuodessa: kutsuttiin palkattomaan työkokeiluun – "Ehdotetaan jotain kärrypojan hommia"

    10. 10

      Mikko Kuitunen halusi perustaa firman, jonne ei potuta mennä töihin – ”Suomessa esiintyy liikaa vääränlaista vallanhimoa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    2. 2

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    3. 3

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    4. 4

      Vuorolisiä jopa 1 460 €/kk – näissä ammateissa tienataan eniten lisillä

    5. 5

      Työttömyystuki yli 8 600 e/kk – ”Heitä on muutama Suomessa”

    6. 6

      Uutuuskirja: Kirsti Paakkasen omaisuus Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    7. 7

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    8. 8

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    9. 9

      Joukko lääkäreitä ei uskalla paljastaa sivutyötään – poikii jopa vihapostia

    10. 10

      Sairauslomalisä, tunturityölisä, tunnelilisä – saatko sinäkin erikoisia palkanlisiä?

    11. Näytä lisää