Asiakasrekisteri ei yksinmyyntiä kasvata

Julkaistu:

Yritys- ja päättäjäkontaktitietoa myydään Suomessa parinkymmenen miljoonan euron edestä vuodessa. Markkina on kuitenkin vielä neitseellinen markkinajohtajaksi itsensä luokittelevan TDC Hakemistot Oy:n toimitusjohtajan, Fredrik Schaumanin mukaan.

– Markkinat voivat hyvinkin kasvaa vaikka 150 miljoonaan euroon, kun omia asiakastietokantojaan itse pyörittävät yritykset alkavat ulkoistamaan rekisteritoimintaansa ja sekä tuoreuttamaan että laajentamaan rekisteritietojaan, hän toteaa.

Tanskalaisomisteisesta TDC Hakemistoista tuli Suomessa merkittävä kontaktitietokantojen markkinapeluri sen ostettua vuonna 2002 SanomaWSOY-konsernilta jo vuonna 1929 perustetun Blue Book -toiminnan.

Toiminnan pohjana olevassa Blue Book -yritysrekisterissä on noin 200 000 julkaisukynnyksen ylittävää organisaation toimipaikkaa ja yli 300 000 päättäjää. Tietoja pidetään monin tavoin jatkuvasti yllä.

Kontaktitiedon maksavia ostaja-asiakkaita TDC Hakemistoilla on Schaumanin mukaan kaikkiaan noin 21 000. Vaikka tiedosta jo siirretäänkin valtaosa sähköisessä muodossa ostajalle, tehdään edelleen myös puhdasta tarrakauppaa.

Bluebook.fi -osoitteesta löytyvien online-palveluiden käyttäjiksi rekisteröityneitä asiakkaita on Schaumannin mukaan 2 700.

Omat rekisterit yhteispeliinnettipalvelun avulla

Selviä uusia ilmiöitä Schaumanin mukaan ovat analytiikan lisääntyvä käyttö, crm-järjestelmien päivityspalvelujen kysynnän kasvu sekä erilaiset tietokantojen integroinnit.

Blue Book / TDC Hakemistojen vastaus trendiin on tänä syksynä julkistettu ja näinä päivinä tuotantokäyttöön otettava MyBluebook-palvelu, jonka avulla yritykset voivat Schaumannin mukaan ensimmäistä kertaa yhdistää saumattomasti oman asiakastietokantansa ja Blue Bookin rekisterin.

Selaimella www.bluefook.fi -sivujen kautta löytyvä uusi palvelu tarjoaa käyttäjille Schaumanin mukaan samassa paketissa asiakastietojen ajantasaisuuden, potentiaalisten uusien asiakkaiden löytämisen sekä markkinoinnin suuntaamisen oikeille kohderyhmille.

MyBluebookissa käyttäjä voi määritellä itse, miten laajasti hän tarvitsee tietoa esimerkiksi eri toimialoilta tai alueilta. Myös yrityksen taustoihin tai tilanteeseen ja henkilöihin liittyvän tiedon syvällisyys on määriteltävissä.

Yrityksen omien myynti- ja markkinointiprojekteihin liittyvän tiedon lisääminen ulkoistetusti pyöriviin rekisteritietoihin on MyBluebookissa ratkaistu palveluun integroidulla IPSS - Intelligent Precision Solutions and Services Oy:n iConnector-sovelluksella. Sen avulla asiakkaan omat ja Blue Bookin tietokannat voidaan synkronoida riippumatta siitä, millaista teknologiaa ja sovelluksia eri osapuolilla on käytössään.

Fredrik Schauman luokittelee kontaktitietoja ja niiden myyjiä kontaktitiedon jalostusarvon perusteella. TDC Hakemistot / Blue Bookin tavoitteena on hänen mukaansa jatkuva jalostusarvon kasvatus kilpailu- ja markkina-aseman ylläpitämiseksi.

Kilpailijoita kyllä riittää. Matalamman jalostusarvon kilpailua tulee Fonectan ja Eniron suunnasta, Inoa kurottaa jo Prospektorillaan ylemmäs. Selvemmin Blue Bookin tontilla ovat MicroMedia, nykyisin Posti-konserniin kuuluvaan Atkokseen integroitu Mailer ja JM-Tieto.

MicroMedia painottaamainostoimisto-osaamista

Kontaktirekisterien tarjoajista kaikkein selvimmin mainostoimistomaailmalle ominaista luovuutta painottaa MicroMedia.

Vuonna 1978 Suomessa toimintansa alottanut MicroMedia siirtyi vuonna 1999 80-prosenttisesti DDB Worldwide -konsernin omistukseen.

Mainostoimisto-otteen painoa MicroMediassa selittää paljon syntyhistoria. Juuret ovat Ruotsissa, jossa se perustettiin mainostoimisto Anderson & Lembken toimesta vuonna 1975.

MicroMedian tärkein omaisuus on 380 000 päättäjästä ja 160 000 toimipaikasta koostuva osoitepankki, joka on sekin ollut iHaunet-nimisenä nettipalveluna tarjolla jo vuosia. Asiakkaita nettipalvelulla ei viime kesänä aloittaneen toimitusjohtaja Petteri Hakalan mukaan ole kuitenkaan kuin muutamia kymmeniä.

Rekisteritiedon myynnissä ylivoimaisesti suurimmaksi kilpailijaksi MicroMediasta nimetään asiakkaiden omat rekisterit.Kohderyhmiä webistä

www.bluebook.fi

www.micromedia.fi

www.prospektori.fi

www.jm-tieto.fi

www.atkos.com

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Kyykyttämistä, turhia tehtäviä, palkattomia ylitöitä... Lukijat kertovat: Tällaisia ovat karmeimmat pomot

    2. 2

      Konkurssiin menneet BR-lelut ja Toys R’Us aloittavat tyhjennysmyynnin Suomessa – nämä myymälät ovat vielä auki

    3. 3

      Moni ravintola tarjoaa ”piikkiä auki” – vaatimuksena pelkkä henkilökortti: ”Bailaa nyt, maksa myöhemmin”

    4. 4

      Kommentti: Theresa Mayn saama rökitys otettiin markkinoilla vastaan riemulla – punta vahvistui heti

    5. 5

      Jan Hurrin kommentti: Euroalue tärveli 10 vuotta ja kokonaisen sukupolven – vyönkiristykset johtivat populismin nousuun

    6. 6

      Onko joka viides johtaja umpisurkea? Lukijat kertovat kokemuksensa: ”Uhrataan hyvä myyjä ja saadaan tilalle huono johtaja”

    7. 7

      Nokia ilmoitti yli 1 300 työntekijän vähentämisestä – ”Etumatkaa ei saa antaa kaverille lainkaan”

    8. 8

      Suomalaisen tislaamon toimitusjohtaja: ”Toivon, että britit tulevat järkiinsä”

    9. 9

      Oletko matala-, keski- vai korkeatuloinen? Yksi kuva näyttää miten tienaat ikäluokkaasi verrattuna

    10. 10

      Tämä mies tuntee huonot pomot, koska oli itse sellainen: ”20 prosenttia johtajista pitäisi potkia heti pois”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Onko 2 600 euroa kuukaudessa ylellisyyttä? Näin lukijat kommentoivat: ”On päiviä jolloin elän pelkällä kahvilla ja leivällä”

    2. 2

      Suomalaisten sähkölaskut kallistuivat rajusti yhdessä vuodessa – tuusulalainen Jukka turvautui omiin konsteihin: ”Minulla ei hinta nouse!”

    3. 3

      Konkurssiin menneet BR-lelut ja Toys R’Us aloittavat tyhjennysmyynnin Suomessa – nämä myymälät ovat vielä auki

    4. 4

      Oletko matala-, keski- vai korkeatuloinen? Yksi kuva näyttää miten tienaat ikäluokkaasi verrattuna

    5. 5

      Moni ravintola tarjoaa ”piikkiä auki” – vaatimuksena pelkkä henkilökortti: ”Bailaa nyt, maksa myöhemmin”

    6. 6

      Petrus Pennanen myi tekoälyfirman miljoonilla – Juhli kauppoja yllättämällä tuntemattomat asiakkaat Alepassa

    7. 7

      Nokia ilmoitti yli 1 300 työntekijän vähentämisestä – ”Etumatkaa ei saa antaa kaverille lainkaan”

    8. 8

      Wahlroos pörssinoususta: ”Näyttää epäilyttävästi kuolleen kissan pompulta”

    9. 9

      Jan Hurrin kommentti: Euroalue tärveli 10 vuotta ja kokonaisen sukupolven – vyönkiristykset johtivat populismin nousuun

    10. 10

      Kommentti: Theresa Mayn saama rökitys otettiin markkinoilla vastaan riemulla – punta vahvistui heti

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suosittu muoti­kauppa lopettaa yllättäen, takana huippu­tulos – omistaja Pauliina lataa nyt suorat sanat bisneksestä

    2. 2

      Kommentti: Katso kuulutko häviäjien ikäryhmään – karu havainto kolmekymppisten tienaamisesta

    3. 3

      Kaarinalla, 40, on Suomen yleisin palkka: kertoo, mihin 2 600 euroa riittää – ”Se jatkuva miettiminen saa minut varpailleni”

    4. 4

      Suomalaisten sähkölaskut kallistuivat rajusti yhdessä vuodessa – tuusulalainen Jukka turvautui omiin konsteihin: ”Minulla ei hinta nouse!”

    5. 5

      ”Järkkykorkeat” vuokrat saivat yrittäjän sulkemaan liikkeen – Katso, tästä kuinka kallis Helsinki on kauppiaalle

    6. 6

      Tämä mies tuntee huonot pomot, koska oli itse sellainen: ”20 prosenttia johtajista pitäisi potkia heti pois”

    7. 7

      Onko 2 600 euroa kuukaudessa ylellisyyttä? Näin lukijat kommentoivat: ”On päiviä jolloin elän pelkällä kahvilla ja leivällä”

    8. 8

      Oletko matala-, keski- vai korkeatuloinen? Yksi kuva näyttää miten tienaat ikäluokkaasi verrattuna

    9. 9

      Myös OP alkaa periä maksuja ahkerilta käteisnostajilta

    10. 10

      Kaj, 66, nostaa täyttä eläkettä – ja tekee bisnestä liki puoli miljoonaa vuodessa

    11. Näytä lisää