Mainostajat kiinnostuivat toimistojensa tuloksista

Julkaistu:

Alihankkijoilta tulevista alennuksista mainostajat saavat yhä vain osan

Yritykset maksavat mainos- ja mediatoimistoilleen entistä useammin muulla kuin käytetyn ajan perusteella. Toinen Mainostajien liiton tuoreen selvityksen osoittama muutos on mainostajien lisääntynyt into tutkia asiakkuutensa tulosvaikutuksia.

Aikaveloituksen käyttö mainostoimistojen palkkioperusteena on selvästi vähentynyt. Lähes yhtä suosittu on jo kiinteä palkkio.

Maksu tulosten perusteella ei näytä mainostajia kiinnostavan. Se on edes osittaisena perusteena vain kahdella mainostajalla sadasta. Tulosperuste ei ole mukana oheisen taulukon palkkiovaihtoehdoista, mutta Mainostajien liitto tiedusteli sitä erikseen myös viime vuonna. Tuolloin mainonnan tulokset vaikuttivat ainakin jossain määrin palkkioon viidellä mainostajalla sadasta.

Mediatoimistojen palveluista kaksi kolmesta mainostajasta maksaa palvelupalkkion ja loput pääosin yhdistettyä palvelupalkkiota ja aikakorvausta.

Asiakkuuttaan koskevat mainostoimiston kirjanpitotiedot on tänä vuonna tarkastanut 43 prosenttia mainostajista. Viime vuonna saman teki 16 prosenttia. Mediatoimistonsa tiedot tarkasti tänä vuonna joka neljäs ja suurista asiakkaista joka toinen.

Kahdeksan mainostajaa sadasta tietää, paljonko katetta oma asiakkuus tuo mainostoimistolle. Viime vuonna tieto oli vain kolmella prosentilla. Suurista mainostajista jopa reilu kolmannes ilmoittaa tietävänsä, paljonko toimisto ansaitsee heidän toimeksiannoillaan.

Mediatoimistojen käyttäjistä vajaa kymmenesosa selvitti osuutensa mediatoimiston katteesta.

Alennuskäytännöissä ainos- ja mediatoimistot toimivat varsin epäyhtenäisesti. Useimmin alennus tulee mainostajalle asti mediaostoista. Sen sijaan mainostoimistojen kautta ostettujen painopalvelujen ja filmituotantojen vuosi- tai suurasiakasalennukset saa vain kaksi kolmesta mainostajasta. Vielä huomattavasti harvempi saa alihankkijoiden antamia kassa-alennuksia.

Mainostajista vain 60 prosentilla on kirjallinen sopimus mainostoimistonsa kanssa. Mediatoimistojen käyttäjistä 81 prosenttia on tehnyt kirjallisen sopimuksen.

Mainostajien liiton kyselyyn mainos- ja mediatoimistosuhteista vastasi 110 liiton jäsenyritystä loka–marraskuussa. Vastaajista teollisuutta edusti 31 prosenttia, kauppaa 21 prosenttia, palvelualoja 30 prosenttia ja moniala- tai muita yrityksiä 15 prosenttia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Ekonomisti HS:lle: ”Omista tuistaan huolehtivat tahot sanovat, että ainakaan heidän tuistaan ei saa ottaa”

    2. 2

      Lähihoitaja Pirjo, 56, muutti Portugalin lämpöön – myy nyt karjalanpiirakoita Algarvessa

    3. 3

      15 kysymystä: Testaa, kuinka vieraantunut olet arjesta

    4. 4

      Varainhoitoyhtiö: Edessä on vielä useita talouskasvun vuosia

    5. 5

      Kommentti: Velka säästi Suomen syöksykierteeltä, jonka rinnalla ”hukattu vuosikymmen” on lastenleikkiä

    6. 6

      Turkissa talvehtivat Irmeli ja Olavi kehottavat varovaisuuteen – ”Asuntoa ei pidä ostaa taksikuskilta”

    7. 7

      Koti vain puolison nimissä, mutta molemmat maksavat lainaa ja 6 muuta tapaa hankkia ongelmia

    8. 8

      Ylen juontaja haki asuntolainaa Nordeasta, virkailija kehotti palaamaan kotimaahan – näin vastaa pankki

    9. 9

      Yle: Helsingin telakka saamassa uuden omistajan Kroatiasta

    10. 10

      Orpo: Työvoima­viranomaisille myönnetään lisää resursseja jo alkuvuodesta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lähihoitaja Pirjo, 56, muutti Portugalin lämpöön – myy nyt karjalanpiirakoita Algarvessa

    2. 2

      Turkissa talvehtivat Irmeli ja Olavi kehottavat varovaisuuteen – ”Asuntoa ei pidä ostaa taksikuskilta”

    3. 3

      Koti vain puolison nimissä, mutta molemmat maksavat lainaa ja 6 muuta tapaa hankkia ongelmia

    4. 4

      15 kysymystä: Testaa, kuinka vieraantunut olet arjesta

    5. 5

      Ylen juontaja haki asuntolainaa Nordeasta, virkailija kehotti palaamaan kotimaahan – näin vastaa pankki

    6. 6

      Kommentti: Velka säästi Suomen syöksykierteeltä, jonka rinnalla ”hukattu vuosikymmen” on lastenleikkiä

    7. 7

      Ministeriö linjasi: Aktiivimalli ei iske pienituloisimpiin – toimeentulotuki korvaa leikkauksen

    8. 8

      Yle: Helsingin telakka saamassa uuden omistajan Kroatiasta

    9. 9

      Professori patistaa ihmisiä muuttamaan työn perässä – lukijat kommentoivat: ”Jos on kouluttautunut kirkonkattomaalariksi...”

    10. 10

      Ekonomisti HS:lle: ”Omista tuistaan huolehtivat tahot sanovat, että ainakaan heidän tuistaan ei saa ottaa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ylen juontaja haki asuntolainaa Nordeasta, virkailija kehotti palaamaan kotimaahan – näin vastaa pankki

    2. 2

      Koti vain puolison nimissä, mutta molemmat maksavat lainaa ja 6 muuta tapaa hankkia ongelmia

    3. 3

      30 vuotta maksajana riitti – ”Puoliso pistää rahansa tuulemaan ja on käsi ojossa pyytämässä minulta lisää”

    4. 4

      15 kysymystä: Testaa, kuinka vieraantunut olet arjesta

    5. 5

      Alle 60-vuotiaana eläkkeelle – näissä ammateissa osalla on yhä vanha etu

    6. 6

      7 asiaa, joista syntyy riitaa parisuhteessa – terapeutti kummeksuu sitä, että usein mies maksaa laskut

    7. 7

      Uusia ilmalämpö­pumppuja ei tarvitse sammuttaa pakkasella, mutta yksi asia on hyvä muistaa – ”Pumppu voi luulla, että on kesä”

    8. 8

      Kolmen osakkaan taloyhtiössä yksi ei halunnut korjata tukimuuria – 35 000 euron sijaan maksoi lopulta 200 000 euroa

    9. 9

      93 neliön vuokra-asunnossa asunut pariskunta väitti yhtäkkiä asunnon olevan 38,5 neliötä pienempi

    10. 10

      Wärtsilä ei toimita Krimille laivamoottoreita – päätös ihmetyttää Venäjällä: ”Miten voi kieltäytyä rahasta?”

    11. Näytä lisää