Kone lisäsi kuvaan ihmiset

Julkaistu:

Brändijohtaja Annamari Lammassaaren mielestä teollisuuden brändinrakennus pitää aloittaa sisältä, mutta visuaalisuudellakin on tärkeä rooli

Ei brändiä voi rakentaa, se pitää ansaita! Koneen brändijohtajan Annamari Lammassaaren puuskahdus tulee sydämestä.

Koneen määrätietoinen brändinansainta alkoi todenteolla vasta kuusi vuotta sitten. Työ on tuottanut tulosta: Taloussanomien IROResearchillä teettämässä tutkimuksessa markkinointiammattilaiset kehuivat yhtiön onnistuneen luomaan yhtenäisen brändin ja muuttumaan konepajasta palveluntarjoajaksi. Teollisuuden brändeistä Kone oli vastaajien mielestä asiakkaalle arvokkain ja yksi kolmesta parhaiten hoidetusta.

Lammassaaren mukaan kaikki alkoi siitä, että yhtiö otti käyttöön yhden Kone-brändin.

– Toinen iso oivallus oli se, että Kone on palveluyhtiö. Yli puolet hissien tuloksesta tuli huollosta ja palvelusta, mutta sitä ei ajateltu mielikuvatasolla. Nykyisin vertaamme itseämme mieluummin Finnairiin kuin metalliyhtiöihin.

Kuusi vuotta sitten Koneen kuvissa inhimillistä oli vain käsi, joka painoi hissin nappuloita. Nykyisin brändikirja pitää huolen siitä, että kuvissa on aina aktiivisia ja iloisia ihmisiä. Hissi on kuvissa jäänyt sivuosaan, välineeksi.

– Kuva on valtavan tehokas viestijä. Kun muutos on visualisoitu, se on helpompi viedä eteenpäin, Lammassaari sanoo.

– Konsulttivuosinani olisin sanonut, ettei brändinrakennusta pidä alkaa visualisoinnista vaan täydellisen strategian luomisesta, mutta käytännön tahti ei sellaiseen anna mahdollisuutta. Tehokkainta on kehittää yhtä aikaa sekä strategiaa että visuaalisuutta.

Mielikuvat ovat Lammassaaren mielestä teollisuudessa sitä tärkeämpiä, mitä enemmän tuotteet kehittyvät toistensa kaltaisiksi. Hän tosin väittää, ettei Kone tarkkaan ottaen toimi teollisuuden tavoin yritysten välisillä markkinoilla.

– Meidän missiomme on luoda kestävää arvoa myös loppukäyttäjien elämään. Siis vaikka kauppakeskusten asiakkaiden tai metromatkustajien, ei vain rakennuttajien tai arkkitehtien.

Missio on Koneen melkein 23 000-päisellä henkilöstöllä hallussa. Tänä vuonna tehdyssä tutkimuksessa kahdeksan kymmenestä osasi kertoa yhtiön mission ja melkein yhtä moni brändin arvot. Ne ovat muuten luotettavuus, innovatiivisuus, sitoutuneisuus ja vastuullisuus.

– Sisäistä työtä on pakko tehdä valtavasti, ja uskon, että se näkyy myös ulospäin, Lammassaari sanoo.

Suomessa Koneen ei tarvitse rakentaa brändiään ulkoisesti, niin korkealla tasolla yhtiön tunnettuus on. Tänä vuonna tehty kohderyhmätutkimus vahvisti, että 39 muussa toimintamaassa siinäkin on vielä tekemistä.

– Pidämme jatkossa enemmän yhteyttä mediaan. Asiakkaamme ja arkkitehdit arvostavat eniten henkilökohtaisia kontakteja, mutta niiden avulla eteneminen on hidasta ja kallista. Ehkä meidän pitää jatkossa mainostaa enemmän kuin nyt.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kirsti Paakkanen testamenttasi omaisuutensa Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    2. 2

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    3. 3

      Pankkien konttoreista käydään nostamassa jopa alle 20 euron summia – voi kannattaa

    4. 4

      Sairauslomalisä, tunturityölisä, tunnelilisä – saatko sinäkin erikoisia palkanlisiä?

    5. 5

      Joukko lääkäreitä ei uskalla paljastaa sivutyötään – poikii jopa vihapostia

    6. 6

      Finnair laajentaa kumppanuuttaan British Airwaysin kanssa

    7. 7

      Ilpo Kokkila: Hyvän johtajan iso palkka on kaikkien etu

    8. 8

      Nord Stream 2 hakee lupaa rakentaa Suomen vesille 374 kilometriä maakaasuputkea

    9. 9

      Analyytikko: Elisan osakesyöksyn syy on liittymien kova vaihtuvuus

    10. 10

      VR uudisti varausjärjestelmäänsä: Junalippuja ei voi nyt varata talvilomiksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Joukko lääkäreitä ei uskalla paljastaa sivutyötään – poikii jopa vihapostia

    2. 2

      Sairauslomalisä, tunturityölisä, tunnelilisä – saatko sinäkin erikoisia palkanlisiä?

    3. 3

      Kirsti Paakkanen testamenttasi omaisuutensa Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    4. 4

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    5. 5

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    6. 6

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    7. 7

      Ilpo Kokkila: Hyvän johtajan iso palkka on kaikkien etu

    8. 8

      Analyytikko: Elisan osakesyöksyn syy on liittymien kova vaihtuvuus

    9. 9

      VR uudisti varausjärjestelmäänsä: Junalippuja ei voi nyt varata talvilomiksi

    10. 10

      Pankkien konttoreista käydään nostamassa jopa alle 20 euron summia – voi kannattaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    2. 2

      Ex-johtaja tienasi 180 000 euroa vuodessa: kutsuttiin palkattomaan työkokeiluun – "Ehdotetaan jotain kärrypojan hommia"

    3. 3

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    4. 4

      Ala käy kuumana ja tekijöille tarvetta: keskiansiot yli 4100 e/kk – pääsy­vaatimuksena yksi koe

    5. 5

      Yli 300 kunnan selvitys: Näin omakotitalojen hinnat ovat kehittyneet alueellasi

    6. 6

      Tiina ja Vesa myivät 12 vuotta vanhan talonsa hetkessä – ”Emme tehneet muuta kuin perussiivoukset”

    7. 7

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    8. 8

      Joukko lääkäreitä ei uskalla paljastaa sivutyötään – poikii jopa vihapostia

    9. 9

      180 000 € vuodessa tienannut työtön ex-johtaja suivaantui te-toimiston ehdotuksesta – lukijat muistuttavat tasa-arvosta

    10. 10

      200 vai 600 euroa? Kokosimme 6 vinkkiä palkankorotusta pyytävälle

    11. Näytä lisää