SAS kärsi ylikapasiteetista ja kalliista öljystä

Julkaistu:

Lentoyhtiö säästää lisää poistamalla kymmenen konetta liikenteestä

Lentoyhtiö SAS ryhtyy taas uusiin säästötoimiin. Jo pitkään korkeiden kustannusten ja putoavien lipputulojen kanssa paininut SAS ilmoitti eilen osavuosikatsauksensa yhteydessä vähentävänsä kapasiteettiaan kymmenellä koneella, minkä pitäisi johtaa 400–500 miljoonan kruunun säästöihin. Tällä hetkellä SAS:lla on käytössään yhteensä 302 konetta.

SAS ei toistaiseksi ole päättänyt, kuinka kapasiteetin vähennys vaikuttaa henkilöstöön ja lentoreitteihin.

Nyt ilmoitettujen leikkausten lisäksi SAS on jo yli vuoden ajan toteuttanut Turnaround 2005 -säästöohjelmaansa, jonka valmistuttua konsernin kustannuksia on laskettu 14 miljardilla kruunulla. Ohjelmasta on nyt toteutettu 81 prosenttia.

Kustannukset pian kilpailijoiden tasolla

Heinä-syyskuussa SAS:n liikevaihto nousi 15,4 miljardiin kruunuun viime vuoden vastaavan ajanjakson 14,9 miljardista. Tulos satunnaiserien jälkeen sen sijaan putosi 57 miljoonaan 564 miljoonasta. Konsernin matkustajaliikenne kasvoi tuloskaudella 5,8 prosenttia, mutta matkustajakohtainen tulo putosi seitsemällä prosentilla.

Heikon tulokehityksen taustalla ovat kova kilpailu ja alan uudet toimijat, jotka ovat painaneet lippujen hinnat ennätyksellisen matalalle.

– Ehdottomasti suurin haasteemme on hintapaine, sanoo SAS:n talousjohtaja Gunilla Berg.

SAS muutti hiljattain konseptiaan, ja tarjoaa nyt matkustajille useita eri hintaisia lippuja ja palveluasteita. Tavoitteena on vastata uusien toimijoiden, kuten Ryanairin ja FlyMe:n, haasteeseen.

SAS:n kustannukset ovat olleet liian korkealla verrattuna kilpailijoihin, ja niiden leikkaaminen on vienyt aikaa.

– Lähestymme asteittain kilpailijoidemme kustannustasoa. Kun Turnaround 2005 on valmis, ovat kustannuksemme pudonneet keskimäärin 30-35 prosenttia, Berg sanoo.

SAS on kohdannut armotonta kilpailua erityisesti Ruotsin sisäisillä ja Euroopan reiteillä. Esimerkiksi Tukholma-Göteborg-välillä on SAS:n toimitusjohtajan Jörgen Lindegaardin mukaan 2–3 kertaa enemmän tarjontaa kuin kysyntää.

Polttoainelisä karkottaa matkustajia?

SAS:n toinen päänsärky on polttoaineen korkea hinta. Yhtiö pyrkii pienentämään sen vaikutuksia polttoainelisällä, jota on hiljalleen kasvatettu. Siitä saattaa kuitenkin olla SAS:lle yhtä paljon haittaa kuin hyötyä: Ryanair arvioi eilen saaneensa lisää matkustajia SAS:n polttoainelisän takia.

– On vaikea sanoa, kuinka paljon lisä vaikuttaa volyymiin sitä kautta, että lippujen hinnat nousevat, kommentoi Gunilla Berg.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Suomalaisesta nollan euron setelistä tuli hitti – joidenkin arvo voi nousta huimasti

    2. 2

      Luvattomat poissaolot ovat työ­paikkojen vakio­riidanaiheita –”selkeä irtisanomis­peruste”

    3. 3

      Helsinki–Tallinna-tunnelista uusia yksityiskohtia: Pituus rikkoisi ennätyksiä

    4. 4

      2 500 euron korvausta perhevapaasta on haettu vasta vähän

    5. 5

      Tullimaksu voi yllättää tylysti: nettisivulla edullisempi saattaa tulla reilusti kalliimmaksi – 3 esimerkkiä

    6. 6

      Talo Thaimaassa ja citykämppä Espanjassa: Annika, 63, kertoo, miten Lahti vaihtui halpaan elämiseen auringossa

    7. 7

      Joululahjat Kiinasta? Posti: Kohta on kiire – mm. Black Friday, Cyber Monday ja 1212 ruuhkauttavat

    8. 8

      ”Helsinkiin mahtuu ilman mitään markkinahäiriöitä joka vuosi noin 300-huoneinen hotelli lisää”

    9. 9

      Euron arvo lähestyy kymmentä kruunua – edellisestä kerrasta kahdeksan vuotta

    10. 10

      Amsterdam voitti kisan EU:n lääkevirastosta – Suomi sai lähes heikoimmat pisteet

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suomalaisesta nollan euron setelistä tuli hitti – joidenkin arvo voi nousta huimasti

    2. 2

      Luvattomat poissaolot ovat työ­paikkojen vakio­riidanaiheita –”selkeä irtisanomis­peruste”

    3. 3

      Helsinki–Tallinna-tunnelista uusia yksityiskohtia: Pituus rikkoisi ennätyksiä

    4. 4

      Kuntoalan yrittäjä Sanna sai apua eläkepäiviään viettävältä konkarilta: ”Hän ei syyllistä, että oletpa sinä tyhmä”

    5. 5

      Rovaniemellä asuva Marko, 44, osti kaupunkikämpän Tallinnasta – ”Tarkoitus myös käyttää paljon itse”

    6. 6

      Talo Thaimaassa ja citykämppä Espanjassa: Annika, 63, kertoo, miten Lahti vaihtui halpaan elämiseen auringossa

    7. 7

      Suomen 100 suurinta metsänomistajaa: listan ykkösen metsät peittäisivät Kehä I:n sisälle jäävän Helsingin

    8. 8

      2 500 euron korvausta perhevapaasta on haettu vasta vähän

    9. 9

      Suomi ei päässyt jatkoon kisassa EU:n lääkevirastosta

    10. 10

      Tullimaksu voi yllättää tylysti: nettisivulla edullisempi saattaa tulla reilusti kalliimmaksi – 3 esimerkkiä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Juho muutti Puolaan töihin palvelemaan suomalaisia – ”Muistan yllättyneeni katsoessani ensimmäistä palkkakuittia”

    2. 2

      Rainer, 62, aikoo muuttaa halvempaan maahan – ”45 vuotta töitä Suomessa kerrytti vain 1 000 euron eläkkeen”

    3. 3

      Kuljetusyrittäjän tuska: 13 harjoittelijaa eikä yksikään pärjännyt – mukana ufotutkija, ja toinen viihtyi töissä 3 tuntia

    4. 4

      Talo Thaimaassa ja citykämppä Espanjassa: Annika, 63, kertoo, miten Lahti vaihtui halpaan elämiseen auringossa

    5. 5

      Näin tukiloukku napsahtaa työtä tekevälle: palkkaa lisää 1 000 €/kk – tilille vain 209 € enemmän

    6. 6

      Riku Aallon yli 5 000 euron palkankorotus suututti kentän – osa erosi jo Teollisuusliitosta

    7. 7

      Suomen 100 suurinta metsänomistajaa: listan ykkösen metsät peittäisivät Kehä I:n sisälle jäävän Helsingin

    8. 8

      Lääketesteissä kuoli 5 ihmistä – tapaukset saattavat liittyä suomalaisyrityksen lääkkeeseen

    9. 9

      Puolustusvoimien luolan hinta yllätti myyjän – kolme ostajaa kiritti toisiaan läpi illan

    10. 10

      Cheekin firmalla miljoonien kassa – ura loppuu, mutta rahaa riittää

    11. Näytä lisää