Autot kiihdyttävät tiedon valtateille

Julkaistu:

Auto on jo laaja tietokonejärjestelmä

Auto alkaa yhä konkreettisemmin olla laaja it-järjestelmä, jossa on paljon erilaisia mekaanisia lisäosia.

Suomen kuljetusvälineteollisuuden toimialaklusterin seminaarin osanottajat saivat pari viikkoa sitten tietoa todelliselta näköalapaikalta siitä, miten tämä trendi vaikuttaa kuljetusväline- ja sille alihankintaa tekevän teollisuuden tulevaisuuteen.

Maailman suuria autovalmistajia konsultoivan saksalaisen Mercer Management Consultingin Stefano Nessi kertoi elektroniikan olevan ainoa voimakkaasti kasvava osuus auton hinnassa vuoteen 2015 mennessä.

Vuonna 2002 henkilöauton keskimääräisestä 11 300 euron hinnasta elektroniikan osuus oli 2 220 euroa. Vuoteen 2015 mennessä sen arvellaan olevan jo 4 150 euroa, vaikka auton hinta muuten on kasvanut vain hieman eli 11 800 euroon.

Merkittävä trendi on Mercer Consultingin kartoituksen mukaan myös auton arvonmuodostuksen siirtyminen yhä selvemmin pienenevältä oem-yritysjoukolta alihankkijoille. Tosin vauhdikkaimmin kasvavassa elektroniikka/it-osuudessa oem-valmistajat uskovat pitävänsä jatkossakin itsellään noin 16 prosentin osuuden.

Sata miljoonaa koodiriviä

Professori Matti Juhala Teknillisen korkeakoulun koneosaston autotekniikan laboratoriosta puolestaan näyttää DaimlerChryslerin aikasarjaa ohjelmistokoodin määrästä autoissa.

1960/70-lukujen vaihteessa autojen digitalisoitumistrendissä lähdettiin liikkeelle noin sadasta koodirivistä. Määrä kasvoi potentiaalisesti saavuttaen vuosituhannen vaihteeseen mennessä miljoonan koodirivin rajapyykin — ja tällä vuosituhannella vauhti on vain kiihtynyt. Nyt auton prosessorimäärä lähestyy jo sataa, kalibrointipisteiden lukumäärä on luokkaa 5 000 ja ohjelmakoodirivien lukumäärä sata miljoonaa.

Trendi pyritään ottamaan huomioon auto- ja kuljetusvälinealan koulutuksessa ja tutkimuksessa. Juhalan mukaan ideointi- ja kartoitusvaiheessa on TKK:n kone- ja autotekniikan ja toisaalta it-lähtöisempien yksiköiden osaamisalueita tavoitteellisemmin yhdistävän uuden yksikön aikaansaaminen Otaniemeen.

Autoteollisuus standardoiit-alustojaan

Autojen valmistus- ja alihankintateollisuus on muodostanut muutaman viime vuoden aikana yhteistyöelimiä, jotta autotoimialan it-arkkitehtuureja saataisiin standardoitua.

Pääosin länsimaisten autojen oem-valmistajien, joita ovat BMW, DaimlerChrysler, Ford, Peugeot/Citroën, Toyota ja Volkswagen, sekä niiden ykköstason alihankkijoiden Autosar (automotive open system architecture) -hanke julkistettiin näkyvästi syksyllä 2003.

Japanilaiset ovat nyt vastanneet omalla Jaspar (Japan automotive software platform and architecture) -yhteishankkeellaan, jonka toimintaa käynnistellään tänä syksynä Nissanin, Toyotan ja TMC:n voimin.

Molemmilla hankkeilla on sama perinteiseltä it-alalta tuttu päätavoite: eri alihankkijoilta tulevien moduulien ja osaratkaisujen mahdollisimman helppo integrointi toimimaan keskenään.

Hyötyajoneuvot integroivattaustajärjestelmiin

Selvimmin itse kulkuneuvon ”digitalisoituiminen” on näkynyt kalliiden hyötyajoneuvojen markkinoilla. Linja- ja kuorma-autot ovat kalliita, niiden ajaminen on kallista ja usein niiden lastikin on kallista.

Ajoneuvotietokoneet ovat kaupallistumassa kuorma-autoissa hyvää vauhtia.

– Kysyntä on kovaa, kertoo Scanian kuorma-autojen fleet management- eli kalustonhallintajärjestelmien teknisestä neuvonnasta vastaava Juha Reima Scan-Autosta.

Pari vuotta sitten julkistettu Compaqin Ipaq -kämmenmikroon pohjaava autossa can-väylään kytkettävissä oleva ja ulkomaailman kanssa tekstiviestein kommunikoiva ratkaisu ei vielä sytyttänyt kokeiluja pidemmälle. Keväällä julkistettu uusi laite- ja järjestelmäsortimentti on kuitenkin Reiman mukaan lähdössä vauhdilla liikenteeseen.

Scanian Fleet Management Portalilla on Reiman mukaan jo noin 50 yritysasiakasta Suomessa.

Scanian kalustonhallintaratkaisun taustalla on runsaat kolme vuotta sitten Scanian, MANin, Mercedes Benzin ja Volvon kehittämä fms (fleet management system) -standardi. Standardi on mahdollistanut senkin, että Scanian Interactor 500 -ajoneuvotietokoneen voi asentaa yhteensopivaa can-väylää käyttäviin muihinkin ajoneuvoihin. Standardiin autoradiokehikkoon asennettavan Interactor 500 -ajoneuvotietokoneen on valmistanut kajaanilainen Sunit Oy.

Kulkuneuvoklusterissa400 yritystä

Sunitin lisäksi Suomesta löytyy toinenkin ajoneuvotietokonevalmistaja eli Aplicom Äänekoskelta.

Aivan kahdestaan eivät Sunit ja Aplikom Suomesta kansainvälisellekin ajoneuvoteollisuudelle elektroniikka- ja ohjelmistopalveluja ole tarjoamassa, vaikka joukko pieni onkin.

Teknologiateollisuus ry:n kulkuneuvovalmistajien toimialaryhmässä on mukana 30 jäsentä, joista yksi on vantaalainen taksitietokonejärjestelmistä tunnettu Semel Oy. Toimialaryhmästä Teknologiateollisuusliitossa vastaava asiantuntija Raimo Karhu kertoo suomalaiseen kulkuneuvoteollisuuden klusteriin kuuluvan kuitenkin kaikkiaan nelisensataa yritystä, jotka työllistävät noin 40 000 ihmistä ja luovat liikevaihtoa noin 5,5, miljardia euroa.

Sunitin, Aplicomin ja Semelin lisäksi hän nimeää kuljetusvälineteollisuuden it-saran kyntäjiksi vielä forssalaisen Mitron Oy:n sekä kiihtyvyysantureihin erikoistuneen VTI Hamlinin Vantaalta.

Älyrengas pyrkii mukaankalustonhallintaan

Hyvä esimerkki auton digitalisoitumisesta ja sen mukanaan tuomista autoteollisuuden alihankintamahdollisuuksista on älykäs autonrengas. Nokian Renkaat Oyj julkisti langattomasti kuljettajan matkapuhelimeen bluetoothin avulla paineensa kertovan älyrenkaan jo vuonna 2000.

– Toimme keväällä 2003 myyntiin ensimmäisen rengasvalvontatuotteemme, RoadSnoop Painevahdin. Se ei kuitenkaan käytä tiedonsiirtoon bluetoothia, vaan esimerkiksi keskuslukituksen kauko-ohjauksesta tuttua 433 megahertsin tekniikkaa. Suurin yksittäinen syy siihen, että bluetooth ei ole toistaiseksi ollut meidän sovelluksessamme käyttökelpoinen on sen virrankulutus. Nykyinen kulutus johtaisi liian lyhyeen rengasanturin pariston kestoikään, kehityspäällikkö Jukka Hakanen kertoo

Bluetooth ja kalustonhallinta -sovellukset ovat kuitenkin edelleen Hakasen mukaan suunnitelmissa.

– Uskoisin teknisten haasteiden olevan tulevaisuudessa ratkaistavissa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Pihlajalinna aloittaa yt-neuvottelut – koskee 240 työntekijää

    2. 2

      Uusia ilmalämpö­pumppuja ei tarvitse sammuttaa pakkasella, mutta yksi asia on hyvä muistaa – ”Pumppu voi luulla, että on kesä”

    3. 3

      Kolmen osakkaan taloyhtiössä yksi ei halunnut korjata tukimuuria – 35 000 euron sijaan maksoi lopulta 200 000 euroa

    4. 4

      Haluatko parhaimman tuoton osakkeillesi? Tutkimus: Analyytikkojen kuunteleminen ei kannata

    5. 5

      Kela-siirto nosti toimeentulotuen hakijoiden määrää selvästi – menot kasvoivat lähes 100 miljoonaa

    6. 6

      Isyysvapaalle voi jäädä, mutta harvalle palkataan sijaista

    7. 7

      Evan selvitys: Suomi suhtautuu poliittisiin lakkoihin poikkeuksellisen sallivasti

    8. 8

      Näistä syistä taloyhtiö voi kieltää ilmalämpö­pumppusi – ”Ei ole automaattista oikeutta”

    9. 9

      Marja-Leenan, 59, verkkopankista löytyivät ventovieraan lainatiedot – Nordea: ”Erittäin valitettava tilanne”

    10. 10

      93 neliön vuokra-asunnossa asunut pariskunta väitti yhtäkkiä asunnon olevan 38,5 neliötä pienempi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kolmen osakkaan taloyhtiössä yksi ei halunnut korjata tukimuuria – 35 000 euron sijaan maksoi lopulta 200 000 euroa

    2. 2

      93 neliön vuokra-asunnossa asunut pariskunta väitti yhtäkkiä asunnon olevan 38,5 neliötä pienempi

    3. 3

      Marja-Leenan, 59, verkkopankista löytyivät ventovieraan lainatiedot – Nordea: ”Erittäin valitettava tilanne”

    4. 4

      Uusia ilmalämpö­pumppuja ei tarvitse sammuttaa pakkasella, mutta yksi asia on hyvä muistaa – ”Pumppu voi luulla, että on kesä”

    5. 5

      Kela-siirto nosti toimeentulotuen hakijoiden määrää selvästi – menot kasvoivat lähes 100 miljoonaa

    6. 6

      Niinistö on sijoittanut kolmeen yhtiöön pörssin ulkopuolella – eivät mitään rahasampoja

    7. 7

      Analyytikko: Rolls-Roycen toiminnot kiinnostanevat Wärtsilää – toimintaa myös Suomessa

    8. 8

      Anni, 24, arvasi paksun kirjeen sisältävän jotain outoa: Posti lipsautti 10 ihmisen palkkatiedot väärälle ihmiselle

    9. 9

      Wärtsilä ei toimita Krimille laivamoottoreita – päätös ihmetyttää Venäjällä: ”Miten voi kieltäytyä rahasta?”

    10. 10

      Pihlajalinna aloittaa yt-neuvottelut – koskee 240 työntekijää

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Oletko sinä ammatissa, jonka eläkeikä yhtäkkiä nousi? Katso lista

    2. 2

      Ismo, 50, vaihtoi toimistotyöt Lapin erämaihin – traaginen turma keväthangilla jätti haavan sieluun

    3. 3

      Nyt pääministeri Sipilä kommentoi kuohuntaa aiheuttanutta aktiivimallia: ”Työttömän näkökulmaa tässä on haettu”

    4. 4

      30 vuotta maksajana riitti – ”Puoliso pistää rahansa tuulemaan ja on käsi ojossa pyytämässä minulta lisää”

    5. 5

      Alle 60-vuotiaana eläkkeelle – näissä ammateissa osalla on yhä vanha etu

    6. 6

      Työttömiä on jäänyt pois vapaapalokuntien toiminnasta – liiton mukaan syynä aktiivimalli

    7. 7

      7 asiaa, joista syntyy riitaa parisuhteessa – terapeutti kummeksuu sitä, että usein mies maksaa laskut

    8. 8

      Kolmen osakkaan taloyhtiössä yksi ei halunnut korjata tukimuuria – 35 000 euron sijaan maksoi lopulta 200 000 euroa

    9. 9

      93 neliön vuokra-asunnossa asunut pariskunta väitti yhtäkkiä asunnon olevan 38,5 neliötä pienempi

    10. 10

      Näin älytöntä puhelinta hehkutetaan: ”Tuli ihan miljonääriolo”

    11. Näytä lisää