Liikennetieto muuntuu palveluiksi

Julkaistu:

Valta- ja pienemmätkin tiet digitalisoituvat hyvää vauhtia ja siirtyvät autoissa hyödynnettäväksi tiedoksi.

Digiroad on Suomen kansallinen tietojärjestelmä, joka sisältää digitaalisessa muodossa koko Suomen yhteispituudeltaan noin 500 000 kilometrin tie- ja katuverkoston sijainti- ja tärkeimmät ominaisuustiedot sekä välineet ja toimintatavat näiden tietojen hallintaan ja ylläpitoon.

Digiroadia suoraan koskevat lait ja asetukset ovat olleet voimassa jo tämän vuoden. Itse hanke on alkuperäisestä aikataulustaan noin vuoden myöhässä.

Digiroadin käyttöönotto on parhaillaan käynnissä ja se valmistuu vuoden loppuun mennessä.

Järjestelmän isäntäorganisaatio on Tiehallinto, jossa on kokonaisvastuu järjestelmästä, tietojen ylläpidosta ja tietopalveluista. Käytännön työn tekevät ulkopuoliset toimittajat operaattorina, käyttöpalvelutoimittajana ja sovelluksen ylläpitäjänä.

Tietojen tärkeimmät ylläpitäjät ovat Tiehallinto (yleiset tiet), Maanmittauslaitos (geometria ja yksityistiet) ja kunnat (kadut).

Digiroad ei itse tuota nopeasti tai usein muuttuvaa dynaamista, ajantasaista tietoa. Esimerkiksi liikennemäärä-, nopeus- tai kelitietoja hyödyntävien Digiroadin perustietoja hyväksikäyttävien palvelujen on sellaiset tiedot hankittava muualta.

Digiroad-tiedosta ovat potentiaaliset varsinaisen palvelujen rakentajat ja tarjoajat olleet kiinnostuneita, mutta sopimuksia ei vielä ole Riitta Kaasalaisen mukaan tehty. Hän on Digiroadin käyttöönoton projektipäällikkö Tietohallinnossa.

Digiroad on yksi tulos jo vuosia jatkuneesta panostuksesta liikennetelematiikan kehittämiseen tähtäävistä kansallisista tutkimushankkeista, joita ovat TETRA (1998-2001), FITS (2001-2004) ja tuoreimpana tänä vuonna startannut AINO.

Telemark, Tarkkija Meriarkki

Liikenteen telematiikan kehittämistä varten on luotu kansallinen telematiikan arkkitehtuuri Telemark, tavarakuljetuksen arkkitehtuuri Tarkki sekä tuoreimpana merenkulun Meriarkki.

Liikenteen ja logistiikan telematiikan verkosto ITS Finland on tänä syksynä julkaissut ensimmäisen strategiansa vuosille 2004-2007.

Strategia kattaa kaikki liikennemuodot, mutta sen painopiste on tieliikenteessä, jossa haasteet ovat suurimmat: pelkästään ruuhkien arvioidaan Suomessa aiheuttavan vuodessa 1,4 miljardin euron ylimääräiset kustannukset. Kolareita Suomessa tapahtuu vuosittain noin 9 000 ja liikenneonnettomuuksissa kuolee noin 400 henkeä.

Haasteita riittää sikälikin, että tuoreimman Liikenne- ja viestintäministeriön liikenteen telematiikkastrategian mukaan tiehallinnon suunnitelmissa liikenteen telematiikan toimenpideohjelman toteuttamiseen on varattu vuosille 2004-2007 noin 40 miljoonaa euroa vähemmän kuin mitä ohjelman toteuttaminen linjausten mukaisella tavalla vaatisi.

AINO ajantasaistaaliikenneinformaatiota

Tuorein mittava alan hanke on liikenne- ja viestintäministeriön käynnistämä ajantasaisen liikenneinformaation tutkimus- ja kehittämisohjelma AINO. Vuosille 2004-2007 ajoittuvan ohjelman päämäärä on kehittää liikenteen ajantasaisen tiedon keruuta, hallintaa ja hyödyntämistä.

AINO-ohjelman ensimmäiselle hakukierrokselle saapui 57 hanke-ehdotusta, joista hyväksyttiin 22. Lisäksi kolmesta hankkeesta käydään jatkoneuvotteluja. Ensimmäiset hankkeet ovat käynnistyneet lokakuun aikana. Rahoitusta uusille hankkeille myönnettiin 1,47 miljoonaa euroa.

Kokonaisuudessaan AINO-ohjelman rahoitus noussee vuosina 2004–2007 vähintään 20 miljoonaan euroon. Seuraava hankehaku avataan joulukuun alussa.www.digiroad.fi

www.its-finland.fi

www.aino.org

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Senaatti vahvisti Fedin johtoon Jerome Powellin

    2. 2

      AKT ja Rakennusliitto päättivät: Työt seis 2. helmikuuta

    3. 3

      Kuluttaja: Näin nopeasti television hinta putoaa jopa 57 prosenttia

    4. 4

      Työttömän Jukan, 59, työmatka aktiivimallin tähden: 140 km per suunta – ”Palkka menee bensaan ja pysäköintiin”

    5. 5

      Asiantuntija-arvion mukaan Suomen talouspolitiikka jopa suhdanteita kärjistävää –  Orpo ei niele kritiikkiä

    6. 6

      Maailman vastuullisimmat yritykset listattiin: Neste ja Outotec aivan kärkikahinoissa

    7. 7

      Matti kertoi yli 100 000 euron tuloistaan ja rahapulasta – tämän takia ”rikkaiden köyhien” ongelmat jäävät piiloon

    8. 8

      Taksikilpailu vapautuu pian – Kovanen aloittaa kympin taksimatkat Helsingissä

    9. 9

      Orionin talousjohtaja: Diagnosticaa ei ole pakko myydä

    10. 10

      Trump lätkäisi isot tuontitullit pesukoneille ja aurinkopaneeleille – näin markkinat reagoivat

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Työttömän Jukan, 59, työmatka aktiivimallin tähden: 140 km per suunta – ”Palkka menee bensaan ja pysäköintiin”

    2. 2

      Trump lätkäisi isot tuontitullit pesukoneille ja aurinkopaneeleille – näin markkinat reagoivat

    3. 3

      Taksikilpailu vapautuu pian – Kovanen aloittaa kympin taksimatkat Helsingissä

    4. 4

      AKT ja Rakennusliitto päättivät: Työt seis 2. helmikuuta

    5. 5

      Nordean pankkineuvoja käski asiakasta painumaan kotimaahansa – pankki ei perkaa virkailijan aiempia lainakeskusteluja

    6. 6

      4 554 euroa enemmän käteen – näin asuinpaikka vaikuttaa keskituloisen perheen verotukseen

    7. 7

      Matti kertoi yli 100 000 euron tuloistaan ja rahapulasta – tämän takia ”rikkaiden köyhien” ongelmat jäävät piiloon

    8. 8

      Kuluttaja: Näin nopeasti television hinta putoaa jopa 57 prosenttia

    9. 9

      Maailman vastuullisimmat yritykset listattiin: Neste ja Outotec aivan kärkikahinoissa

    10. 10

      Ruotsissa asuntojen hinnat pudonneet jopa 1 000 euroa per neliö – ”Suomessa varoitellaan ihan turhaan”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ylen juontaja haki asuntolainaa Nordeasta, virkailija kehotti palaamaan kotimaahan – näin vastaa pankki

    2. 2

      Koti vain puolison nimissä, mutta molemmat maksavat lainaa ja 6 muuta tapaa hankkia ongelmia

    3. 3

      15 kysymystä: Testaa, kuinka vieraantunut olet arjesta

    4. 4

      Työttömän Jukan, 59, työmatka aktiivimallin tähden: 140 km per suunta – ”Palkka menee bensaan ja pysäköintiin”

    5. 5

      Yli 100 000 euroa vuodessa tienaavan Matin rahapula kummastuttaa – ”Että kehtaatkin valittaa”

    6. 6

      Alle 60-vuotiaana eläkkeelle – näissä ammateissa osalla on yhä vanha etu

    7. 7

      Lähihoitaja Pirjo, 56, muutti Portugalin lämpöön – myy nyt karjalanpiirakoita Algarvessa

    8. 8

      Trump lätkäisi isot tuontitullit pesukoneille ja aurinkopaneeleille – näin markkinat reagoivat

    9. 9

      Uusia ilmalämpö­pumppuja ei tarvitse sammuttaa pakkasella, mutta yksi asia on hyvä muistaa – ”Pumppu voi luulla, että on kesä”

    10. 10

      Kolmen osakkaan taloyhtiössä yksi ei halunnut korjata tukimuuria – 35 000 euron sijaan maksoi lopulta 200 000 euroa

    11. Näytä lisää