Rapautunut maine haastaaeläkevakuutusten markkinoijat

Julkaistu:

Vakuutusyhtiöt uskovat, että aika tekee tehtävänsä ja eläkevakuutuskauppa vauhdittuu taas itsestään

Eläkevakuutusten kauppiailla on tänä syksynä edessä yksi kovimmista markkinointihaasteistaan. Niiden on palautettava eläkevakuutusten menetetty maine ja asiakkaiden luottamus eläkesäästämiseen sen jälkeen kun viime kevään verouudistus heikensi säästäjien etuja.

Yhtiöiden on saatava yli puoli vuotta hyydyksissä ollut vakuutuskauppa kunnolla vauhtiin.

Lisäksi vakuutuskauppiaiden on markkinoitava verouudistus vanhoille asiakkaille. Yhtiöt ovat jo lähettäneet asiakkailleen useita kirjeitä, joissa ne korostavat, etteivät edut sittenkään heikkene olennaisesti.

Uusia asiakkaita kosiskelevat kampanjat ovat juuri alkaneet tai alkamassa.

Useimmat yhtiöt käyttävät maineenpalautuskampanjoihinsa suunnilleen sen verran rahaa kuin loppuvuoden kampanjoihin yleensä, ja jotkut panostavat nyt jopa vähemmän kuin tavallisesti.

Vain OP-Henkivakuutus kertoo käyttävänsä markkinointiin jonkin verran aiottua enemmän, mutta merkittävästi isompi ei senkään budjetti ole.

Nordean Henkivakuutusyhtiön kampanjaan veromuutos ei ole vaikuttanut mitenkään, ja Henki-Sampo päätti jättää uusasiakashankintaan tähtäävän kampanjan kokonaan väliin. Se tyytyy vain tiedottamaan muutoksesta vanhoille asiakkaille.

Ala nimittäin uskoo, että koska kesään asti jatkunut epäluottamus ja hämminki eivät johtuneet yhtiöistä vaan veromuutoksesta, selittelyistä ei ole markkinoinnissa apua. Yritykset uskovat, että kuluttajien epävarmuus häviää ajan mukana itsestään, koska eläkesäästämisen tarve ei ole poistunut.

– Teimme tietoisen päätöksen siitä, ettemme markkinoinnissa enää palaa muutokseen. Lähdemme ikään kuin puhtaalta pöydältä, sanoo OP-Henkivakuutuksen varatoimitusjohtaja Pauli Sarelius.

Sarelius uskoo, etteivät tulevat uudet vakuutuksenottajat enää muista veroedun muutoksesta syntynyt kalabaliikkia tai aiempia etuja. Heitä on siis turha siitä markkinoinnissa muistuttaa. Tärkeämpää on kertoa, mikä on tilanne nyt.

Myös Nordea Henkivakuutuksen asiakkuusjohtaja Anne Pollari uskoo, että yhtiöt voivat tehdä kovin vähän asiakkaiden luottamuksen palauttamiseksi markkinoinnin avulla. Lähinnä asiakkaille voi jakaa mahdollisimman paljon tietoa nykytilanteesta ja korostaa, ettei veroeduista voi antaa lupauksia.

– Emme voi alana palauttaa luottamusta päättäjiin. Se epävarmuus säilyy aina.

Piakkoin oman kampanjansa aloittavassa Pohjolassakaan ei lakimuutos ollut edes markkinoinnin taustapohdinnoissa.

– Toki luottamuksen palauttaminen on haaste, sillä säästäminen on luottamusbisnestä. Pyrimme korostamaan eläkesäästämisen turvallisuutta ja järkevyyttä, sanoo markkinointijohtaja Arto Kämppi.

Uudet kampanjat eivät juuri poikkea aiemmista. Lokakuussa kampanjansa aloittaneet Nordea ja Osuuspankki markkinoivat eläkevakuutuksia yhä ennen kaikkea eläketurvan täydentäjänä. Veroetua tai mahdollisuutta jäädä ennenaikaiselle eläkkeelle ei pankkien mukaan markkinoinnissa korosteta.

Nordean kohderyhmää ovat 25–50-vuotiaat asiakkaat. Muutkin yhtiöt suuntaavat markkinointia jatkuvasti entistä nuorempiin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    2. 2

      180 000 € vuodessa tienannut työtön ex-johtaja suivaantui te-toimiston ehdotuksesta – lukijat muistuttavat tasa-arvosta

    3. 3

      Taksiautoilija säästi alle puolessa vuodessa yli 1 000 euroa kaasuautolla – katso, milloin kaasuauto kannattaa

    4. 4

      200 vai 600 euroa? Kokosimme 6 vinkkiä palkankorotusta pyytävälle

    5. 5

      Fortumin toimitusjohtaja Ylelle: Uniperin hyökkäys kauppaa vastaan hieman hämmentävä

    6. 6

      Snap ja NBC Universal perustivat yhteisyrityksen luomaan videosisältöjä

    7. 7

      Tekoäly Alicia on istunut vuoden Tiedon johtoryhmässä – ”Lyö faktat pöytään ja sanoo, että sinä olet väärässä”

    8. 8

      Tv-draama johti ostoryntäykseen pörssissä – kirja paljastaa Kiinan talouden erikoisuudet

    9. 9

      Tässä työpaikassa pitää ehdottaa palkankorotusta ensin kaverille

    10. 10

      Espanja laski kasvuennustettaan Katalonian kriisin aiheuttaman epävarmuuden takia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    2. 2

      Tekoäly Alicia on istunut vuoden Tiedon johtoryhmässä – ”Lyö faktat pöytään ja sanoo, että sinä olet väärässä”

    3. 3

      180 000 € vuodessa tienannut työtön ex-johtaja suivaantui te-toimiston ehdotuksesta – lukijat muistuttavat tasa-arvosta

    4. 4

      200 vai 600 euroa? Kokosimme 6 vinkkiä palkankorotusta pyytävälle

    5. 5

      Taksiautoilija säästi alle puolessa vuodessa yli 1 000 euroa kaasuautolla – katso, milloin kaasuauto kannattaa

    6. 6

      Fortumin toimitusjohtaja Ylelle: Uniperin hyökkäys kauppaa vastaan hieman hämmentävä

    7. 7

      90-luvun lama iski myös seuraavaan sukupolveen – vaikutti uravalintoihin

    8. 8

      Ophelia-myrsky rantautui Irlantiin – lentoyhtiöt peruvat lentojaan

    9. 9

      Tv-draama johti ostoryntäykseen pörssissä – kirja paljastaa Kiinan talouden erikoisuudet

    10. 10

      Kuparin hinta kohosi yli 7 000 dollarin ensi kertaa vuoden 2014 jälkeen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ex-johtaja tienasi 180 000 euroa vuodessa: kutsuttiin palkattomaan työkokeiluun – "Ehdotetaan jotain kärrypojan hommia"

    2. 2

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    3. 3

      Ala käy kuumana ja tekijöille tarvetta: keskiansiot yli 4100 e/kk – pääsy­vaatimuksena yksi koe

    4. 4

      Jyri hämmentyi työllisyyspalveluiden sekavasta kirjeestä – ”ystävällisin terveisin hei”

    5. 5

      Margit osti talon 30 000 eurolla ja remontoi sitä nyt ilman lainaa – ”Säästän suunnittelemalla ostokseni”

    6. 6

      Heli Juupajoelta teki arkisesta ongelmasta miljoonabisneksen – ”Mieletöntä, miten pitkälle olen päässyt”

    7. 7

      Yli 300 kunnan selvitys: Näin omakotitalojen hinnat ovat kehittyneet alueellasi

    8. 8

      Tiina ja Vesa myivät 12 vuotta vanhan talonsa hetkessä – ”Emme tehneet muuta kuin perussiivoukset”

    9. 9

      Taloyhtiölainoista isoja ongelmia – ”Monessa yhtiössä on osakkaana käytännössä maksukyvyttömiä henkilöitä”

    10. 10

      Sadat kodit vasaran alla ympäri Suomea – Oulussa pariskunta ei lyhennysvapaan jälkeen kyennyt lyhentämään lainaansa

    11. Näytä lisää