”Tässähän melkein harmaantuu”

Julkaistu:

Henkilö: Intomielisyys ja kaksi taantumaa kävivät mainosmiehelle kalliiksi. Silti Arto Liinpää on tyytyväinen uraansa yrittäjänä. Evian pääomistaja lupaa nyt tehdä tilaa seuraajalleen.
Non omnia possumus omnes, Arto Liinpää siteeraa Vergiliusta, ajanlaskun alun roomalaista runoilijaa. Emme voi kaikki tietää kaikkea.

Ja vielä: ”Joka heti uskoo, tekee virheen. Varsinkin liikemies.” Näin sanoi roomalainen kirjailija Petronius Arbiter. Normaalilyseon pitkä latina on pureutunut Liinpään muistiin.

Arbiterin viisaus olisi ollut Caesarin sotakertomuksia isommaksi hyödyksi, Liinpää myöntää. Välillä liikemies Liinpää on uskonut liikaa. Eikä kaikkea ole voinut ennalta tietää: että yritysten investoinnit verkkoviestintään eivät räjähdäkään kasvuun, tai että mainosala vajoaa kolmen vuoden taantumaan, juuri lamasta noustuaan.

Liinpää on Evia Oyj:n pääomistaja ja hallituksen puheenjohtaja, ja jätti yhtiön toimitusjohtajuuden vuosi sitten. Evia puolestaan on markkinointiviestintää myyvä pörssiyhtiö, useille tutumpi aiemmalla nimellään Markkinointi Viherjuurena.

Maineikas mainostoimisto innostui digitaalisesta markkinointiviestinnästä jo vuonna 1993. Yhtiö palkkasi multimediapäällikön, perusti konttorin Abu Dhabiin ja käynnisti internetpalveluja myyvän tytäryhtiön Axel Digitalin.

– Maksoimme nopeasta liikkeellelähdöstä isot oppirahat. Olen ollut kärkäs lähtemään uusiin hankkeisiin. Olisi pitänyt miettiä vielä muutama yö, Liinpää sanoo.

Evian liikevaihto oli tammi–kesäkuussa 7,3 miljoonaa euroa ja myyntikate 4,9 miljoonaa. Elokuun lopussa yhtiö heikensi vuoden tulosennustettaan, sillä myynti Arabiemiirikunnissa kutistui. Tänä vuonna liiketulos jää tappiolle.

– Yritysten markkinointi-investoinnit reagoivat kansantalouden kehitykseen ylisuuresti, vaikutus on kaksin–kolminkertainen. 1990-luvun loppu oli yhtiölle hyvää aikaa, hyviä kasvuvuosia, hyviä tulosvuosia. Sitten vuonna 2001 alkoi alalla uusi lama, jonka päättymistä nyt odotamme. Yrittäjänä olisin toivonut, ettei näitä kahta taantumajaksoa olisi ollut.

– Tässähän melkein harmaantuu.

Nyt konsultit soittelevat Liinpäälle kiivaasti. Kolme viikkoa sitten Kauppalehti kirjoitti Evian pyrkivän pois pörssistä.

– Emme pyri pois pörssistä. Minulla ei ole aikomusta myydä osuuttani yhtiöstä, Liinpää kuitenkin kieltää.

– Ikää karttuu, ja sitten kun en ole itse mukana, mietin haluanko jatkaa yhtiön aktiivisena omistajana. Mutta osuuteni ei ole myynnissä, istun tiukasti puolentoista miljoonan osakkeen päällä.

Liinpää osti yhtiön mbo-kaupalla vuonna 1988 ja listasi yhtiön vuotta myöhemmin pörssiin Seppo Saarion neuvoilla. Nyt Liinpäällä on yhtiöstä 44 prosenttia.

Kumppania Evia kuitenkin etsii. Ajatus kansainvälisestä partnerista on osa toimitusjohtaja Mika Sarimon uutta strategiaa. Sarimo uskoo, että kumppanuus parantaisi yhtiön kykyä kilpailla kansainvälisesti toimivista suomalaisasiakkaista.

Osaatko antaa tilaa uudelle toimitusjohtajalle?

– Olen antanut Mika Sarimolle hyvin vapaat kädet. Hän määrittää, missä ydinliiketoiminnassa yhtiö tulee olemaan. Ja hän on ottanut työn rivakasti vastaan.

Osaatko antaa tilaa työntekijöille?

– Olen opetellut. Luovan työn johtamisessa väli on kapea: toisaalta liika etäisyys saa ihmiset ajattelemaan, ettei johtaja välitä, toisaalta liian lähellä työn tekemistä syntyy tunne joka asiaan puuttumisesta. Tätä väliä olen etsinyt, Liinpää selittää, asettaa kämmensyrjät neuvotteluhuoneen pöydälle ja heiluttelee käsiään kuin tekisi aaltoja.

Hän näyttää tekevän niin, kun asia on tärkeä. Ja lisää joo-o virkkeensä loppuun, tähdentääkseen että näin todella on.

– Liikkumavapautta pitää olla, joo-o. Suitset löysällä, mutta työllä selvät lähtökohdat.

Matti Viherjuuri palkkasi Liinpään konttoripäälliköksi vuonna 1970. Liinpää jatkoi talousjohtajaksi, yhteysjohtajaksi, varatoimitusjohtajaksi ja toimitusjohtajaksi.

Valintaa yhteysjohtajaksi, siis taloushallinnosta asiakasvastuuseen, Liinpää ajattelee vieläkin hyvillä mielin.

– Olin todella tyytyväinen siihen, että jengi halusi minut siihen. Mainostoimistoissa talouspuoli on yleensä sivujuonne asiakastyön, creaamisen, luovuuden taustalla. Oli upeaa, että ehdotus nimityksestä tuli organisaatiosta, Liinpää sanoo.

Laskentaekonomi on viihtynyt mainosporukoissa 34 vuotta.

– En viihtyisi työympäristössä, jossa koneet tekevät työn. 1970-luku oli hyvin boheemia aikaa, jengi istui iltapäivisin kapakassa, ja heitä piti sieltä laahata toimistoon. 1980-luku oli vähemmän boheemia, ja 1990-luvun alku veti tahdin ehkä liiankin tiukaksi, Liinpää kuvailee.

Matti Viherjuuri sanoi perustaneensa yhtiön toimimaan jatkuvasti, ei määräaikaisesti. Silti viime vuosina Evia on aaltoillut uusiin liiketoimintoihin, laventunut ulkomaille ja tiivistynyt Lönnrotinkadun toimistotaloon, tehnyt kymmenkunta yritysostoa ja sitten karsinut toimintojaan.

Yhtiön henkilöstö on supistunut kahdestasadasta sataan.

– Organisaatiomuutokset voivat palvella jatkuvuuden tavoittelua. Eikä yrityksen jatkuvuus ole sidottu omistukseen vaan siihen että se toimii taloudellisesti järkevästi, Liinpää selittää.

– Yrityksen moraaliset painopisteet eivät muutu vuosien saatossa, mutta toiminnan painopisteet voivat muuttua. Perusarvot kuten jatkuvuus, rehellisyys tai humaanisuus eivät voi muuttua.

Liki viisikymppisen Evian tunnettuus on alamaissa. Nykyinen nimi kuulostaa sähköiseltä, eikä nouse tutkimusyhtiöiden kyselyissä mainostajien mieleen.

Evian suurimpia asiakkaita ovat Toyota, Nokia, Veikkaus, Suomen Messut, Ruukki, Finnvera ja Cloetta Fazer.

– Asiakastyytyväisyys on hyvä. Mutta yleinen mielikuva Eviasta on huonompi kuin asiakkaiden kokema todellisuus. Haaste on viestiä tämä laajemmalle piirille, Liinpää sanoo.

– Tilanne on vähän niin kuin suutarin lapsen kengät. Asiakasrakenne ja menestys mainosalan kilpailuissa vaikuttavat mielikuviin.

Milloin Evia on viimeksi menestynyt mainosalan kilpailussa?

– Se on hyvä kysymys. Siitä on vuosia.

Verkkokoulutus, vuosikertomukset, kirkon internetsivusto tai joukkoliikennekampanjat eivät säihky mainosmaailman valokeiloissa. Evian suunnittelema Ahlstromin vuosikertomus tosin voitti vuoden vuosikertomuksen palkinnon.

– Ehkä asiakasrakenne osaltaan vaikuttaa siihen, etteivät suunnittelijat ole päässeet loistamaan samalla tavalla kuin isoissa kuluttajakampanjoissa. Meillä on ollut useitakin tähtiä: Ilmo Valtonen oli meillä, hän teki Postin yritysilmeen ennen kuin siirtyi PHS:lle. Hän on stara ja oli täällä stara. Hän tekee loistavia juttuja. Toukokuussa rekrytoimme tunnetun yritysilmeiden suunnittelijan Juha Pohjolan.

Pörssiyhtiö on myös perheyhtiö. Ainakin Liinpään johtamistyyliä on kuvailtu perheyritysmäiseksi.

– Minä olen yrittäjä, olen ollut 16 vuotta, Liinpää sanoo.

Oletko onnistunut yrittäjänä?

– Noin kymmenen vuoden ajan onnistuin hyvin. Laman aikanakin kohtuullisesti: emme vähentäneet väkeä, vaan neuvottelimme palkanalennuksista ja onnistuimme säilyttämään työpaikkoja. Sekin oli onnistuminen.

Mitä olet tehnyt kehnosti?

– Rekrytoinnissa olen joskus epäonnistunut. Ehkä ihmistuntemukseni ei ole aina ollut parasta tai olen kiinnittänyt huomiota vääriin asioihin. Pitäisi varmistaa enemmän taustoja, kun rekrytoi henkilöä johtotehtäviin.

Vergilius palaa mieleen. Kaikkea ei voi tietää.

Entä mikä latinassa viehättää?

– Latinasta ei ole paljonkaan käytännön hyötyä, mutta se on mielenkiintoista, se on kulttuuria. Mielelläni taitoa ehkä korostankin, Liinpää myhähtää.

Arto Liinpää

s. 1943

Evian pääomistaja ja hallituksen puheenjohtaja. Omistaa Eviasta 44 prosenttia.

Ekonomi Helsingin kauppakorkeakoulusta.

Naimisissa, neljä aikuista lasta

”Olen pelannut lentopalloa vuosikymmenien ajan. Minulla on vene Espoossa ja Hauholla, jossa myös mökkeilen. Pienellä moottoriveneellä käymme lähimaastoja.”

”Olen alunperin Töölöstä. Nyt asun Espoossa, vähän olen siirtynyt landelle, mutta olen paljasjalkainen helsinkiläinen.”

Evia

Vuoteen 2001 asti Markkinointi Viherjuuri. Yhtiön perustivat Matti ja Kaija Viherjuuri vuonna 1955.

Arto Liinpää osti yhtiön vuonna 1988.

Evia on Helsingin Pörssin I-listalla.

Evia-konserniin kuuluu Evia Helsingin lisäksi Frame Graphics -nimellä toimiva Axel Digital Oy, joka myy digitaalista jälkituotantoa ja animaatioita.

Evian toimitusjohtaja on Mika Sarimo.

Evia Helsinki on myyntikatteella mitattuna Suomen neljänneksi suurin mainostoimisto.

Työntekijöitä on 100.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      HS: Mehiläinen keksi keinon päästä hoitamaan oululaisia verovaroilla

    2. 2

      Työntekijöille ei enää riitä asuntoja Inarissa – meteoriitti voi laajentaa asuntopulan myös Nellimiin

    3. 3

      Kyösti Kakkonen miettii yhä enemmän arvoja: ”Täytyy myöntää, että nykyään Buddha kiinnostelee”

    4. 4

      Suomalainen Ville osti kahden miljoonan taalan aterian – ja antaa sen pois

    5. 5

      Miten hyvin tunnet suomalaiset logot? Tee 12 kysymyksen testi

    6. 6

      Viro korotti alkoholi­veroa ja viinaralli siirtyi Latviaan – Tulli: Kyllä sitä jouset pohjassa tuodaan

    7. 7

      Arvaisitko, minne Suomesta viedään lonkeroa tai tillivotkaa? ”Suomi on jälkijättöinen maa”

    8. 8

      Orjatöitä vai rentoa meininkiä yli tonnin palkalla? Näin lukijat ajattelevat työkokeiluista

    9. 9

      Rakennuslehti: Uudisasunnon hinta pomppasi 55 000 euroa – ”kasinopeli” nostaa nyt asuntojen hintoja

    10. 10

      Rkp:n Henriksson Ylen Ykkösaamussa: Sotesta on syntymässä kaaos maahan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      HS: Mehiläinen keksi keinon päästä hoitamaan oululaisia verovaroilla

    2. 2

      Orjatöitä vai rentoa meininkiä yli tonnin palkalla? Näin lukijat ajattelevat työkokeiluista

    3. 3

      Suomalainen Ville osti kahden miljoonan taalan aterian – ja antaa sen pois

    4. 4

      Matkahuollon vika nyppii yrittäjää Black Fridayna – pieni verkkokauppa teki ”radikaalin ratkaisun”

    5. 5

      Verkkokauppa.com julkaisi palautetuimpien tuotteiden Top 25 -listan

    6. 6

      Työntekijöille ei enää riitä asuntoja Inarissa – meteoriitti voi laajentaa asuntopulan myös Nellimiin

    7. 7

      Miten hyvin tunnet suomalaiset logot? Tee 12 kysymyksen testi

    8. 8

      Onko lompakkosi sisältö kuin saksalaisella vai lähempänä portugalilaista?

    9. 9

      Viro korotti alkoholi­veroa ja viinaralli siirtyi Latviaan – Tulli: Kyllä sitä jouset pohjassa tuodaan

    10. 10

      Arvaisitko, minne Suomesta viedään lonkeroa tai tillivotkaa? ”Suomi on jälkijättöinen maa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Talo Thaimaassa ja citykämppä Espanjassa: Annika, 63, kertoo, miten Lahti vaihtui halpaan elämiseen auringossa

    2. 2

      Miten hyvin tunnet suomalaiset logot? Tee 12 kysymyksen testi

    3. 3

      Suomen 100 suurinta metsänomistajaa: listan ykkösen metsät peittäisivät Kehä I:n sisälle jäävän Helsingin

    4. 4

      Verkkokauppa.com julkaisi palautetuimpien tuotteiden Top 25 -listan

    5. 5

      Ilkka, 62, nostaa eläkettä ja käy kokopäivätöissä – ”Kyllä tässä pääsee voitolle”

    6. 6

      Suomalaisesta nollan euron setelistä tuli hitti – joidenkin arvo voi nousta huimasti

    7. 7

      Yksin asuva, tulisitko toimeen 669 eurolla kuukaudessa?

    8. 8

      Riku, 24, kilpailutti kahta pankkia: 9. tarjous asuntolainasta kelpasi – säästöä 7 000 euroa

    9. 9

      Luvattomat poissaolot ovat työ­paikkojen vakio­riidanaiheita –”selkeä irtisanomis­peruste”

    10. 10

      Tullimaksu voi yllättää tylysti: nettisivulla edullisempi saattaa tulla reilusti kalliimmaksi – 3 esimerkkiä

    11. Näytä lisää