AmiSuurija kasvoton Taivas

Julkaistu:

Vaikka Hasan & partnersin perustaja on yhä Suomen tunnetuin mainospomo, maan tunnetuin toimisto on vähemmän tunnettujen tekijöiden Taivas

Suomen tunnetuin mainostoimisto on Taivas. Näin kertoo tutkimusyhtiö IRO-Researchin tuore tutkimus.

Markkina- ja mielipidetutkimuksiin erikoistunut yhtiö selvitti elo–syyskuussa kuudetta kertaa mainonnan päättäjien suhtautumista Suomen suurimpiin mainostoimistoihin ja niiden päättäjiin. Tutkimusta varten haastateltiin 200 suuren mainostajan tai mediatalon edustajaa.

Vastaajista joka toinen ilmoitti tuntevansa Taivaan. Taivastakin tutumpi on kuitenkin mainostoimisto Hasan & partnersin perustajaomistaja Ami Hasan: kuusi vastaajaa kymmenestä kertoi tuntevansa suomalaisen mainonnan grand middle aged manin tai hänen töitään.

Hasanlaisista kymmenen tunnetuimman mainostoimistopäättäjän joukkoon mahtuvat myös luova johtaja Timo Everi ja toimitusjohtaja Kai Seikku. Tähtisikermästä syntyy Suomen toiseksi tunnetuin mainostoimisto.

Hasania ympäröivät tunnetut mutta kasvottomat Taivas ja SEK & Grey. Tunnetuimpien päättäjien listalle eivät tänäkään vuonna yltäneet sen paremmin Taivas-konsernin Jussi Nurmio ja Arto Manninen kuin SEK & Greyn Pekka Kivimaa ja Kirsi Mettäläkään.

Se on sikäli kummallista, että pääkoppabisneksessä kasvottomuus ei yleensä kulje käsi kädessä tunnettuuden kanssa.

Pienistä toimistoista tunnetuin on Bob Helsinki. Vasta vähän yli kaksi vuotta sitten perustetun toimiston muisti spontaanisti useampi kuin joka neljäs vastaaja. Tunnettuuslistalla Bobin edellä on vain kolme toimistoa, myyntikatelistalla 20.

Bobin määrätietoinen työ tunnettuuden rakentamiseksi on siis tuottanut tulosta. Apua tulee vahvoista nimistä: toimiston väestä tunnettujen mainospäättäjien listalle ylsivät Cannesissa viime kesänä tuomaroinut Anu Igoni, toimitusjohtaja Marko Parkkinen ja vasta keväällä bobiutunut Mikko Siukosaari. Siukosaari nautti keskimääräistä vahvempaa tunnettuutta jo DDB Helsingissä.

Bobin taakse nöyrtyi muun muassa Suomen toiseksi suurin mainostoimisto PHS.

Tunnettujen nimien kärkeen PHS sai vain hallituksensa puheenjohtajan Unto Paltemaan ja copywriter Markku Rönkön.

Suuruus ei takaa tunnettuutta. Viime vuonna kolmanneksi eniten eli vähän yli 13 miljoonaa euroa myyntikatetta tehnyt Evia-ryhmä ei yllä kymmenen tunnetuimman listalle toisin kuin esimerkiksi alle kahden miljoonan euron Skandaali.

Myöskään Publicis, Lowe tai Imagineering eivät tulleet vastaajien mieleen, vaikka ne myyntikatteella mitattuna ovat Suomen kärkitoimistoja.

Tunnettuudella on mainostoimistomaailmassa enemmän merkitystä kuin monella muulla alalla. Kun yritys miettii markkinointinsa toteuttajaa, se pyytää tarjoukset yleensä vain muutamalta toimistolta. Ellei nimi tule mieleen, kisaan on vaikea päästä. Markkinointijohtajan ovikaan ei yleensä aukea, ellei toimisto ole jostain tuttu.

IROResearchin tutkimuksen perusteella syytä huoleen olisi Evian, Publiciksen, Lowen ja Imagineeringin lisäksi myös Euro RSCG:ssä. Vielä viime vuonna toimisto keikkui kymmenen tunnetuimman listalla, nyt sen tilalle on pompannut viidessä maassa toimiva suomalainen Contra.

Toisaalta Euro RSCG ylsi nousussa olevien toimistojen listalle, Contra ei.

Uusista toimistoista eniten tunnettuusmannaa nauttivat King ja Family. Joka viides vastaaja ilmoitti tuntevansa Daniel Tuorin tai tämän töitä. Entinen PHS:läinen siirtyi talvella osakkaaksi ensiaskeleitaan ottavaan Kingiin. Suomen toiseksi tunnetuin mainosnainen Päivi Topinoja-Aranko taas jätti keväällä DDB Finlandin ja perusti Familyn.

Uusista toimijoista vain King kipusi nousussa olevien kärkikymmenikköön. Siellä majailevat myös suuret ja kauniit eli Taivas, PHS ja Hasan & partners.

Nousussa-listaa johtaa ylivoimaisesti Bob, jonka arvioi olevan nosteessa joka kolmas vastaaja. Perässä tulevat viimevuotiseen tapaan Taivas ja Skandaali.

Kymmenenteen sijaan viettää jyrkkä rinne: vain kolme prosenttia vastaajista, siis kuusi ihmistä, väitti Publicis Helsingin olevan nousussa. Käytännössä sadat muut suomalaiset mainostoimistot lilluvat siis vastaajien mielestä nykytilanteessa tai taistelevat laskevaa kehityssuuntaa vastaan.

Tunnettuusprosentit ovat joka tapauksessa vuodessa kautta linjan vähän kutistuneet.

Se kertoo ainakin uusien toimijoiden tulosta.

Koska tunnettuuden määrä on vakio, uudet kakunjakajat pienentävät muiden siivua.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Ulkomaisten verkkokauppojen 3 sudenkuoppaa – Tulli ohjeistaa: Älä haksahda näihin

    2. 2

      Tullimaksu voi yllättää tylysti: nettisivulla edullisempi saattaa tulla reilusti kalliimmaksi – 3 esimerkkiä

    3. 3

      Karri, 31, muutti töihin Varsovaan: ”Voi elää leveämmin” – asuu kommunistisen Puolan aikaisessa talossa

    4. 4

      Finanssivalvonnan johtaja: Merkittävä osa finanssialan vakiintuneiden toimijoiden liiketoiminnasta on uhattuna

    5. 5

      Kuuden lapsen äiti Seija tilaa kaikki joululahjat verkosta – säästää satoja euroja vuodessa

    6. 6

      Oletko yksi 55 000 suomalaisesta, jonka tilinumero puuttuu verottajalta? Pari päivää aikaa ilmoittaa, jotta saa tilille veronpalautuksen

    7. 7

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    8. 8

      Ruotsin keskuspankki varoittaa taas velasta – yhä useammalla velkaa yli 600 prosenttia tuloihinsa verrattuna

    9. 9

      Sipilä: Pienipalkkaisen työn lisääntyminen tosiasia

    10. 10

      Euro ylitti 10 kruunun rajan ensi kertaa tänä vuonna

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Osa suomalaisista peruu jo varhennettuja eläkkeitään – ”Täysin uusi ilmiö”

    2. 2

      Karri, 31, muutti töihin Varsovaan: ”Voi elää leveämmin” – asuu kommunistisen Puolan aikaisessa talossa

    3. 3

      Ulkomaisten verkkokauppojen 3 sudenkuoppaa – Tulli ohjeistaa: Älä haksahda näihin

    4. 4

      Oletko yksi 55 000 suomalaisesta, jonka tilinumero puuttuu verottajalta? Pari päivää aikaa ilmoittaa, jotta saa tilille veronpalautuksen

    5. 5

      Ruotsin keskuspankki varoittaa taas velasta – yhä useammalla velkaa yli 600 prosenttia tuloihinsa verrattuna

    6. 6

      Black Friday on monille kaupoille vuoden kovin myyntipäivä – osa otti jo varaslähdön

    7. 7

      Euro ylitti 10 kruunun rajan ensi kertaa tänä vuonna

    8. 8

      Kuuden lapsen äiti Seija tilaa kaikki joululahjat verkosta – säästää satoja euroja vuodessa

    9. 9

      Sipilä: Pienipalkkaisen työn lisääntyminen tosiasia

    10. 10

      Näin nappaat verohyödyn eläkkeen nostamisesta ennakkoon: töitä ei tarvitse lopettaa – katso laskelmat

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Juho muutti Puolaan töihin palvelemaan suomalaisia – ”Muistan yllättyneeni katsoessani ensimmäistä palkkakuittia”

    2. 2

      Kuljetusyrittäjän tuska: 13 harjoittelijaa eikä yksikään pärjännyt – mukana ufotutkija, ja toinen viihtyi töissä 3 tuntia

    3. 3

      Talo Thaimaassa ja citykämppä Espanjassa: Annika, 63, kertoo, miten Lahti vaihtui halpaan elämiseen auringossa

    4. 4

      Näin tukiloukku napsahtaa työtä tekevälle: palkkaa lisää 1 000 €/kk – tilille vain 209 € enemmän

    5. 5

      Riku Aallon yli 5 000 euron palkankorotus suututti kentän – osa erosi jo Teollisuusliitosta

    6. 6

      Suomen 100 suurinta metsänomistajaa: listan ykkösen metsät peittäisivät Kehä I:n sisälle jäävän Helsingin

    7. 7

      Lääketesteissä kuoli 5 ihmistä – tapaukset saattavat liittyä suomalaisyrityksen lääkkeeseen

    8. 8

      Puolustusvoimien luolan hinta yllätti myyjän – kolme ostajaa kiritti toisiaan läpi illan

    9. 9

      Suomalaisesta nollan euron setelistä tuli hitti – joidenkin arvo voi nousta huimasti

    10. 10

      Riku, 24, kilpailutti kahta pankkia: 9. tarjous asuntolainasta kelpasi – säästöä 7 000 euroa

    11. Näytä lisää