200408865 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Tieliikelaitos etenee Baltian kasvumarkkinoilla

Julkaistu: 30.9.2004 18:21

Laitos toteuttaa voittamansa rakennushankkeet paikallisten yritysten kanssa

Baltian maiden EU-jäsenyys houkuttelee alueelle kasvavassa määrin suomalaisia yrityksiä.

Suomen valtiolle kuuluva tienrakennusyhtiö Tieliikelaitos perusti hiljattain Viroon oman tytäryhtiönsä.

Baltian tienrakennusmarkkinoiden uskotaan kasvavan ja rahoituksen paranevan EU-jäsenyyden myötä. Tieliikelaitos uskoo, että infrastruktuuriin investoidaan enemmän, jotta maat pysyvät kilpailukykyisinä.

– Viron markkinat ovat pienet, mutta kehittyvät ja varsin lähellä meidän päämarkkinoitamme. Siinä mielessä se on varsin luonteva täydennys meidän toimintaamme, Tieliikelaitoksen pääjohtaja Heikki Koivisto sanoo.

Tieliikelaitoksen Baltian-projekteista vastaavan johtajan Ilpo Virtasen mukaan Tieliikelaitoksen strategia on viedä etupäässä taitotietoa ja toteuttaa rakentaminen paikallisten yritysten kanssa. Virossa Tieliikelaitoksen kumppani on AS Koger Teedeehitus.

Virtasen mukaan maihin on tarkoitus lähettää omaa henkilökuntaa vain käynnistysvaiheessa. Tieliikelaitos on hänen mukaansa kiinnostunut pidemmällä tähtäimellä myös Luoteis-Venäjän tiehankkeista.

– Tieliikelaitoksen tavoite on, että kansainvälinen toiminta tuottaisi 60–70 miljoonaa euroa vuonna 2010. Osa siitä voi tulla muualtakin kuin Baltiasta. Jos summa tulisi kokonaan Baltian maista, se vastaisi noin kymmenen prosentin osuutta perusmarkkinoista, Virtanen sanoo.

Kilpailijat närkästyneitä

Tieliikelaitoksen virolainen tytäryhtiö AS Teekaru on voittanut kaksi neljästä tarjouskilpailusta, joihin se on osallistunut. Yhden tarjouskilpailun se hävisi vain puutteellisen paperityön vuoksi.

Kilpailijoissa Tieliikelaitoksen menestys hämmästyttää. Voittaneet tarjoukset ovat olleet jopa kolmasosan muita edullisempia.

Lemminkäisen tytäryhtiön AS Talterin hallituksen puheenjohtaja Sven Partens epäilee, että Tieliikelaitos tekee urakat alihintaan tai jopa tappiolla.

Partens kummastelee myös sitä, että Tieliikelaitos on osakas Finnroad Oy:ssä, joka valvoo EU:n tienrakennusprojekteja. Hän epäilee, että Tieliikelaitos on kerännyt Finnroadin kautta hyvät tiedot paikallisten yritysten hinnoista ja toimitavoista.

– Uusille markkinoille tuleminen ei ole helppoa ja sen takia tarjotaan alihintaa. Sitä en katso oikeaksi, että Suomen valtiolle kuuluva yritys kilpailee Viron markkinoilla yksityisyrittäjien kanssa, Partens kritisoi.

Talterille kuuluu Viron tienrakennus- ja asfalttimarkkinoista noin viidesosa.

Ilpo Virtanen kumoaa kilpailijoiden epäilyt. Hänen mukaansa Tieliikelaitos on Finnroadissa mukana vain hallitustyöskentelyn kautta.

– Meidän strategiamme ei ole lähteä kansainvälisille markkinoille dumppaamalla. Terve kate on ainoa tapa rakentaa pitkäaikaista kilpailukykyä. Tämän tyyppiset epäilyt kuuluvat kilpailuun, Virtanen kertoo.

Tuoreimmat osastosta