Toimiva kaupunkirakenne tarvitsee länsimetron

Julkaistu:

Espoon kaupunginjohtaja Marketta Kokkonen sanoo tuoreessa kaupungin tiedostuslehdessä EE-Mailissa, että "Etelä-Espoon raideliikenneratkaisut tulevat valtuuston pöytään lähivuosina." Tämä lupaus pitää kuitenkin sisällään erilaisia kiemuroita epärealistisen pikaraitiotien ja muiden metroyhteensopimattomien vaihtoehtojen suuntaan. Espoon viivytystaistelu Länsi-metroasiassa siis jatkuu.

Samassa puheenvuorossa Kokkonen sanoo, että "Espoon vetovoiman turvaamiseksi on tärkeää luoda edellytyksiä pientalorakentamiselle."

Onko siis Espoosta tarkoitus tehdä Los Angelesin tyyppinen pientalomatto, jossa valtaosa kaikesta liikenteestä hoidetaan henkilöautoin?

Tässä tavoitteessa on selvää ristiriitaa Etelä-Espoon, siis Länsimetron vaikutusalueen yleiskaavasuunnitelmien kanssa.

Lisäksi voi kysyä, haluaako Kokkonen vain ylimmän tulotason väestöä Espoon asukkaiksi. Huolta pitää kantaa myös palvelualan työntekijöiden asumismahdollisuuksista myös vuokrataloissa.

Ehdotan, että Etelä-Espoossakin mallia haettaisiin esimerkiksi Tukholmasta, jossa sormimaisen metrojärjestelmän asemien lähialueet on kaavoitettu korkealla aluetehokkuudella – siis kerrostaloin ja etäänpänä asemista tiiviillä rivi-, pari- ja omakotirakenteella. Tätä ratkaisua tukevat metroasemien hyvä syöttöliikenne ja toimiva liityntäpysäköinti.

Näin menetellen palvelutasoltaan tehokas, nopea ja automatisoitu nykymetro olisi ylivoimainen vaihtoehto myös Espoossa. Raideliikenne on myös vähäpäästöisin liikennejärjestelmä.

Länsimetro on olennainen osa pääkaupunkiseudun julkisen liikenteen järjestelmää, jossa suurimmat liikennevirrat hoidetaan raideliikenteellä. Ratkaisevat asekeleet tähän suuntaan on peruuttamattomasti jo otettu muun muassa rautateiden lähiliikenteessä. Metron jatkaminen Ruoholahdesta lähelle Kirkkonummen rajaa on jo nyt ajankohtaista, koska pelkkä suunnittelu ennen rakentamista vie useita vuosia

Helsinginniemen kaupallinen kilpailukyky riippuu paljon enemmän hyvin toimivasta seudullisesta julkisen liikenteen järjestelmästä kuin tukkoisesta ja paikotukseltaan kalliista henkilöautoliikenteestä.

Euroopan kaupunkiseuduilla tämä on itsestäänselvyys. On hämmästyttävää, että pääkaupunkiseudun kauppakamarit eivät ainakaan näkyvästi ole ottaneet kantaa länsimetroon, sen sijaan kauppakamarit puhuvat paljon sinänsä tärkeästä tieverkon kehittämisestä.

Siteeraan lopuksi amerikkalaisten tiesuunnittelijoiden "pyhää kirjaa" Highway-manuaalia: "Ennnen kuin uuden kaupunkiväylän asfaltti on kuivunut, liikenne on jo puuroutunut."

Paavo S. Vepsä

Espoo

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Vuorolisiä jopa 1 460 €/kk – näissä ammateissa tienataan eniten lisillä

    2. 2

      Kommentti: Pitäisikö ”työn välttelijöiltä” viedä tuet? Ei mitään hyötyä

    3. 3

      Mikko Kuitunen halusi perustaa firman, jonne ei potuta mennä töihin – ”Suomessa esiintyy liikaa vääränlaista vallanhimoa”

    4. 4

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    5. 5

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    6. 6

      Kuusi Persianlahden maata ottaa käyttöön 5 prosentin arvonlisäveron – syynä öljyn hinnan lasku

    7. 7

      Handelsblatt: RWE on kiinnostunut Uniperin osista

    8. 8

      K-kauppias kiistää olevansa välinpitämätön

    9. 9

      Metso tulos heikkeni yllättäen – tilauksissa selvä kasvu

    10. 10

      Uutuuskirja: Kirsti Paakkasen omaisuus Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    2. 2

      Kommentti: Pitäisikö ”työn välttelijöiltä” viedä tuet? Ei mitään hyötyä

    3. 3

      Vuorolisiä jopa 1 460 €/kk – näissä ammateissa tienataan eniten lisillä

    4. 4

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    5. 5

      Mikko Kuitunen halusi perustaa firman, jonne ei potuta mennä töihin – ”Suomessa esiintyy liikaa vääränlaista vallanhimoa”

    6. 6

      Uutuuskirja: Kirsti Paakkasen omaisuus Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    7. 7

      Kokkilan kesätyö vastaavana mestarina päättyi onnettomuuteen – ”Meillä ei ollut niin vaikeasta työstä minkäänlaista kokemusta”

    8. 8

      Pankkien konttoreista käydään nostamassa jopa alle 20 euron summia – voi kannattaa

    9. 9

      Kirsti Paakkanen täsmentää: Testamenttia ei ole tehty – ”Saa kai minulla unelmia olla”

    10. 10

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    2. 2

      Ex-johtaja tienasi 180 000 euroa vuodessa: kutsuttiin palkattomaan työkokeiluun – "Ehdotetaan jotain kärrypojan hommia"

    3. 3

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    4. 4

      Ala käy kuumana ja tekijöille tarvetta: keskiansiot yli 4100 e/kk – pääsy­vaatimuksena yksi koe

    5. 5

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    6. 6

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    7. 7

      Uutuuskirja: Kirsti Paakkasen omaisuus Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    8. 8

      Joukko lääkäreitä ei uskalla paljastaa sivutyötään – poikii jopa vihapostia

    9. 9

      Sairauslomalisä, tunturityölisä, tunnelilisä – saatko sinäkin erikoisia palkanlisiä?

    10. 10

      180 000 € vuodessa tienannut työtön ex-johtaja suivaantui te-toimiston ehdotuksesta – lukijat muistuttavat tasa-arvosta

    11. Näytä lisää