Omaan bussiliikenneyhtiöön kannattaa sitoutua

Julkaistu:

Helsingin kaupunginvaltuusto istuu tänään päättämään kaupungin kahden erillisen bussiliikenneyksikön yhdistämisestä. Vaikka kaupunginhallitus oli esityksessään kaupunginvaltuustolle yksimielinen yhdistämisen tarpeellisuudesta, on asiasta käyty melkoinen julkinen keskustelu.

Työntekijäjärjestöt KTV ja KVL vauhdittivat kriittisen kantansa julkituomista jopa päivän työnseisauksella. Erimielisyys koskee uuden kaupungin omistaman bussiliikenneyksikön juridista muotoa.

Kaupunginhallituksen selkeä enemmistö kannattaa osakeyhtiömallia asiaa valmistelleen työryhmän selvitykseen tukeutuen. Osakeyhtiömuoto takaa parhaalla mahdollisella tavalla joustavan asiakaslähtöisen toiminnan. Se on läpinäkyvä ja mahdollistaa tilaaja-tuottaja-mallin toteutumisen.

Vähemmistö sen sijaan haluaa uudesta yksiköstä liikelaitoksen. Työntekijäjärjestöt ovat kannassaan kaupunginhallituksen vähemmistön linjoilla. Heidän pääasiallinen huolensa on se, että yhtiöittäminen voisi merkitä alkusoittoa koko bussiliikennetuotannosta luopumiselle, vaikka kaupunginhallituksen esityksessä valtuustolle nimenomaan painotetaan kaupungin pitkäaikaista sitoutumista omaan bussiliikenneyhtiöön.

Pääkaupunkiseudun kasvaessa ja laajentuessa toimivan joukkoliikennejärjestelmän merkitys korostuu entisestään. Seudun julkinen liikenne hoidetaan pääosin neljällä eri liikennemuodolla: paikallisjunalla, metrolla, raitiotievaunuilla ja busseilla.

Merkittävä osa joukkoliikenteen rahoituksesta tulee kaupunkien verovaroista. Helsingin sisäisen liikenteen tariffituki on noin 50 prosenttia. Toisen puolen maksaa asiakas itse.

Pääkaupunkiseudulla on jatkossa kaksi joukkoliikenteen tilaajaorganisaatiota: pääkaupunkiseudun yhteinen YTV ja Helsingin kaupungin liikennelaitos (HKL). VR operoi paikallisjunaliikennettä. HKL tuottaa kokonaan sekä metro- että raitiotievaunuliikenteen. Lähes kymmenen vuotta sitten aloitettiin pääkaupunkiseudulla bussiliikenteen kilpailuttaminen, joka toikin merkittäviä säästöjä.

Tänään pääkaupunkiseudun julkista bussiliikennettä hoitavat neljä keskenään kilpailevaa yksikköä. Näistä kaksi on yksityistä ja kaksi Helsingin kaupungin omistuksessa. HKL:n bussiliikenneyksikkö toimii emoliikelaitoksen sisällä ja Suomen Turistiauto on osakeyhtiö. Ne kilpailevat verisesti keskenään pääosin siksi, että niiden varikot toimivat samassa kiinteistössä Helsingin Ruskeasuolla.

Kumpikin yksikkö on raskaasti tappiollinen. Tätä taustaa vasten ei tarvitse olla suurikaan ruudinkeksijä havaitakseen, että nykytila on sietämätön. Yhdistämisestä tulee merkittäviä sekä taloudellisia että toiminnallisia hyötyjä.

Helsingin kaupungin kannattaa pitää uusi bussiliikenneyhtiö omistuksessaan. Syitä on monia. Joukkoliikenteen järjestämisvastuu kuuluu kaupungin perustehtäviin. Julkisen subvention osuus tulee myös tulevaisuudessa säilymään.

Metro ja raitiotieliikenne ovat luonnollisia monopoleja samoin kuin paikallisjunaliikenne. Pääkaupunkiseudun kaupungit ovat yhdessä VR:n kanssa perustaneet junakalustoyhtiön, jonka tavoitteena on lisätä paikallisjunaliikenteen hinnoittelun läpinäkyvyyttä.

Bussiliikenne on neljästä joukkoliikennemuodosta ainoa, jossa kilpailuttamisen hyväksikäyttö on luontevaa. Kilpailu ei kuitenkaan ole mikään automaatio.

Markkinoiden toimivuus tilanteessa, jossa kilpailuun voi aidosti osallistua vain muutama operaattori, ei ole varmaa. Tämän johdosta kaupungin oman bussiyhtiön omistaminen on selkeää varmuuden maksimointia.

Vastaavanlaisista monituottajamalleista on itse asiassa useita toimivia esimerkkejä. Yksityinen täydentää julkista ja julkinen yksityistä. Omaan bussiliikenneyhtiöön kannattaa sitoutua.

Kirjoittaja on Helsingin kaupunginhallituksen puheenjohtaja.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Helsinki–Tallinna-tunnelista uusia yksityiskohtia: Pituus rikkoisi ennätyksiä

    2. 2

      Suomen 100 suurinta metsänomistajaa: listan ykkösen metsät peittäisivät Kehä I:n sisälle jäävän Helsingin

    3. 3

      Joululahjat Kiinasta? Posti: Kohta on kiire – mm. Black Friday, Cyber Monday ja 1212 ruuhkauttavat

    4. 4

      Kuntoalan yrittäjä Sanna sai apua eläkepäiviään viettävältä konkarilta: ”Hän ei syyllistä, että oletpa sinä tyhmä”

    5. 5

      Talo Thaimaassa ja citykämppä Espanjassa: Annika, 63, kertoo, miten Lahti vaihtui halpaan elämiseen auringossa

    6. 6

      Saksan hallitus­neuvottelut: Merkel uskoi jo ratkaisuun – FDP marssi ulos

    7. 7

      Tullimaksu voi yllättää tylysti: nettisivulla edullisempi saattaa tulla reilusti kalliimmaksi – 3 esimerkkiä

    8. 8

      Rovaniemellä asuva Marko, 44, osti kaupunkikämpän Tallinnasta – ”Tarkoitus myös käyttää paljon itse”

    9. 9

      Näin 100 hehtaarin metsä tuottaa vuodessa eri maakunnissa: Päijät-Hämeessä 24 950 € – Lapissa vain 2 520 €

    10. 10

      Ylipaino voi nostaa henkivakuutuksen hintaa – terveydestä valehtelu selvitysvaiheessa saattaa vaikuttaa omaisten tulevaisuuteen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Talo Thaimaassa ja citykämppä Espanjassa: Annika, 63, kertoo, miten Lahti vaihtui halpaan elämiseen auringossa

    2. 2

      Rovaniemellä asuva Marko, 44, osti kaupunkikämpän Tallinnasta – ”Tarkoitus myös käyttää paljon itse”

    3. 3

      Helsinki–Tallinna-tunnelista uusia yksityiskohtia: Pituus rikkoisi ennätyksiä

    4. 4

      Tullimaksu voi yllättää tylysti: nettisivulla edullisempi saattaa tulla reilusti kalliimmaksi – 3 esimerkkiä

    5. 5

      Suomen 100 suurinta metsänomistajaa: listan ykkösen metsät peittäisivät Kehä I:n sisälle jäävän Helsingin

    6. 6

      Kommentti: Talouskasvun varjopuoli: euroalueen ylijäämä on jo epänormaalin suuri

    7. 7

      Kuntoalan yrittäjä Sanna sai apua eläkepäiviään viettävältä konkarilta: ”Hän ei syyllistä, että oletpa sinä tyhmä”

    8. 8

      Juho muutti Puolaan töihin palvelemaan suomalaisia – ”Muistan yllättyneeni katsoessani ensimmäistä palkkakuittia”

    9. 9

      Riku, 24, kilpailutti kahta pankkia: 9. tarjous asuntolainasta kelpasi – säästöä 7 000 euroa

    10. 10

      Euron arvo lähestyy kymmentä kruunua – edellisestä kerrasta kahdeksan vuotta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Juho muutti Puolaan töihin palvelemaan suomalaisia – ”Muistan yllättyneeni katsoessani ensimmäistä palkkakuittia”

    2. 2

      Rainer, 62, aikoo muuttaa halvempaan maahan – ”45 vuotta töitä Suomessa kerrytti vain 1 000 euron eläkkeen”

    3. 3

      Kuljetusyrittäjän tuska: 13 harjoittelijaa eikä yksikään pärjännyt – mukana ufotutkija, ja toinen viihtyi töissä 3 tuntia

    4. 4

      Talo Thaimaassa ja citykämppä Espanjassa: Annika, 63, kertoo, miten Lahti vaihtui halpaan elämiseen auringossa

    5. 5

      Näin tukiloukku napsahtaa työtä tekevälle: palkkaa lisää 1 000 €/kk – tilille vain 209 € enemmän

    6. 6

      Riku Aallon yli 5 000 euron palkankorotus suututti kentän – osa erosi jo Teollisuusliitosta

    7. 7

      Suomen 100 suurinta metsänomistajaa: listan ykkösen metsät peittäisivät Kehä I:n sisälle jäävän Helsingin

    8. 8

      Lääketesteissä kuoli 5 ihmistä – tapaukset saattavat liittyä suomalaisyrityksen lääkkeeseen

    9. 9

      Puolustusvoimien luolan hinta yllätti myyjän – kolme ostajaa kiritti toisiaan läpi illan

    10. 10

      Näin kävi asuntojen hinnoille Tallinnassa 10 vuodessa – ”Moni suomalainen teki hyvät kaupat”

    11. Näytä lisää