Ylös kuolemanlaaksosta Ylös kuolemanlaaksosta

Julkaistu:

Aloittavalla yrityksellä on oltava pääomia, joilla selviää yli kuolemanlaakson, muistuttaa Animal Designin liiketoiminnan Leo Longlifelle myynyt Jouni Ikonen.
Kodin käyttöesineitä tuottava Animal Design näytti ulkopuolisen silmin jo lähtökuopissa varmalta voittajalta. Yrityksen perustajat olivat kokeneita markkinoinnin ja muotoilun ammattilaisia, tuotteet saivat kansainvälisiä palkintoja ja myönteistä julkisuuttakin tuli kohtuullisesti.

Siitä huolimatta rahat loppuivat ja yrittäjät myivät yhtiön liiketoiminnan heinäkuun alussa Leo Longlifelle.

Yrityksen perustajiin kuulunut Jouni Ikonen kehottaakin aloittavia yrittäjiä varmistamaan heti alkuvaiheessa, että pääomaa riittää vähintään kahdeksi mutta mieluiten viideksi vuodeksi.

– Moni yritys on kolmen vuoden iässä kuolemanlaaksossa, jossa on turha hakea ulkopuolista rahoitusta, kun yrityksen numerot ovat huonot.

Näin kävi Animal Designille, joka taisteli liian usein yhdellä eurolla tilanteissa, joissa olisi tarvittu kaksi.

Sellaisessa tilanteessa yrittäjä alkaa syödä toimintaedellytyksiä itseltään, kun ei pysty irrottautumaan päivän ongelmista ja katsomaan tulevaisuuteen.

– Yrittäjä alkaa helposti suunnata voimiaan vääriin asioihin; alkaa tehdä varastossa pakkauksia, kun pitäisi tehdä myyntityötä, pohtii Ikonen.

Muun muassa purkinavaajista ja pullonsulkijoista koostuva Animal-tuotesarja syntyi, kun Ikonen ja professori Antti Eklund olivat tehneet kuutisen vuotta yhteistyötä mainostoimistossa, joka hoiti mainonnan suunnittelun lisäksi myös muotoilua ja sisustusta. Työn jälki näkyi muun muassa Marimekolla ja Alessilla.

– Sitten suunnittelijoiden kuvitelmat kasvoivat ja tuli usko, että kyllähän tässä yksi tuotebisnes pyöritetään sivussa, sanoo Ikonen.

Ikonen ja Eklund hyppäsivät toimialalle, josta kummallakaan ei ollut kokemusta. Miesten ajatus oli, että muotoilulla tehdään hyvä tuote ja hyvällä markkinoinnilla tehdään kansainvälinen tavaramerkki. Tuotannon miehet ostivat alihankintana.

Pian yrittäjät huomasivat kuitenkin, ettei pelkkä suunnittelu ja markkinointi auta. Yhtiöltä puuttui logistiikka, tuottaminen ja tuotanto.

– Ja puuttui myös tärkein eli myyntityö. Kaikki aika meni uuden kehittämiseen, mutta myyminen myymälöille jäi vähemmälle, muistelee Ikonen.

Myös viennin suhteen Ikosella ja Eklundilla oli liian valoisat odotukset. Suomi on lähes mille tahansa tuotteelle liian pieni markkina, joten maailmalle pitää päästä.

Animalin optimistinen ajatus oli, että alan tärkeimmillä messuilla syntyy suorat kontaktit tukkureihin, joiden kautta bisnes alkaa pyöriä. Näin kävikin alkuvaiheessa. Pienellä yhtiöllä oli tukkurikontakti noin 20 maahan ja kolmantena toimintavuotenaan yhtiö teki jo pienen toiminnallisen tuloksen.

Samaan aikaan pääomat olivat kuitenkin alkaneet hiipua ja panostus uuteen vähentyä.

– Kun jouduimme keskeyttämään tuotekehityksen, väheni tukkurien mielenkiinto välittömästi, muistelee Ikonen.

Alan tukkurit ovat pieniä yrityksiä, joilla on varaa ottaa salkkuunsa vain uutuustuotteita. Siksi alan yritysten pitää pysytä esittelemään säännöllisesti uutuustuotteita kansainvälisillä messuilla. Ellei uutuuksia ole, on yritys poissa bisneksestä.

Uutuuksien kehittäminen on kuitenkin pienelle yritykselle kallista puuhaa. Luonnokset, muotit, koesarjat, markkinatutkimus, ja monet muut nielaisevat pienenkin vimpaimen kehittämiseen karkeasti arvioiden 200 000 euroa.

Yrityksen myyminen oli pitkän pohdinnan paikka. Yrittäjät pohtivat erilaisia yhteenliittymiä, verkostoja ja myös yhteistyötä pääomasijoittajan kanssa. Pääomasijoittajat karsiutuivat vaihtoehtojen joukosta jo nelisen vuotta sitten, koska aitoja synergiaetuja ei löytynyt sijoittajien osaamisesta eikä salkun yrityksistä.

– Ainakin tuolloin pääomasijoittajien kokemus oli vientiteollisuudesta. Desing-tuotteet olivat kaukana heidän osaamisestaan, vaikka heillä varmasti oli meiltä puuttuvaa liiketoimintaosaamista, pohtii Ikonen.

Lopulta Leo Longlifen kaltainen vakaa yritys alkoi tuntua kriisin keskellä yrittäneistä miehistä parhaalta. Erilaiset yhteenliittymät pienten kanssa olisivat voineet tarkoittaa saman kriisin jatkumista.

– Nyt on henkilökohtainen helpotus, että on saanut jatkaa terveeltä pohjalta, sanoo Ikonen, joka jatkaa Leo Longlifen kuluttajatuoteryhmän Leo Lifen vetäjänä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Tässä suomalaisfirmassa ei ole yhtään esimiestä – ja uusi työntekijä saa ”lomalainaa”

    2. 2

      Perustulo oli ensin järkytys: lähihoitaja Veera, 30, on tyytyväinen kokeiluun – sai vakituisen työn

    3. 3

      Jarkko, 46, saa perustuloa 560 €/kk ja pyörittää suklaakauppaa – ”Rohkenin aloittaa tämän ansiosta”

    4. 4

      Rakennusalan konkari Pekka valmistaloista: Huonolla tuurilla jää vain kivijalka ja 300 000 € lainaa

    5. 5

      Näin Kesko, Lidl ja S-ryhmä varautuvat alkoholi­kaupan mullistukseen marketeissa: ”Ehdottomasti on Pirkan nelosta tulossa”

    6. 6

      Jan Hurrin kommentti: Totta kai kansa kuluttaa yli varojensa, kun velkaa saa ilmaiseksi

    7. 7

      Korjausliikkeen riski voimistuu bitcoinissa – kuka pelastaa kryptovaluutan?

    8. 8

      Työpaikkojen sisäilmaongelmista kertominen vaikeaa – asiasta raportoineet kokevat tulleensa syrjityiksi

    9. 9

      Perhe osti valmistalon, jossa he eivät voi asua: ”Kotimme arvo on pankin mukaan 0 euroa”

    10. 10

      Tätä halvemmalla kotimaista joulukuusta ei kannata myydä – Helsingissä taas on pakko lyödä kuuselle jopa yli satasen hintalappu

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Jarkko, 46, saa perustuloa 560 €/kk ja pyörittää suklaakauppaa – ”Rohkenin aloittaa tämän ansiosta”

    2. 2

      Tässä suomalaisfirmassa ei ole yhtään esimiestä – ja uusi työntekijä saa ”lomalainaa”

    3. 3

      Perustulo oli ensin järkytys: lähihoitaja Veera, 30, on tyytyväinen kokeiluun – sai vakituisen työn

    4. 4

      Testaa, miten hyvin tunnet valuutat: 10 kysymyksen visa paljastaa näppituntumasi

    5. 5

      Jan Hurrin kommentti: Totta kai kansa kuluttaa yli varojensa, kun velkaa saa ilmaiseksi

    6. 6

      Rakennusalan konkari Pekka valmistaloista: Huonolla tuurilla jää vain kivijalka ja 300 000 € lainaa

    7. 7

      Bloomberg: Deutsche Bank sai haasteen Muellerilta – syynä asiakas Donald Trump

    8. 8

      Korjausliikkeen riski voimistuu bitcoinissa – kuka pelastaa kryptovaluutan?

    9. 9

      Espoolainen joulupukki kertoo hintansa – hämmästelee Porvoon pukin taksaa: ”Kuulostaa jo ihan mielettömältä”

    10. 10

      Näin Kesko, Lidl ja S-ryhmä varautuvat alkoholi­kaupan mullistukseen marketeissa: ”Ehdottomasti on Pirkan nelosta tulossa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perhe osti valmistalon, jossa he eivät voi asua: ”Kotimme arvo on pankin mukaan 0 euroa”

    2. 2

      Espoolainen joulupukki kertoo hintansa – hämmästelee Porvoon pukin taksaa: ”Kuulostaa jo ihan mielettömältä”

    3. 3

      Perheenisä Pasi pelkää talvea: Avaimet käteen -talo sai energialuokan G – ”Ei varaa muuttaa terveempään taloon”

    4. 4

      ”Autojobbari Antti tienaa yli 70 000 euroa vuodessa ja viettää luksuselämää” – verottajalle vyöryy vinkkejä autokaupasta

    5. 5

      Halkoja, aurausta, mökin laajennusta – näin tavallinen kansa välttelee veroja

    6. 6

      Työttömyystukiin tulee uusi leikkuri – näin toimii kiistelty ”aktiivimalli”

    7. 7

      Kiinteistönvälittäjä kahmi itselleen 164 000 euron välityspalkkiot

    8. 8

      Kellokortin leimaus, päiväksi omille asioille ja ylityötunnit päälle – näin työpaikoilla rötöstellään

    9. 9

      Muovisissa vesijohdoissa piilee riski – suositellaan juoksuttamaan vettä

    10. 10

      Rakennusalan konkari Pekka valmistaloista: Huonolla tuurilla jää vain kivijalka ja 300 000 € lainaa

    11. Näytä lisää