200406377 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Headhunter löysi Noirollevientimarkkinoiden tuntijan

Julkaistu: 31.8.2004 18:09

Tapio Pajuharju muutti Yhdysvalloista Suomeen – viedäkseen Lumenea Suomesta Yhdysvaltoihin

Puhdas luonto on arvossaan siellä, missä sitä ei ole, Tapio Pajuharju sanoo. Hän uskoo, että juuri siksi puhtauteen ja pohjoismaiseen eksotiikkaan nojaava Lumene-brändi puree yhdysvaltalaisiin kuluttajiin.

Pajuharju aloitti työnsä muun muassa Lumenea valmistavan Noiron toimitusjohtajana viime viikolla. Samalla hän muutti perheineen Kansasista Espooseen. Yhdysvalloissa Pajuharju johti Huhtamäen kuluttajapakkauksiin keskittyvää liiketoimintayksikköä.

Pajuharjun työura osuu yksiin Lumenen vientimarkkinoiden kanssa: Yhdysvaltain lisäksi tuore toimitusjohtaja on työskennellyt ja asunut kolmen vuoden ajan Puolassa. Noiro taas aloitti Lumenen myynnin sekä Puolassa että Yhdysvalloissa viime vuonna.

Noiro etsi uutta toimitusjohtajaa maaliskuusta alkaen, kun 11 vuotta yhtiötä johtanut Pekka Rautala jätti toimitusjohtajuuden. Noiron omistavat pääomasijoitusyhtiöt Capman ja Langholm.

Pajuharju työskenteli Huhtamäessä 16 vuotta, Turun kauppakorkeakoulun penkiltä lähtien.

– Nyt halusin takaisin kuluttajatavaramarkkinoille, sillä markkinoiden dynamiikka viehättää. On kiinnostavaa miettiä kuluttajan arvomaailmaa, mistä ihmiset ovat valmiita maksamaan ja mikä on paras jakelutie kuluttajan luo. Ja Noiro on kompakti yritys, täällä pääsen osallistumaan markkinointiin, Pajuharju innostuu.

Lumenen tärkein vientimaa on Venäjä. Viime vuonna yhtiön liikevaihto oli 145 miljoonaa euroa, josta vienti toi vajaat 40 prosenttia. Lumenen osuus koko yhtiön myynnistä oli kolmanneksen, viennistä kaksi kolmannesta. Noiron muita brändejä ovat esimerkiksi Cutrin, Herbina ja Anytime.

– Myös niche-markkina on Yhdysvalloissa iso, Pajuharju sanoo.

– Vasta kun Yhdysvalloissa asuu, ymmärtää miten suuret markkinat todella ovat.

Yhdysvaltain myyntilukuja toimitusjohtaja ei kerro: täsmällisimmillään hän kuvailee Yhdysvaltain Lumene-myyntiä ”Noirolle merkittäväksi”. Jenkkimarkkinoilla Lumenea myy CVS-kosmetiikkaketju.

– Lumene on yhtiön kärki, johon haluamme keskittyä. Muilla tuotteilla ei ole yhtä vahvaa persoonaa, Pajuharju kuvailee.

Toimitusjohtajan lisäksi Noiro on etsinyt Lumenelle uutta mainostoimistoa. Kumpikin on nyt löytynyt: mainostoimistovalinnasta uusi toimitusjohtaja tiedottaa lähiaikoina.

Tuoreimmat osastosta