Viestintä ja markkinointi muuttuvat yhteen

Julkaistu:

NandoMalmelinin ja Jukka Hakalan mukaan rajanveto on entistä vaikeampaa

Yritysten markkinointi ja viestintä yhdistyvät. Kymmenen vuoden kuluttua ihmiset naureskelevat sitä, että vielä 2000-luvun alussa yrityksissä oli erilliset viestintä- ja markkinointiosastot omine budjetteineen.

Näin väittävät Helsingin yliopiston tutkija Nando Malmelin ja viestintätoimisto Lehmusto & Co:n seniorikonsultti Jukka Hakala. Aiheesta kirjaa tekevä kaksikko puhui koulutusyhtiö Inforin seminaarissa.

– Viestinnän ja markkinoinnin integraatiosta on yritykselle se hyöty, että toiminta on tehokkaampaa, johdonmukaisempaa ja koordinoidumpaa. Toimiala hyötyy, koska viestinnän merkitys kasvaa, sanoo Malmelin.

Hakalan ja Malmelinin mielestä markkinointi on yksi viestinnän osa-alue. Rajaa on entistä vaikeampi vetää, sillä median käsite laajenee ja mainonta valtaa yhä uusia alueita. Mediaa ovat perinteisten välineiden lisäksi internet, kännykät ja pelit. Mainonta käyttää hyväkseen perinteisesti viestinnän reviiriin kuuluvia keinoja.

– Esimerkiksi Sammon Henkilökohtainen talousarvio -kampanja, jossa oli valtiovarainministeri Sauli Niinistöä muistuttava piirros, käynnistyi vahvasti viikonloppuna, kiellettiin ja vedettiin pois. Toimet saivat paljon julkisuutta, mikä ei varmaan ollut tekijöille yllätys, kuvaa Hakala.

Helppoa viestinnän ja markkinoinnin yhdistäminen ei ole. Aiheesta on keskusteltu pitkään, ja ihan oikeiden käytännön hidasteiden lisäksi tiellä on ennakkoluuloja ja reviiritaistelua. Hakala on kuitenkin havainnut merkkejä myönteisestä kehityksestä.

– Yhteistyökumppanini on yhä useammin ihminen, joka vastaa yrityksessään sekä viestinnästä että markkinoinnista. Mutta kyllä yrityksissä vielä tehdään paljon päällekkäistä työtä. Markkinoinnilla ja viestinnällä on usein erilliset budjetit ja strategiat.

Jotta viestinnän ja markkinoinnin fuusio onnistuisi, tiedottajan ja markkinoijan pitää löytää toisensa. Hakalan ja Malmelinin mielestä tiedottajan pitäisi tuntea ainakin perusteet brändin johtamisesta, rakentamisesta ja arvonmuodostuksesta, kuluttajien käyttäytymisestä ja markkinoinnin vaikutusmekanismeista.

– Markkinoijan taas tulisi osata julkisuuden toimintamekanismit, logiikka ja pelisäännöt. Hänen pitäisi opetella myös yrityskauppojen ja muiden liiketoimintapäätösten julkisuusvaikutukset sekä niiden arvioiminen, Hakala listaa.

– Marimekon toimitusjohtaja Kirsti Paakkanen on kertonut tajunneensa turkisliike Grünsteinin oston vaikutukset vasta kun aktivistit marssivat liikkeisiin. Jos Marimekossa joku olisi tuntenut julkisuuden toimintaperiaatteita, riskit olisi varmaan otettu paremmin huomioon jo etukäteen. Kuluttajan valta on Malmelinin ja Hakalan mielestä yksi syy siihen, että viestinnän ja markkinoinnin on pakko muuttaa saman katon alle.

– Kehityskulku tuntuu väistämättömältä, koska sekä viestintä että markkinointi pyrkivät vaikuttamaan yrityskuvaan. Kuluttaja integroi viestit joka tapauksessa. Jos ne puhuvat eri kieltä, yrityksestä tulee sekava kuva, Hakala muistuttaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Leski maksoi vuosia asuntolainaa, talo oli puolison nimissä – talouskoulutus on pelastanut jo 17 taloa pakkomyynniltä

    2. 2

      Vuorolisiä jopa 1 460 €/kk – näissä ammateissa tienataan eniten lisillä

    3. 3

      3 perhettä kiisteli homepommista, keskimmäinen joutui maksajaksi – ”Tuomioiden takana on paljon inhimillistä kärsimystä”

    4. 4

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    5. 5

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    6. 6

      Kommentti: Pitäisikö ”työn välttelijöiltä” viedä tuet? Ei mitään hyötyä

    7. 7

      Viljami, 15, puhdistaa vanhoja golfpalloja ja myy ne voitolla – ”Olen suunnitellut jo vähän laajentamistakin”

    8. 8

      Kommentti: 10 sytykettä seuraavaan finanssikriisiin

    9. 9

      Veikko Salli, 81, loi roskiksista menestysbisneksen – ”Olen urallani moneen kertaan suistunut ja ylös noussut”

    10. 10

      Työttömyystuki yli 8 600 e/kk – ”Heitä on muutama Suomessa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Leski maksoi vuosia asuntolainaa, talo oli puolison nimissä – talouskoulutus on pelastanut jo 17 taloa pakkomyynniltä

    2. 2

      Työttömyystuki yli 8 600 e/kk – ”Heitä on muutama Suomessa”

    3. 3

      Vuorolisiä jopa 1 460 €/kk – näissä ammateissa tienataan eniten lisillä

    4. 4

      3 perhettä kiisteli homepommista, keskimmäinen joutui maksajaksi – ”Tuomioiden takana on paljon inhimillistä kärsimystä”

    5. 5

      Viljami, 15, puhdistaa vanhoja golfpalloja ja myy ne voitolla – ”Olen suunnitellut jo vähän laajentamistakin”

    6. 6

      Kommentti: Pitäisikö ”työn välttelijöiltä” viedä tuet? Ei mitään hyötyä

    7. 7

      Veikko Salli, 81, loi roskiksista menestysbisneksen – ”Olen urallani moneen kertaan suistunut ja ylös noussut”

    8. 8

      Kommentti: 10 sytykettä seuraavaan finanssikriisiin

    9. 9

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    10. 10

      Timo Tirroniemi, 62, haki alkupääoman pankin takaoven kautta ja on nyt miljonääri

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    2. 2

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    3. 3

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    4. 4

      Vuorolisiä jopa 1 460 €/kk – näissä ammateissa tienataan eniten lisillä

    5. 5

      Työttömyystuki yli 8 600 e/kk – ”Heitä on muutama Suomessa”

    6. 6

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    7. 7

      Uutuuskirja: Kirsti Paakkasen omaisuus Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    8. 8

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    9. 9

      Leski maksoi vuosia asuntolainaa, talo oli puolison nimissä – talouskoulutus on pelastanut jo 17 taloa pakkomyynniltä

    10. 10

      Viljami, 15, puhdistaa vanhoja golfpalloja ja myy ne voitolla – ”Olen suunnitellut jo vähän laajentamistakin”

    11. Näytä lisää