Leviääkö Saksa-ilmiö meille?

Julkaistu:

Saksan talous on ollut eriasteisissa vaikeuksissa aina Saksojen yhdistymisestä eli vuodesta 1990 lähtien. Yhdistyminen paljasti nopeutetussa aikataulussa, että Saksan talous oli menettänyt kasvu- ja kilpailukykynsä.

Yritykset eivät pystyneet kannattavasti laajenemaan entiseen Itä-Saksaan, ja erityisesti vientiteollisuuteen työtilaisuuksia syntyi valtavasti toivottua vähemmän. Seurauksena on ollut itäisen Saksan työttömyyden jämähtäminen 20 prosentin tuntumaan. Lisäksi uusien ja vanhojen osavaltioiden yhdentyminen on hidastunut ja julkisen sektorin taloudellinen tasapaino on jäänyt kehnoon tilaan.

Viime vuosina myös entisen Länsi-Saksan teollisuuden kilpailukyvyttömyys on käynyt yhä selvemmäksi. Saksankin uudet teolliset työpaikat syntyvät ulkomaille ja investoinnit Saksaan ovat alamaissa.

Saksan työmarkkinoita on syytetty jäykiksi jo 1980-luvun lopulta lähtien. Tämä onkin totta. Palkkataso on korkea ja lomat pitkiä. Lisäksi erilaiset välilliset työvoimakustannukset ovat korkeita. Näihin kustannuksiin nähden tuottavuuden kasvu on ollut liian hidasta. Kilpailukyky on heikentynyt jatkuvasti. Nyt ongelmaa on edelleen kärjistämässä väestön vanheneminen ja suurten ikäluokkien eläköityminen. Saksan eläkejärjestelmä uhkaa kriisiytyä.

Työmarkkinaosapuolten kesken ei kovinkaan suuria uudistuksia ole saatu aikaan. Ammattiliittojen asema on Saksassa vahva ja ne eivät ole olleet kovinkaan valmiita neuvottelemaan työehtojen heikentämisestä. Ammattiliitoilla on ollut takanaan vahva kentän tuki, sillä Saksassa ei ole olemassa laajalle levinnyttä kriisitietoisuutta maan talouden tilasta.

Neuvottelujen jumiutuminen ammattiliittotasolla on johtanut siihen, että tärkeimmissä vientiyrityksissä on lähdetty liikkeelle yritystasolla. Kärjessä on autoteollisuus, joka kamppailee armottomassa kansainvälisessä kilpailussa. Tuottavuuden nosto investoinneilla tai automaation lisäämisellä alkaa jo olla Saksassa vaikeaa, joten keskustelut ovat siirtyneet työvoimakustannuksiin. Useissa yrityksissä niiden alentamisesta on neuvoteltu, joko suorien palkanalennusten tai työajan pidennysten kautta. Liikkeellä ovat olleet Daimler-Chrysler, Ford ja Volkswagen ja palkanalennusten vaihtoehtona ovat olleet tuotannon siirrot Saksasta pois.

Ammattiyhdistysliike on ajanut itsensä paitsioon. Se joutuu nyt sivusta seuraamaan, kun todelliset neuvottelut työehdoista liukuvat yritystasolle. Kehitystä on kuitenkin vaikea pysäyttää, sillä saksalaisyrityksillä on tosi kyseessä. Ammattiyhdistysliike saa nyt syyttää itseään siitä, ettei kehitystrendejä ole aikaisemmin otettu todesta, vaan ongelmien on odotettu ratkeavan itsekseen.

Suomen ammattiyhdistysliike on viime aikoina huolestunut Saksan tilanteesta. Autoteollisuuden esimerkkien on pelätty leviävän myös tänne. Huoli on täysin aiheellinen. Teollisuuden kilpailukyky on mitä suurimmassa määrin ammattiyhdistysliikkeen ongelma.

Jos työn hinta suhteessa tuottavuuteen on väärä, tuotanto ja työpaikat häviävät. Se, että saksalaiset autotehtaat ylipäätään aloittavat vaikeat yrityskohtaiset neuvottelut kustannusten alentamisesta, on osoitus yritysten omistajien isänmaallisesta ajattelusta. Huomattavasti helpompaa on yksinkertaisesti vain siirtää tuotanto halvempiin maihin.

Ammattiyhdistysliikkeen kannalta ratkaisevaa on se, millainen asenne työnantajien muutosvaatimuksiin omaksutaan liittotason neuvotteluissa. Jos asenne on joustamaton ja vanhaa säilyttävä, niin parhaassa tapauksessa edessä on Saksan tie.

Huonommassa tapauksessa keskustelu Kiina-ilmiöstä saa uutta vettä myllyynsä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Senaatti vahvisti Fedin johtoon Jerome Powellin

    2. 2

      AKT ja Rakennusliitto päättivät: Työt seis 2. helmikuuta

    3. 3

      Kuluttaja: Näin nopeasti television hinta putoaa jopa 57 prosenttia

    4. 4

      Työttömän Jukan, 59, työmatka aktiivimallin tähden: 140 km per suunta – ”Palkka menee bensaan ja pysäköintiin”

    5. 5

      Asiantuntija-arvion mukaan Suomen talouspolitiikka jopa suhdanteita kärjistävää –  Orpo ei niele kritiikkiä

    6. 6

      Maailman vastuullisimmat yritykset listattiin: Neste ja Outotec aivan kärkikahinoissa

    7. 7

      Matti kertoi yli 100 000 euron tuloistaan ja rahapulasta – tämän takia ”rikkaiden köyhien” ongelmat jäävät piiloon

    8. 8

      Taksikilpailu vapautuu pian – Kovanen aloittaa kympin taksimatkat Helsingissä

    9. 9

      Orionin talousjohtaja: Diagnosticaa ei ole pakko myydä

    10. 10

      Trump lätkäisi isot tuontitullit pesukoneille ja aurinkopaneeleille – näin markkinat reagoivat

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Työttömän Jukan, 59, työmatka aktiivimallin tähden: 140 km per suunta – ”Palkka menee bensaan ja pysäköintiin”

    2. 2

      Trump lätkäisi isot tuontitullit pesukoneille ja aurinkopaneeleille – näin markkinat reagoivat

    3. 3

      Taksikilpailu vapautuu pian – Kovanen aloittaa kympin taksimatkat Helsingissä

    4. 4

      AKT ja Rakennusliitto päättivät: Työt seis 2. helmikuuta

    5. 5

      Nordean pankkineuvoja käski asiakasta painumaan kotimaahansa – pankki ei perkaa virkailijan aiempia lainakeskusteluja

    6. 6

      4 554 euroa enemmän käteen – näin asuinpaikka vaikuttaa keskituloisen perheen verotukseen

    7. 7

      Matti kertoi yli 100 000 euron tuloistaan ja rahapulasta – tämän takia ”rikkaiden köyhien” ongelmat jäävät piiloon

    8. 8

      Kuluttaja: Näin nopeasti television hinta putoaa jopa 57 prosenttia

    9. 9

      Maailman vastuullisimmat yritykset listattiin: Neste ja Outotec aivan kärkikahinoissa

    10. 10

      Ruotsissa asuntojen hinnat pudonneet jopa 1 000 euroa per neliö – ”Suomessa varoitellaan ihan turhaan”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ylen juontaja haki asuntolainaa Nordeasta, virkailija kehotti palaamaan kotimaahan – näin vastaa pankki

    2. 2

      Koti vain puolison nimissä, mutta molemmat maksavat lainaa ja 6 muuta tapaa hankkia ongelmia

    3. 3

      15 kysymystä: Testaa, kuinka vieraantunut olet arjesta

    4. 4

      Työttömän Jukan, 59, työmatka aktiivimallin tähden: 140 km per suunta – ”Palkka menee bensaan ja pysäköintiin”

    5. 5

      Yli 100 000 euroa vuodessa tienaavan Matin rahapula kummastuttaa – ”Että kehtaatkin valittaa”

    6. 6

      Alle 60-vuotiaana eläkkeelle – näissä ammateissa osalla on yhä vanha etu

    7. 7

      Lähihoitaja Pirjo, 56, muutti Portugalin lämpöön – myy nyt karjalanpiirakoita Algarvessa

    8. 8

      Trump lätkäisi isot tuontitullit pesukoneille ja aurinkopaneeleille – näin markkinat reagoivat

    9. 9

      Uusia ilmalämpö­pumppuja ei tarvitse sammuttaa pakkasella, mutta yksi asia on hyvä muistaa – ”Pumppu voi luulla, että on kesä”

    10. 10

      Kolmen osakkaan taloyhtiössä yksi ei halunnut korjata tukimuuria – 35 000 euron sijaan maksoi lopulta 200 000 euroa

    11. Näytä lisää