Palataan astialle

Julkaistu:

Henkilö: Iittalan toimitusjohtaja Tero Vähäkylä tyhjentäisi mielellään suomalaisten astiakaappeja. Käyttäjät kun pitävät sitkeästi kiinni vanhoista kipoistaan ja kupeistaan eivätkä huomaa ostaa tilalle uusiutunutta Iittalaa.
Moni lisämyyntiä ja -kulutusta kaipaava designtuotevalmistaja on saanut harmaita hiuksia suomalaisten yltiöjärkevyydestä. Iittalakin on kohdannut samaa. Kansa ei hevillä uusi astiakaappiensa sisältöä. Korvattomiin mukeihinkin kiinnytään niin, ettei niitä viedä roskiin vaan korkeintaan kesämökille varakattaukseksi.

– Suurin haasteemme on saada ihmiset luopumaan entisistä astioistaan. Aiomme jossain muodossa harkita astioiden kierrätyskampanjaa, joka on ollut keittoastioiden puolella suosittu, sanoo Iittalaa luotsaava Tero Vähäkylä. Käytännössä asiakas saisi palauttamastaan vanhasta astiastosta hyvitystä ostaessaan tilalle Iittalan tuotteita.

Toisaalta toiveet vanhan tavaran kiertoonheitosta ovat hieman erikoisia, kun Iittalan brändin ydinlause on ”Things with a thought” eli ajatuksella muotoillut tuotteet. Iittala julistaa brändiesitteessään myös olevansa ”Against throwawayism” eli kertakäyttökulttuuria ja poisheitettävyyttä vastaan. Katalogissa Aalto-maljakon päälle on painettu teksti ”Lasting everyday stories” eli kestäviä jokapäivän tarinoita.

Kansainvälisyyteen pyrkivä brändi viestii englannin kielellä, mutta toimitusjohtaja Vähäkylän mukaan Iittala on silti vahvasti suomalainen yritys.

Vähäkylä on vastannut usein yrityksen kotimaisuutta koskeviin kysymyksiin sen jälkeen, kun hollantilainen sijoitusyhtiö ABN Amro Capital osti enemmistöosuuden Iittalasta kesäkuussa. Entinen pääomistaja Ali Group oli jo pitkään kertonut haluavansa keskittyä suurkeittiötarvikkeisiinsa.

Iittalan toimiva johto osti 15 prosenttia yhtiöstä, ja myös liikemies Harry Harkimo omistaa siitä siivun. Lopullisesti kauppa sinetöidään elokuun aikana.

Kansainvälisen pääoman mukaantulo ei ole Vähäkylän mukaan vaikuttanut yrityksen strategiaan. Iittalan toimiva johto on tehnyt ABN Amro Capitalin kanssa pitkän aikavälin suunnitelman kasvusta, eivätkä sijoitusyhtiön edustajat navigoi käytännön toimintaa.

– Olisi epärealistista ajatella, että sijoitusyhtiön edustajat tulisivat gurun tavoin kerran kuussa ohjaamaan yrityksen suuntaa.

ABN Amron suunnitelmat Iittalan pörssiin viemisestä eivät ole Vähäkylän mukaan yllätys, mutta toimiva johto varoo asettamasta listautumiselle tiukkaa aikataulua.

– Kukaan ei voi päättää tässä vaiheessa, että pörssiin meneminen toteutetaan tietyssä ajassa. Monen asian on ensin oltava kohdallaan, yrityksen on kasvettava ja osakemarkkinoiden vireen oltava positiivinen.

Iittala pyrkii kasvuun kotimarkkinoiden lisäksi Benelux-maissa, Saksassa ja Yhdysvalloissa sekä Japanissa. Näissä maissa Iittala elää yhden tuotemerkin voimin, Suomessa tuotemerkkeinä ovat lisäksi Hackman ja Arabia.

Iittalan kansainvälisen kasvun avain on myymäläkonsepti, jossa vähittäismyyjät perustavat omia Iittala-myymälöitä tai tavaratalot omia Iittala-osastoja. Tuotteet esiintyvät siten kokonaisuutena, eivätkä huku hyllymereen kilpailijoiden luomusten alle.

Iittala on tietoisesti yksinkertaistanut brändiään ja strategiaansa.

– Viisi vuotta sitten yritimme saada kaikkia brändejä menestymään kaikkialla, Vähäkylä toteaa.

Toimitusjohtaja toivoo Iittalan kasvavan viidessä vuodessa laajaksi eurooppalaiseksi kodintavarayksiköksi, mutta kasvun tielle ei rynnätä vaan sinne astutaan yksi maa kerrallaan. Vähäkylän mukaan tärkeä kiintopiste on nyt Hollanti, jossa Iittala pyrkii skaalaetuihin myyntipisteitä lisäämällä.

– Kun skaala on riittävä, ihmiset törmäävät brändiin ja voimme sijoittaa voimakkaammin kuluttajamarkkinointiin.

Astioiden valmistusalalla perinteisestä tulee helposti pölyttynyttä. Uudistuminen on välttämätöntä myös kotimarkkina-alueella vakiintuneelle Iittalalle. Esimerkkinä Tero Vähäkylä mainitsee Aalto-maljakot, joista on tuotu markkinoille viime vuosina uusia matalia malleja ja tuoreita värejä.

Käytännössä Iittalan tuotevalikoimasta vähintään kymmenesosa uusiutuu vuosittain. Vähäkylä vertaa Iittalan uudistumista evoluutioon.

– Vanhaa ja etabloitunutta brändiä on uudistettava kerroksittain, ei voida yhtäkkiä puhaltaa pilliin ja sanoa: Nyt olemme uudistuneet!

Keskieurooppalaiset ovat pitkään suosineet perinteisiä 80-osaisia perusastiastoja, joissa koko setti on samaa sarjaa lautasista soppakulhoihin ja kahvikupeista kannuihin.

Iittalan strategiana on tarjota tuotteita, jotka ovat toiminnallisia ja sopivat käytettäväksi keskenään. ”Mix and match” on päivän sana ja myös kasvuala kaikkialla maailmassa.

– Skandinaviassa tällainen malli on pisimmällä, mutta myös Keski-Eurooppa on tulossa mukaan.

Design-yrityksen toimitusjohtajan kotona Iittalan astiat ovat kiitettävästi edustettuina.

– Tietenkin astioita oli jonkin verran kertynyt jo ennen yritykseen tuloani. Kaikesta emme ole vaimon kanssa raaskineet luopua, mutta olemme kyllä pyrkineet uudistumaan, Vähäkylä naureskelee.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      ”Ari” on kuin ilmetty menestyvä ura­tykki – oikeasti perä­kamarin poika elää eläkeläis­vanhempiensa rahoilla

    2. 2

      Wahlroos latasi palkan­korotuksista: ”Paperi­kone menee kiinni”

    3. 3

      Tutkija: ”Suuret ikäluokat rahoittavat aikuisten lasten elämää”

    4. 4

      ”Puolalaisen putkimiehen” rahoista väännetty koko päivä

    5. 5

      5 keinoa selviytyä hometalon kanssa – ”Mies puolusti taloa sanomalla, että myyjä on pappi”

    6. 6

      Kulutusluottoa ottaneesta asiakkaasta tulee helposti lypsylehmä – ”Voi olla järkevämpää päästää velkansa ulosottoon”

    7. 7

      EU voi antaa kovan iskun mänty­öljylle – vaikuttaisi 200 työn­tekijän tehtaaseen Lappeen­rannassa

    8. 8

      HOK-Elannon ex-päällikköä epäillään 800 000 euron lahjusten ottamisesta

    9. 9

      Leski maksoi vuosia asuntolainaa, talo oli puolison nimissä – talouskoulutus on pelastanut jo 17 taloa pakkomyynniltä

    10. 10

      Joka kolmas arvioi hallituksen onnistuneen – arvosanat niukassa nousussa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ari” on kuin ilmetty menestyvä ura­tykki – oikeasti perä­kamarin poika elää eläkeläis­vanhempiensa rahoilla

    2. 2

      Maiden eläkejärjestelmät vertailtiin – näin Suomi sijoittui

    3. 3

      Wahlroos latasi palkan­korotuksista: ”Paperi­kone menee kiinni”

    4. 4

      Leski maksoi vuosia asuntolainaa, talo oli puolison nimissä – talouskoulutus on pelastanut jo 17 taloa pakkomyynniltä

    5. 5

      Tero Sarkkinen, 46, käyttää yrityskaupasta saamiaan rahoja enkelisijoituksiin – ”Samoilla rannekelloilla tässä mennään”

    6. 6

      Kulutusluottoa ottaneesta asiakkaasta tulee helposti lypsylehmä – ”Voi olla järkevämpää päästää velkansa ulosottoon”

    7. 7

      5 keinoa selviytyä hometalon kanssa – ”Mies puolusti taloa sanomalla, että myyjä on pappi”

    8. 8

      Tutkija: ”Suuret ikäluokat rahoittavat aikuisten lasten elämää”

    9. 9

      Veikko Salli, 81, loi roskiksista menestysbisneksen – ”Olen urallani moneen kertaan suistunut ja ylös noussut”

    10. 10

      HOK-Elannon ex-päällikköä epäillään 800 000 euron lahjusten ottamisesta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    2. 2

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    3. 3

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    4. 4

      Vuorolisiä jopa 1 460 €/kk – näissä ammateissa tienataan eniten lisillä

    5. 5

      Työttömyystuki yli 8 600 e/kk – ”Heitä on muutama Suomessa”

    6. 6

      ”Ari” on kuin ilmetty menestyvä ura­tykki – oikeasti perä­kamarin poika elää eläkeläis­vanhempiensa rahoilla

    7. 7

      Leski maksoi vuosia asuntolainaa, talo oli puolison nimissä – talouskoulutus on pelastanut jo 17 taloa pakkomyynniltä

    8. 8

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    9. 9

      Uutuuskirja: Kirsti Paakkasen omaisuus Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    10. 10

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    11. Näytä lisää