200401463 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Lahjan Päivänä kauppiaskinheltyy antamaan

Julkaistu: 30.7.2004 16:30

Ensi viikolla lahja- ja kodinsisustusliikkeissä on asiakkaan vuoro saada lahja. Alan erikoisliikkeiden järjestö Forma järjestää tuolloin jo seitsemättä kertaa Lahjan Päivä -kampanjan, jolloin asiakkaat saavat mukaansa pienen kampanjalahjan.

Varsinainen Lahjan nimipäivä on torstaina.

Kampanjaan osallistuvia liikkeitä on tänä vuonna ennätysmäärä, 104. Tempauksella lahjatavaraliikkeet haluavat levittää sanaa lahjojen antamisen tärkeydestä.

– Monissa tutkimuksissa on todettu, miten tärkeää lahjan saaminen ja antaminen sekä visuaalinen ympäristö on ihmiselle. Se ei ole sellaista turhaa tavaraa, vaikka monet ajattelevat, ettei lahjatavaroita kukaan tarvitse, Forman toimitusjohtaja Arja Tammi sanoo.

Yhteinen markkinointitempaus myynninedistämiseksi on tarpeen myös siksi, että pienet lahjatavaraliikkeet käyttävät markkinointiin vain vajaat pari prosenttia liikevaihdostaan.

Pienet panostavatasiakaspalveluun

Formaan kuuluu lähes 200 pientä lahjatavara- ja kodinsisustusliikettä. Suuret ketjut kuten Tiimari eivät ole mukana.

– Tiimarilla on aivan oma konseptinsa. Pienet lahjatavarakaupat pyrkivät myymään laadukasta tavaraa ja hyvää palvelua. Lisäksi ne keskittyvät miettimään jo olemassa olevien asiakkaiden tarpeita. Lahjatavarakaupat ovat sosiaalisia tapaamispaikkoja, Tammi toteaa.

Isot ketjut eivät ole omineet markkinoita, vaan pieniä liikkeitä perustetaan koko ajan lisää. Etenkin kodinsisustusliikkeitä on perustettu viime vuosina paljon.

– Sellaista tavaraahan ei oikeastaan ole kuin ”lahja”. Mikä tahansa voi olla lahja. Siksi sisustukseen suuntautuneiden kauppojen osuus on kasvanut valtavasti, Tammi kertoo.

Lahjan Päivän kampanja jatkuu lahja- ja kodinsisustusalan erikoisliikkeissä 2.–8.8. Lahjan päivä on 7.8.

Tuoreimmat osastosta