Kanna laukkusi ja maksa siitä

Julkaistu:

Kesä on ollut ilmoiltaan kurja muuallakin kuin Suomessa, joten äkkilähdöt etelään ovat kysyttyjä. Halpalentoyhtiöt ovat tuoneet alalle säpinää, kun ne tarjoavat parhaimmillaan kymmenen kertaa halvemman lennon kuin perinteiset – monasti vieläkin valtion omistuksessa olevat – yhtiöt.

Vanhat lentoyhtiöt ovat yrittäneet pysyä tässä hintakisassa mukana ja tarjoavat suureellisesti halpoja lentoja, joiden mainoksissa lukee kirpun kokoisilla kirjaimilla, että hintaan lisätään verot. Minäkin kävin kysymässä tällaisia matkoja, ja virkailija vähän noloillen ilmoitti, että parin sadan euron lippuhintaan lisätään miltei sadan euron verot, esimerkiksi lentokenttämaksut.

Perinteiset lentoyhtiöt käyttävät tavallisesti kaupunkien päälentokenttiä, joista moni on hionut palvelunsa viimeisilleen. Esimerkiksi Sveitsin Zürich uudisti lentokenttänsä äskettäin, mikä näkyy kovassa kenttämaksussa.

Geneve teki juuri päätöksen, että se avaa halpalentoyhtiöille oman terminaalin ensi vuoden lopussa. Sen palvelut jätetään minimiin, joten lentokenttämaksutkin jäävät pienemmiksi verrattuna pääkenttään, joka sekin on hinnaltaan halvempi kuin Sveitsin suurin kenttä Zürichissä.

Irlantilainen halpalentoyhtiö Ryanair on jo varoittanut, että se aikoo ruveta perimään lisämaksua matkustajilta, jotka lähettävät matkalaukkunsa rahtitavarana lennolle, eivätkä pysty ottamaan kapsäkkiä joko koon tai painon takia mukaan matkustustilaan. Ryanairin mukaan halpalentoyhtiöt ovat nipistäneet muualla kulut jo niin minimiin, että seuraava säästökohde on matkatavara.

Halpisten lentoliput varataan internetistä eikä niitä enää edes saa paperilla. Koneessa saat pähkinöitä, jos maksat niistä. Halpikset käyttävät myös kaupungista kauempana olevia pikkukenttiä.

Geneveläisiltä on jo kyseltykin, ovatko he valmiit kantamaan pakaasinsa itse miltei koneen ruumaan saakka ja maksamaan siitä vielä lisämaksun.

Ranskalainen Air France ilmoitti käyttävänsä kaikkia keinoja vastustaakseen halpakentän avaamista Genevessä uusille yhtiöille. Hollantilaisen KLM:n ja saksalaisen Lufthansan tukemina vanhat yhtiöt valittavat, että uuden kentän avaaminen vääristää kilpailua. Reipas väite yhtiöiltä, jotka ovat vuosikymmenet nauttineet valtioidensa rahahanoista.

Italialainen Alitaliakin odottaa ensi viikolla EU:n komissiolta vihreää valoa Italian valtion tukipaketille, jolla italialaisyhtiö saadaan pysymään siivillään.

Vanhojen hädän ymmärtää, sillä brittiläinen halpayhtiö Easyjet on Genevessä valloittanut vain muutamassa vuodessa jo neljänneksen koko lentokentän liikennöinnistä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kommentti: Pitäisikö ”työn välttelijöiltä” viedä tuet? Ei mitään hyötyä

    2. 2

      Mikko Kuitunen halusi perustaa firman, jonne ei potuta mennä töihin – ”Suomessa esiintyy liikaa vääränlaista vallanhimoa”

    3. 3

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    4. 4

      Kuusi Persianlahden maata ottaa käyttöön 5 prosentin arvonlisäveron – syynä öljyn hinnan lasku

    5. 5

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    6. 6

      K-kauppias kiistää olevansa välinpitämätön

    7. 7

      Trainers’ House antoi tulosvaroituksen

    8. 8

      Uutuuskirja: Kirsti Paakkasen omaisuus Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    9. 9

      Metso tulos heikkeni yllättäen – tilauksissa selvä kasvu

    10. 10

      Ex-johtaja tienasi 180 000 euroa vuodessa: kutsuttiin palkattomaan työkokeiluun – "Ehdotetaan jotain kärrypojan hommia"

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    2. 2

      Uutuuskirja: Kirsti Paakkasen omaisuus Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    3. 3

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    4. 4

      Mikko Kuitunen halusi perustaa firman, jonne ei potuta mennä töihin – ”Suomessa esiintyy liikaa vääränlaista vallanhimoa”

    5. 5

      Kommentti: Pitäisikö ”työn välttelijöiltä” viedä tuet? Ei mitään hyötyä

    6. 6

      Kokkilan kesätyö vastaavana mestarina päättyi onnettomuuteen – ”Meillä ei ollut niin vaikeasta työstä minkäänlaista kokemusta”

    7. 7

      Pankkien konttoreista käydään nostamassa jopa alle 20 euron summia – voi kannattaa

    8. 8

      Ilpo Kokkila: Hyvän johtajan iso palkka on kaikkien etu

    9. 9

      Kirsti Paakkanen täsmentää: Testamenttia ei ole tehty – ”Saa kai minulla unelmia olla”

    10. 10

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    2. 2

      Ex-johtaja tienasi 180 000 euroa vuodessa: kutsuttiin palkattomaan työkokeiluun – "Ehdotetaan jotain kärrypojan hommia"

    3. 3

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    4. 4

      Ala käy kuumana ja tekijöille tarvetta: keskiansiot yli 4100 e/kk – pääsy­vaatimuksena yksi koe

    5. 5

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    6. 6

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    7. 7

      Uutuuskirja: Kirsti Paakkasen omaisuus Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    8. 8

      Joukko lääkäreitä ei uskalla paljastaa sivutyötään – poikii jopa vihapostia

    9. 9

      Sairauslomalisä, tunturityölisä, tunnelilisä – saatko sinäkin erikoisia palkanlisiä?

    10. 10

      180 000 € vuodessa tienannut työtön ex-johtaja suivaantui te-toimiston ehdotuksesta – lukijat muistuttavat tasa-arvosta

    11. Näytä lisää