Mainonta on jalkapalloatärkeämpää

Julkaistu:

Suomi ei juhlinut lauantaina päättyneissä mainonnan maailmanmestaruuskisoissa, Cannes Lions -festivaaleissa. Suomalaistoimistot jäivät ilman leijonaa ja finalistienkin laskemiseen riittävät sormet.

Jos mainonta olisi yhtä suosittua kuin jalkapallo, iltapäivälehdet vaatisivat nyt monen projektijohtajan eroa ja copyt tekisivät julkista surutyötä: ”Vielä marraskuussa kaikki näytti hyvältä, mutta sitten asiakas leikkasi kuvausbudjetista kolmasosan”.

Totta on, että maailmalla budjetit ja resurssit ovat toista luokkaa kuin Suomessa. Parhaan lehtimainoksen leijonan saaneen Volkswagen Polo -mainoksen kuvaaminen maksoi tiettävästi melkein 170 000 euroa. Sillä rahalla tehdään Suomessa kolme tv-mainosta.

Yhtä totta on, että Polo-mainoksessa tärkeintä on idea, ja niitä voi saada halvallakin.

Epätoivoon ei siis kannata vaipua. Finaalipaikka Cannesissa on vähän niin kuin paikka yleisurheilun 100 metrin MM-kisojen välierissä: ei tunnu oikein miltään, ellei mieti isoa kuvaa.

Festivaalipalatsin käytävillä käyskennellyt Hasan & partnersin luova johtaja Timo Everi sanoi tajunneensa tämän kunnolla vasta viime kesänä, kun istui filmituomaristossa ja katsoi inhimillisesti katsoen liikaa tv-spotteja.

Vuodessa valmistuvasta noin 150 000 tv-mainoksesta noin 5 000 osallistuu Cannesin kisoihin ja niistä noin 500 pääsee loppukilpailuun.

Everin mukaan matka osallistujasta finalistiksi on pitkä: loppukilpailuun pääsy tarkoittaa, että filmi on oikeasti hyvä. Toisaalta matka finalistista leijonaksi on yhtä pitkä ja kultaleijonasta pääpalkintoon vielä pidempi.

Mikäli Everin maantiede pitää kutinsa, suomalaisen mainonnan ja pääpalkinnon välimatka ei ole viime vuosina lyhentynyt.

Eniten tämä surettaa varmaan mainonnan suunnittelijoita, mutta kyllä palkinnoilla on merkitystä myös kansantaloudelle.

Toisin kuin moni kuvittelee, luova mainonta ei nimittäin ole eri asia kuin kaupallinen mainonta.

Monen tuotteen ainoa oikeasti erottava tekijä on sen markkinointi, ja maailma on niin täynnä viestejä, että massasta erottautuakseen mainoksen täytyy olla taitavasti, oivaltavasti ja vaikuttavasti – siis luovasti – tehty. Pelkkä toisto tai sievät kuvat eivät riitä.

Tämän tunnustaa myös konservatiivisesta mainonnastaan tunnettu päivittäistavarajätti Procter & Gamble, joka Cannesissa näytti toimittajille uusia mainoksiaan. Olivat ne ainakin hauskempia kuin vanhat.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Ylen juontaja haki asuntolainaa Nordeasta, virkailija kehotti palaamaan kotimaahan – näin vastaa pankki

    2. 2

      Kommentti: Velka säästi Suomen syöksykierteeltä, jonka rinnalla ”hukattu vuosikymmen” on lastenleikkiä

    3. 3

      Koti vain puolison nimissä, mutta molemmat maksavat lainaa ja 6 muuta tapaa hankkia ongelmia

    4. 4

      Uusia ilmalämpö­pumppuja ei tarvitse sammuttaa pakkasella, mutta yksi asia on hyvä muistaa – ”Pumppu voi luulla, että on kesä”

    5. 5

      Professori patistaa ihmisiä muuttamaan työn perässä – lukijat kommentoivat: ”Jos on kouluttautunut kirkonkattomaalariksi...”

    6. 6

      15 kysymystä: Testaa, kuinka vieraantunut olet arjesta

    7. 7

      Saksan ja USA:n poliittiset pulmat heiluttavat valuuttoja ja korkoja

    8. 8

      Ruotsin hallitus esittää hyvinvointiyhtiöiden voitoille rajoituksia – ”Voittojen jahtaaminen ei kuulu ruotsalaiseen hyvinvointiin”

    9. 9

      Ministeriö linjasi: Aktiivimalli ei iske pienituloisimpiin – toimeentulotuki korvaa leikkauksen

    10. 10

      Valtakunnansovittelija: Mekaanisen metsäteollisuuden työriitaan löytyi sopu – työnseisaukset peruuntuvat

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ylen juontaja haki asuntolainaa Nordeasta, virkailija kehotti palaamaan kotimaahan – näin vastaa pankki

    2. 2

      Koti vain puolison nimissä, mutta molemmat maksavat lainaa ja 6 muuta tapaa hankkia ongelmia

    3. 3

      15 kysymystä: Testaa, kuinka vieraantunut olet arjesta

    4. 4

      Ministeriö linjasi: Aktiivimalli ei iske pienituloisimpiin – toimeentulotuki korvaa leikkauksen

    5. 5

      Professori patistaa ihmisiä muuttamaan työn perässä – lukijat kommentoivat: ”Jos on kouluttautunut kirkonkattomaalariksi...”

    6. 6

      Uusia ilmalämpö­pumppuja ei tarvitse sammuttaa pakkasella, mutta yksi asia on hyvä muistaa – ”Pumppu voi luulla, että on kesä”

    7. 7

      Pihlajalinna aloittaa yt-neuvottelut – koskee 240 työntekijää

    8. 8

      Valtakunnansovittelija: Mekaanisen metsäteollisuuden työriitaan löytyi sopu – työnseisaukset peruuntuvat

    9. 9

      Vihreä Lanka: Aktiivimalli voi iskeä myös työkyvyttömään – Kela vahvistaa tilanteen ”jota lait eivät ota huomioon”

    10. 10

      IEA povaa ”räjähdysmäistä kasvua” USA:n öljyntuotantoon

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ylen juontaja haki asuntolainaa Nordeasta, virkailija kehotti palaamaan kotimaahan – näin vastaa pankki

    2. 2

      30 vuotta maksajana riitti – ”Puoliso pistää rahansa tuulemaan ja on käsi ojossa pyytämässä minulta lisää”

    3. 3

      Koti vain puolison nimissä, mutta molemmat maksavat lainaa ja 6 muuta tapaa hankkia ongelmia

    4. 4

      Alle 60-vuotiaana eläkkeelle – näissä ammateissa osalla on yhä vanha etu

    5. 5

      Työttömiä on jäänyt pois vapaapalokuntien toiminnasta – liiton mukaan syynä aktiivimalli

    6. 6

      7 asiaa, joista syntyy riitaa parisuhteessa – terapeutti kummeksuu sitä, että usein mies maksaa laskut

    7. 7

      Kolmen osakkaan taloyhtiössä yksi ei halunnut korjata tukimuuria – 35 000 euron sijaan maksoi lopulta 200 000 euroa

    8. 8

      Uusia ilmalämpö­pumppuja ei tarvitse sammuttaa pakkasella, mutta yksi asia on hyvä muistaa – ”Pumppu voi luulla, että on kesä”

    9. 9

      93 neliön vuokra-asunnossa asunut pariskunta väitti yhtäkkiä asunnon olevan 38,5 neliötä pienempi

    10. 10

      15 kysymystä: Testaa, kuinka vieraantunut olet arjesta

    11. Näytä lisää