Lämmin kuppi

Julkaistu:

Tony Alfströmin ja Brian Keaneyn päätä ei paleltanut, kun he perustivat Tonfiskin neljä vuotta sitten. Ensin hankittiin kuuluisuutta maailmalla ja sitten vasta tehtiin nimeä tunnetuksi kotomaassa.
No, alussa se oli helppoa. Ostettiin Elle Decor ja Wallpaper -lehdet ja selattiin ne läpi. Soitimme lehdessä mainittuihin liikkeisiin, että saammeko lähettää esitteet. Niin saimme Warmin kahteen tärkeään paikkaa Lontoossa, Vesseliin ja Skandiumiin. Siitä se lähti, kertoo teollinen muotoilija Brian Keaney.

– Brian ei ole niin rajoittunut kuin suomalaiset. Minulle on aina kerrottu, ettei niin voi tehdä. Kyllä minua ihmetytti, että niin vain voi toimia, täydentää yhtiökumppani, keraamikko Tony Alfström.

– Se on ihan normaalia. Miten muuten sinne pääsisi?

Oikeastaan kaikki alkoi jo Frankfurtin Ambiente-messuilta 1998. Suunnittelijat lähtivät messuille esittelemään portfolioitaan ja etsimään mielenkiintoisia yhteistyökumppaneita.

– Ei siellä mitään ollut. Teimme jo kaikille kivoille firmoille. Paluumatkalla lentokoneessa oli aika kireä olo, jotakin pitäisi tehdä, ettei myöhemmin kaduttaisi, muistelee Alfström.

Sitten myös tehtiin. Kaksi vuotta myöhemmin Tonfiskillä oli oma standi Frankfurtissa.

– Kaikki rahat olivat kiinni messuilla. Tuotantoa oli sen verran, että saatiin tilaukset hoidettua. Pääasia oli, että pääsimme sinne. Se oli menestys, koppi oli koko ajan ihan täynnä!

– Olimme siellä oikeaan aikaan. Muotoilun popularisoituminen on käynnistymässä. Se oli tsägää ja vähän tyhmänrohkeuttakin. Ei todellakaan mitään oppikirjatoimintaa. En kyllä suosittele sitä kenellekään, jatkaa Alfström.

Warm on tee- tai kahvimuki ja kannu. Vähän oudon näköinen, eikä mukissa ole korvaa. Pitää ottaa kiinni puisesta vaipasta. Kannukaan ei näytä ihan tavalliselta.

– Täytyy olla ihan erilainen idea, sen täytyy kilpailla, käsintekeminen ei enää riitä. Katso nyt Warmia, se erottuu ihan missä hyllyssä tahansa, hehkuttaa Keaney.

– Warmit ovat arkista luksusta ja hyviä esineitä. Ne eivät ole designia designin vuoksi. Jos mutkaa ei tarvita, sitä ei sitten tehdä. Tämä on iso ja vaativa filosofia, mutta sitä yritämme seurata, sanoo Alfström.

Tonfiskin kupit ja kannut tehdään Helsingin Pihlajamäessä. Somissa riveissä notkuvilla hyllyillä kuivuvat työt odottavat polttoihin pääsyä. Jokainen tuote on käsin tehty, reunat leikattu ja pyöristetty. Keaney tekee vielä itse töitä kädet savessa, lisäksi töissä on yksi vakituinen keramiikkatyöntekijä, välillä useampikin.

Warmin puinen vaippa on pähkinäpuuta tai tammea. Luulisi, että puumaa-Suomesta löytyisi pientekijä, joka tekisi vaipan. Ei löydy, eikä kyse ole edes rahasta. Tekeminen Saksassakin on kallista.

– Meille tämä on aika harmillista. Suomalaisuus on meille tärkeä juttu merkin rakentamisessa. Me olemme Suomesta, ja Warm on tehty Suomessa, Keaney selvittää.

Kahden suunnittelijan panoksella tuotanto pyörii täydellä teholla, mutta silti sitä pitäisi tehostaa. Kello kädessä Keaney mittaa käytettävää aikaa.

– Meidän tuotantokapasiteettimme on rajallinen. Kolmas suunnittelija vaatisi tuotannon lisäämistä, eikä meillä ole siihen nyt mahdollisuuksia. Laatu on pidettävä vakaana koko ajan, sanoo Alfström.

Kotimarkkinat eivät nielaise parinkymmenen euron hintaisia mukeja rajattomasti. Tonfisk on levittäytynyt yli kolmeenkymmeneen maahan, ihan riittävän moneen omasta mielestään. Määrätietoinen syventyminen Keski-Eurooppaan ja Japaniin olisi nyt tärkeämpää.

– Suomen sijainnille emme voi mitään, kuljetuskustannukset täältä ovat korkeita. Järkevintä olisi siirtää tuotanto Kiinaan, mutta se on ideologiamme vastaista. Enkä usko, että asiakkaammekaan pitäisivät siitä.

Tonfisk on tehnyt yhteistyötä vanhan opinahjonsa kanssa. Yhteisprojekti professori Anna-Leena Hakatien oppilaiden kanssa tuotti ideoita ja uuden tuotteen Tonfiskille kuten oli tarkoituskin. Projektissa opiskelijat näkivät, kuinka liike-elämä ja muotoilu kohtaavat todellisessa elämässä.

Hyvin kävi ja kaikki oppivat valtavasti. Opiskelijat saivat töitään esille Lontoossa. Alfström ihastelee vieläkin ideoita.

Tonfiskin tuotantoon pääsi Tanja Silpilän Newton, metka sokerikko-kermakko yhdistelmä.

Vauhdikas kasvu parin viime vuoden aikana on tuntunut. Warm ei ole Tonfiskin ainoa tuote, sen rinnalla on tuotettu muita ideaan sopivia tuotteita.

– Nyt pitää rauhoittua ja keskittyä konseptin vahvistamiseen. Warm on meidän pääjuttumme, se tärkein tuote, sanoo Alfström.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    2. 2

      Myrskylän taksiyrittäjät kertovat, miksi Kela-kyydit eivät houkuttele: ”Siitä ei tullut muuta kuin tappiota”

    3. 3

      Kommentti: Finnair rakensi keinon, jolla ilmastotietoiset voivat kompensoida lentämisen päästöjä – mutta suhteellisuuden nimissä kannattaa huomioida pari asiaa

    4. 4

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    5. 5

      Jan Hurrin kommentti: Nollakorko voi olla uusi normaali – ja se on huono uutinen

    6. 6

      Koodauskoulu Hiven opiskelijat eivät oikeutettuja opintotukeen – opintojen uhkana aktiivimalli ja jopa karenssi

    7. 7

      Facebookin ex-johtaja Mäkeläinen puolustaa entistä työantajaansa: ”Markilla on sydän paikallaan”

    8. 8

      Kommentti: Palkka jopa 7 000 e/kk ja varma työ – kaikki alkoi 2,5 tunnin testistä

    9. 9

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    10. 10

      Kiinalainen vaalentuu vaikka väkisin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    2. 2

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    3. 3

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    4. 4

      Jan Hurrin kommentti: Nollakorko voi olla uusi normaali – ja se on huono uutinen

    5. 5

      Myrskylän taksiyrittäjät kertovat, miksi Kela-kyydit eivät houkuttele: ”Siitä ei tullut muuta kuin tappiota”

    6. 6

      Kahden rakennusalan yrityksen epäillään laiminlyöneen miljoonien verot – rikostarkastaja: ”Suurin harmaan talouden juttu vuosikymmeneen”

    7. 7

      Facebookin ex-johtaja Mäkeläinen puolustaa entistä työantajaansa: ”Markilla on sydän paikallaan”

    8. 8

      Suomessa on jo 900 000 lämpöpumppua – näitä pumppuja ostettiin eniten

    9. 9

      Kommentti: Finnair rakensi keinon, jolla ilmastotietoiset voivat kompensoida lentämisen päästöjä – mutta suhteellisuuden nimissä kannattaa huomioida pari asiaa

    10. 10

      Koodauskoulu Hiven opiskelijat eivät oikeutettuja opintotukeen – opintojen uhkana aktiivimalli ja jopa karenssi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kaarinalla, 40, on Suomen yleisin palkka: kertoo, mihin 2 600 euroa riittää – ”Se jatkuva miettiminen saa minut varpailleni”

    2. 2

      Suomalaisten sähkölaskut kallistuivat rajusti yhdessä vuodessa – tuusulalainen Jukka turvautui omiin konsteihin: ”Minulla ei hinta nouse!”

    3. 3

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    4. 4

      Tämä mies tuntee huonot pomot, koska oli itse sellainen: ”20 prosenttia johtajista pitäisi potkia heti pois”

    5. 5

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    6. 6

      Onko 2 600 euroa kuukaudessa ylellisyyttä? Näin lukijat kommentoivat: ”On päiviä jolloin elän pelkällä kahvilla ja leivällä”

    7. 7

      Oletko matala-, keski- vai korkeatuloinen? Yksi kuva näyttää miten tienaat ikäluokkaasi verrattuna

    8. 8

      Junatyöntekijä tuskastui: ansaitsee 15 vuoden työkokemuksella 2 000 euron palkan – ”1980-luvulla tämä oli vielä arvostettua matkatyötä”

    9. 9

      Kommentti: Palkka jopa 7 000 e/kk ja varma työ – kaikki alkoi 2,5 tunnin testistä

    10. 10

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    11. Näytä lisää