Liikennöitsijät lupaavat lippualenveronkevennyksiä vastaan

Julkaistu:

Autoveroale vähensimatkustajialinja-autoista,bussiyhtiötuhkaavat linjojen lakkautuksella

Linja-autoliiton tuore puheenjohtaja Martti Paunu lupaa, että linja-autojen kyytimaksuja voidaan alentaa, jos valtiovalta keventää liikennöitsijöiden arvonlisäveroa tai polttoaineveroa.

– Kunhan saataisiin edes jompi kumpi vero nollaan, sanoo Paunu, joka toimii luottamustehtävänsä rinnalla toimitusjohtajana tamperelaisessa bussiyhtiössä Väinö Paunussa.

Suomen nykyinen kahdeksan prosentin arvonlisävero on selvästi EU-maiden keskiarvoa korkeampi.

– Ja monessa Euroopan maassa bussiyhtiöt saavat käyttää verotonta polttoainetta, Paunu huomauttaa.

Verojen osuus dieselöljyn hinnasta on noin 40 prosenttia. Verottoman polttoaineen käyttöoikeus laskisi yritysten kokonaiskustannuksia noin kuudella prosentilla.

Bussiyrityksen kustannuksista noin 15 prosenttia muodostuu polttoainekustannuksista.

Matkustajamäärätnousuun lippualella

Paunun ehdotuksen taustalla on ajatus matkustajamäärien kääntämisestä taas nousuun hintojen alennuksen vauhdittamana.

Bussiliikenne menetti viime vuonna ennätysmäisen paljon matkustajia, 3–5 prosenttia.

– Kurjuus on jakautunut aika tasaisesti kaikkialle joitain kaupunkiseutuja lukuunottamatta, Paunu sanoo.

Liikennöitsijöiden mukaan lasku johtuu pitkälti henkilöautoilun saamasta veroalesta, joka piristi autokauppaa viime vuonna huomattavasti. Paunun mukaan autoveroale heikensi joukkoliikenteen kilpailuasetelmaa henkilöautoiluun nähden. Veroratkaisuilla tilanne palautuisi ennalleen.

Verovaatimusten taustalla on myös huoli kannattavuudesta. Viime vuonna yritysten käyttökate laski välttävälle tasolle 15 prosenttiin. Paunun mukaan linja-autoliikennöitsijät joutuvat pian karsimaan reittiverkostoaan lisää, ellei valtiovalta lämpene veronkevennyksille.

– Viimeistään ensi keväänä on edessä lisää linjojen lakkautuksia.

Tulilinjalla ovat etenkin maaseudun hiljaiset reitit, jotka muutenkin ovat lakkautusuhan alla läänien määrärahojen laskusuunnan vuoksi. Läänit ostavat nykyään ajettavaksi bussivuoroja, joita ei pelkillä lipputuloilla kannata liikennöidä.

Yksityisautoiluvie matkustajat

Suomessa toimii runsaat 400 bussiyritystä. Vain Helsingissä, Turussa ja Tampereella toimii kunnallinen liikennelaitos.

Busseilla tehdään vuosittain noin 350 miljoonaa matkaa ja linja-autojen osuus julkisen liikenteen matkustajista on 62 prosenttia. Valtaosa liikenteestä on yksityisautoilua, ja liikenneministeriö tavoittelee joukkoliikenteen osuuden nostamista. Paunun mukaan tavoite uhkaa kuitenkin nyt karata käsistä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Leski maksoi vuosia asuntolainaa, talo oli puolison nimissä – talouskoulutus on pelastanut jo 17 taloa pakkomyynniltä

    2. 2

      Vuorolisiä jopa 1 460 €/kk – näissä ammateissa tienataan eniten lisillä

    3. 3

      Kommentti: Pitäisikö ”työn välttelijöiltä” viedä tuet? Ei mitään hyötyä

    4. 4

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    5. 5

      3 perhettä kiisteli homepommista, keskimmäinen joutui maksajaksi – ”Tuomioiden takana on paljon inhimillistä kärsimystä”

    6. 6

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    7. 7

      Työttömyystuki yli 8 600 e/kk – ”Heitä on muutama Suomessa”

    8. 8

      Viljami, 15, puhdistaa vanhoja golfpalloja ja myy ne voitolla – ”Olen suunnitellut jo vähän laajentamistakin”

    9. 9

      Kommentti: 10 sytykettä seuraavaan finanssikriisiin

    10. 10

      Katso, oletko tietämättäsi veronkiertäjä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Leski maksoi vuosia asuntolainaa, talo oli puolison nimissä – talouskoulutus on pelastanut jo 17 taloa pakkomyynniltä

    2. 2

      Vuorolisiä jopa 1 460 €/kk – näissä ammateissa tienataan eniten lisillä

    3. 3

      3 perhettä kiisteli homepommista, keskimmäinen joutui maksajaksi – ”Tuomioiden takana on paljon inhimillistä kärsimystä”

    4. 4

      Työttömyystuki yli 8 600 e/kk – ”Heitä on muutama Suomessa”

    5. 5

      Kommentti: Pitäisikö ”työn välttelijöiltä” viedä tuet? Ei mitään hyötyä

    6. 6

      Veikko Salli, 81, loi roskiksista menestysbisneksen – ”Olen urallani moneen kertaan suistunut ja ylös noussut”

    7. 7

      Kommentti: 10 sytykettä seuraavaan finanssikriisiin

    8. 8

      Viljami, 15, puhdistaa vanhoja golfpalloja ja myy ne voitolla – ”Olen suunnitellut jo vähän laajentamistakin”

    9. 9

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    10. 10

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    2. 2

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    3. 3

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    4. 4

      Vuorolisiä jopa 1 460 €/kk – näissä ammateissa tienataan eniten lisillä

    5. 5

      Työttömyystuki yli 8 600 e/kk – ”Heitä on muutama Suomessa”

    6. 6

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    7. 7

      Leski maksoi vuosia asuntolainaa, talo oli puolison nimissä – talouskoulutus on pelastanut jo 17 taloa pakkomyynniltä

    8. 8

      Uutuuskirja: Kirsti Paakkasen omaisuus Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    9. 9

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    10. 10

      Viljami, 15, puhdistaa vanhoja golfpalloja ja myy ne voitolla – ”Olen suunnitellut jo vähän laajentamistakin”

    11. Näytä lisää