Kuorma-autoilijat tyrmistyivätEU:n taukomääräyksistä

Julkaistu:

Suomi aikoo hakea poikkeusta pohjoisen pikalinjoille ja eläinkuljetuksiin

EU-maiden liikenneministerit hyväksyvät tänään Luxemburgissa tieliikenteen työ- ja lepoaikoja koskevan asetuksen, joka vaatii vielä Euroopan parlamentin puumerkin.

Asetusuudistus herättää Suomen kuljetusalalla suurta närkästystä.

Euroopan komission tavoitteena oli alunperin yksinkertaistaa nykyistä vuodelta 1985 peräisin olevaa asetusta, jotta sitä olisi helpompi noudattaa ja valvoa. EU-koneiston kolmen vuoden jauhannan jälkeen asetukselle on käynyt päinvastoin.

– Asetuksesta on tullut erittäin monimutkainen ja sekava. Se ei lisää liikenneturvallisuutta, vaan ainoastaan hankaloittaa meidän toimintaamme, sanoo Autoliikenteen Työnantajaliiton toimitusjohtaja Hannu Parvela.

Asetus määrittelee muun muassa kuljettajien pakolliset taukoajat kumulatiivisen laskentamallin mukaan: taukoajat pitenevät sitä mukaa, mitä pidemmän aikaa kuljettaja on istunut auton ratissa. Parvela pitää uutta taukoaikojen säätelyä käsittämättömänä.

– Taulukko on niin vaikea, että eurooppalaisten kuljettajien puhumattakaan poliisista ja työsuojeluviranomaisista on sitä erittäin vaikea oppia, sanoo Parvela.

”Viranomaisilleharmaita hiuksia”

Suomen Kuorma-autoliiton johtaja Pasi Moisio kummastelee Parvelan tavoin uusia taukovaatimuksia, joiden vaikutusta kuljetuselinkeinolle ei hänen mukaansa vielä kukaan pysty määrittelemään. Hän pystyy sanomaan ainoastaan, että uudet vaatimukset lisäävät taukojen kokonaismäärää.

– Koko kuljetustoimiala pitää opettaa uusiin sääntöihin. Valvoville viranomaisille tulee varmasti harmaita hiuksia, kun ne yrittävät kaivaa taukojen pituuksia vanhoista analogisista ajopiirturilevykkeistä esiin, sanoo Pasi Moisio.

Moision mielestä vanhojen määräysten säilyttäminen ja niiden valvonnan tehostaminen olisi johtanut parempaan lopputulokseen kuin taukoaikojen keinotekoinen muuttaminen.

Uudessa säädöksessä jokaista ajettua puolta tuntia kohti tulee viiden minuutin tauko. Jos kuljettaja ajaa yhtäjaksoisesti esimerkiksi 1,5 tuntia, tauon olisi oltava 15 minuuttia. Kahden tunnin ajon jälkeen tauon pituuden tulisi olla 20 minuuttia. 4,5 tuntia on maksimiajoaika, jonka kuljettaja voi ajaa ilman taukoa. Tuolloin tauon pituuden tulisi olla vähintään 45 minuuttia.

Nykyisen asetuksen mukaan kuljettaja on voinut jaksottaa tauot 15 minuutin pätkiin, joita yhdeksän tunnin kokonaistyöaikaan on täytynyt sisällyttää vähintään kaksi. Kokonaistyöaika säilyy uudessakin asetuksessa yhdeksässä tunnissa.

Harvaan asutut alueet voivat anoa poikkeuksia

Elävien eläinten kuljetukset sekä hinausliikenne tulevat myös uuden ajo- ja lepoaikasäätelyn piiriin, mitä Suomi on vastustanut jyrkästi.

Suomi on saanut neuvoteltua harvaan asutuille alueille mahdollisuuden anoa komissiolta poikkeusta liian tiukoista ajo- ja lepoajoista. Poikkeukset ovat mahdollisia kuljetuksissa Vaasa–Lappeenranta -linjan pohjoispuolella.

Suomi aikoo anoa liikenneministeriön vanhemman hallitussihteeri Jorma Hörkön mukaan lupaa poiketa asetuksesta eläinkuljetuksissa ja pitkän matkan pikavuoroliikenteessä.

Tuolloin eläinkuljetusautoja ei tarvitsisi pysäyttää tuntikausiksi tien poskeen kovalla pakkasella. Pitkän matkan pikavuorot voisivat valita seisahduspaikkansa sopivien taukopaikkojen mukaan.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Leski maksoi vuosia asuntolainaa, talo oli puolison nimissä – talouskoulutus on pelastanut jo 17 taloa pakkomyynniltä

    2. 2

      Vuorolisiä jopa 1 460 €/kk – näissä ammateissa tienataan eniten lisillä

    3. 3

      3 perhettä kiisteli homepommista, keskimmäinen joutui maksajaksi – ”Tuomioiden takana on paljon inhimillistä kärsimystä”

    4. 4

      Kommentti: Pitäisikö ”työn välttelijöiltä” viedä tuet? Ei mitään hyötyä

    5. 5

      Viljami, 15, puhdistaa vanhoja golfpalloja ja myy ne voitolla – ”Olen suunnitellut jo vähän laajentamistakin”

    6. 6

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    7. 7

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    8. 8

      Veikko Salli, 81, loi roskiksista menestysbisneksen – ”Olen urallani moneen kertaan suistunut ja ylös noussut”

    9. 9

      Kommentti: 10 sytykettä seuraavaan finanssikriisiin

    10. 10

      Työttömyystuki yli 8 600 e/kk – ”Heitä on muutama Suomessa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Leski maksoi vuosia asuntolainaa, talo oli puolison nimissä – talouskoulutus on pelastanut jo 17 taloa pakkomyynniltä

    2. 2

      Timo Tirroniemi, 62, haki alkupääoman pankin takaoven kautta ja on nyt miljonääri

    3. 3

      Työttömyystuki yli 8 600 e/kk – ”Heitä on muutama Suomessa”

    4. 4

      Viljami, 15, puhdistaa vanhoja golfpalloja ja myy ne voitolla – ”Olen suunnitellut jo vähän laajentamistakin”

    5. 5

      Vuorolisiä jopa 1 460 €/kk – näissä ammateissa tienataan eniten lisillä

    6. 6

      3 perhettä kiisteli homepommista, keskimmäinen joutui maksajaksi – ”Tuomioiden takana on paljon inhimillistä kärsimystä”

    7. 7

      Veikko Salli, 81, loi roskiksista menestysbisneksen – ”Olen urallani moneen kertaan suistunut ja ylös noussut”

    8. 8

      Kommentti: Pitäisikö ”työn välttelijöiltä” viedä tuet? Ei mitään hyötyä

    9. 9

      Kommentti: 10 sytykettä seuraavaan finanssikriisiin

    10. 10

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    2. 2

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    3. 3

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    4. 4

      Vuorolisiä jopa 1 460 €/kk – näissä ammateissa tienataan eniten lisillä

    5. 5

      Työttömyystuki yli 8 600 e/kk – ”Heitä on muutama Suomessa”

    6. 6

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    7. 7

      Uutuuskirja: Kirsti Paakkasen omaisuus Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    8. 8

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    9. 9

      Viljami, 15, puhdistaa vanhoja golfpalloja ja myy ne voitolla – ”Olen suunnitellut jo vähän laajentamistakin”

    10. 10

      Joukko lääkäreitä ei uskalla paljastaa sivutyötään – poikii jopa vihapostia

    11. Näytä lisää