200405170 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Kevätaurinko virkistiRuotsin automarkkinat

Julkaistu: 27.5.2004 16:16

Volvo pysyy kärkimerkkinä, Saab putoaa.Toyota on ruotsalaistenuusi lemmikki.

Ruotsalaiset näyttivät tammikuussa pettävän autonmyyjien odotukset pahemman kerran, sillä henkilöautojen myynti putosi yli 16 prosenttia edellisvuodesta. Helmikuukaan ei tuonut helpotusta ahdinkoon, mutta maaliskuussa myynti kipusi jo viime vuoden tasolle.

Huhtikuussa käänne oli tosiasia: silloin Ruotsissa rekisteröitiin 25 494 autoa, mikä on 7,7 prosenttia viime vuoden huhtikuuta enemmän.

Kokonaisuudessaan automyynti on kuitenkin vielä reilut kolme prosenttia viime vuoden tasoa alempana. Loppuvuodelta autoyhtiöt odottavat kasvavaa myyntiä, mutta rekisteröintien ei uskota ylittävän viime vuoden 261 000:ta autoa.

– Meidän ennusteemme on, että myynti yltää 260 000 autoon, kertoo alan kehitystä seuraavan Bil Swedenin tilastovastaava Mats Mattsson.

Meneillään olevan toipumisen taustalla ovat matalat korot ja orastava noususuhdanne.

– Korot ovat alhaalla, ja sehän stimuloi automyyntiä. Myös kuluttajat ovat tulleet toiveikkaammiksi tulevaisuuden suhteen, Mattsson sanoo.

Automyyntitilastojen kärkeä ovat pitkään miehittäneet Volvo ja Saab. Tänä vuonna Saabin asema markkinakakkosena on kuitenkin alkanut horjua, ja sen markkinaosuus putosi tammi–huhtikuussa 9,2 prosenttiin viime vuoden vastaavan ajanjakson 11 prosentista.

Saab selittää sukellusta viime kevään poikkeuksellisen vahvalla myynnillä. Tuolloin yritys lanseerasi uuden 9-3-mallin ja myi samalla vanhat pois edulliseen hintaan.

– Se pumppasi lukujamme. Jos katsotaan taaksepäin viisi vuotta, myyntimme on normaali, väittää Saabin tiedotuspäällikkö Örjan Åslund.

Saabin markkinaosuus on perinteisesti pysytellyt yli kymmenessä prosentissa. Tänä vuonna sitä ovat saattaneet verottaa myös Volvon panostukset kahteen uuteen malliin.

– Kyllähän se tuntuu, sitä ajautuu tietynlaiseen mediapimentoon, Åslund myöntää.

Matalat korotkaan eivät välttämättä auta Saabia, sillä tärkeimmät asiakkaat ovat yrityssektorilla.

– Meihin vaikuttaa enemmän se, millaiset yritysten näkymät ovat, hän sanoo.

Kaiken kaikkiaan Saab odottaa myyvänsä viime vuoden tapaan 27 000 autoa.

Ruotsin myydyin auto, Volvo V70, on vähitellen menettämässä vetovoimaansa, ja myynti laski tammi-huhtikuussa 16 prosenttia edellisvuodesta.

Kokonaisuutena Volvo onnistui kuitenkin kasvattamaan markkinaosuuttaan yli 20 prosenttiin.

– Osansa on sillä, että olemme esitelleet S40- ja V50-mallit. Meillä on hyvä ja laaja tuotevalikoima juuri nyt, sanoo Volvon markkinointijohtaja Håkan Sträng.

Samalla Volvo on myynyt vanhaa S40-mallia "hyvään hintaan", ja pyörittänyt näkyviä mainoskampanjoita uusille malleilleen.

– Olemme saaneet rakennettua paljon liikennettä autohalleihin, Sträng myhäilee.

Myös japanilaisella Toyotalla on mennyt alkuvuonna hyvin. Se valloitti huhtikuussa täpärästi Ruotsin myyntitilaston pronssipaikan Volkswagenilta. Tänä vuonna myynti on kasvanut lähes neljänneksen. Toyota uskoo myynnin nousevan jatkossakin erityisesti Euroopan markkinoille tarkoitettujen malliensa ansiosta.

Tuoreimmat osastosta