Altia selvittiKoskenkorvan arvon

Julkaistu:

Altian kruununjalokivi Koskenkorva-brändipaljastui tuoreessamittauksessa kymmenienmiljoonien eurojenarvoiseksi. Juomayhtiö näkee saumaa arvonkasvattamiseen vielätästäkin.

Alkoholiyhtiö Altian väkevien alkoholijuomien liiketoimintajohtaja Petteri Pietilä säästää uutisensa haastattelun loppuun ja raottaa silloinkin kitsaasti salaisuuden verhoa:

– Koskenkorva-brändin arvo on useita kymmeniä miljoonia euroja. Ja sitä voi vielä kasvattaa.

Epätarkkakin tieto kertoo olennaisen: arvobrändillä on asema, jota kannattaa puolustaa. Nyt teettämänsä mittauksen avulla altialaiset jopa tietävät hieman entistä paremmin, miten puolustautua.

– Yritykset kaipaavat erityisesti tietoa siitä, tekevätkö ne oikeita asioita brändiä rakentaessaan: onko markkinointirahat jaettu oikein brändisalkussa tai toimiiko lyhyen ja pitkän aikavälin toimenpiteiden painotus tehokkaasti, markkinatutkimusyhtiö Consumer Compassin toimitusjohtaja Jaakko Ahonen kuvailee.

– Monet toimet on yrityksissä tehty intuitiolla. Nyt niistä saa mitattavaa tietoa.

Kehitysjohtaja Topi Jurvanen kertoo mittauksen tuottamista vastauksista:

– Tulosten avulla yritys pystyy esimerkiksi päättämään, onko brändissä voimaa vaikkapa kestää muita korkeampaa hintaa vai pitäisikö sen lähteä mukaan hintakilpailuun.

Koskenkorvan arvo mitattiin nyt ensi kertaa perin pohjin.

– Tietysti normaalissa liiketoiminnan seurannassa saamme paljon tietoa merkin tilanteesta. Brändin ajoittaisissa terveystarkastuksissa katsomme myynnin kehitystä, merkin tunnettuutta, uusien kokeilijoitten määrää ja merkin suosituimmuutta. Näistä tekijöistä saimme nyt tehdyllä mittauksella lisätietoa ja toisaalta vahvistusta aiemmalle käsityksellemme brändin tilasta Pietilä kertoo.

– Olemme saaneet mittauksesta aika hyvän kuvan kilpailutilanteestamme ja riskien lähteistä. Koskenkorva on kaikilla mittareilla yksi merkittävimmistä tuotemerkeistämme

Tavallisin kimmoke arvomittaukseen on merkin myynnin valmisteleminen. Petteri Pietilä vakuuttaa kuitenkin, ettei Koskenkorva ole kaupan.

– Nyt vain oli oikea aika tehdä lähtötasomittaus, hän sanoo viitaten tuontirajoitusten ja verotuksen muutoksiin sekä Viron EU-jäsenyyteen.

– Kirkkaitten viinojen kategoriassa on kaksi brändiä, jotka painivat omassa sarjassaan, hän sanoo mainitsematta Koskenkorvaa ja Finlandia Vodkaa nimeltä.

Niistä vain Kossu on Altian ikioma. Finlandia Vodkasta suomalaiset omistavat enää viidenneksen. Kun alkoholijätti Brown-Forman toissa vuonna kasvatti osuuttaan brändiä hallinnoivasta Finlandia Vodka Worldwidesta, oli 35 prosentin omistussiivun myyntivoitossa liki kymmenen miljoonaa euroa tavaramerkin tuloutusta Altian omistajalle aiemmin maksetun lisäksi.

Altia aikoo jollain tavalla seurata Koskenkorva-brändin arvon muutoksia vuosittain.

– Uusia mahdollisuuksia haetaan koko ajan. Tosin lainsäätäjä asettaa tiukat rajat väkevän viinabrändin vahvistamiselle.

Mediatilaa Kossu on tänä keväänä kuitenkin saanut reippaasti. Se on varma mannekiini, kun viinanmyynnin muutoksista ja sen vaikutuksista on uutisoitu.

– Koskenkorva on tuoteryhmänsä esikuva hyvässä ja pahassa, Pietilä huokaa.

Ravintola on viinan media. Anniskelutiloissa brändi voi näkyä promootioina, drinkkilistoilla ja mainoksinakin. Eturivin paikka baarimestarin selän takana kirkkaasti valaistulla hyllyllä on tavoittelemisen arvoinen.

Suurilla kansainvälisillä pelureilla on altialaisten harmiksi varaa taipua ravintolaketjujen hurjimpaankin hintakilpailutukseen.

– Kilpailun vapautuminen on moninkertaistanut viinabrändien määrän. Hintakilpailu on ollut ainoa merkittävä kilpailukeino, Pietilä arvioi.

– Kauhuskenaario? Se on vielä rajumpi hintakilpailu.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Orpo: Työvoima­viranomaisille myönnetään lisää resursseja jo alkuvuodesta

    2. 2

      Rakennuslehti: Hallitus perui Ara-asuntojen tulorajojen tarkistukset – ”Kaikkien kannustinloukkujen äiti”

    3. 3

      7 asiaa, joista syntyy riitaa parisuhteessa – terapeutti kummeksuu sitä, että usein mies maksaa laskut

    4. 4

      Sipilä puolusti aktiivimallia ja vertasi yrittäjiä lampaisiin – Toimitusjohtajan tilitys: ”Ei ole työtä, jota joku vain tulee tekemään ja lähtee pois”

    5. 5

      Suomen suurimmat yritykset hurjassa vedossa – kohta palkataan lisää väkeä

    6. 6

      Te-toimistojen työntekijäliitto: Henkilöstöä syyllistetään aktiivimallista

    7. 7

      Vihreiden ja keskustan paikallispoliitikot laativat yhdessä kansalaisaloitteen: yli 67 000 vaatii sopeutumiseläkkeen poistamista

    8. 8

      Haluatko lapsellesi korkeammat ansiotulot ja koulutuksen? Yhdellä asialla lapsuudessa iso merkitys

    9. 9

      Marimekko kasvatti selvästi liikevoittoaan – ja liikevaihtokin meni yli 102 miljoonan euron

    10. 10

      Valitsitko asuntolainaasi lyhyen euriborin? Katso, paljonko olet voinut säästää

    11. Näytä lisää
    1. 1

      7 asiaa, joista syntyy riitaa parisuhteessa – terapeutti kummeksuu sitä, että usein mies maksaa laskut

    2. 2

      Sipilä puolusti aktiivimallia ja vertasi yrittäjiä lampaisiin – Toimitusjohtajan tilitys: ”Ei ole työtä, jota joku vain tulee tekemään ja lähtee pois”

    3. 3

      Tulosvaroitus syöksi Metson osakkeen rymylaskuun

    4. 4

      Suomen suurimmat yritykset hurjassa vedossa – kohta palkataan lisää väkeä

    5. 5

      Haluatko lapsellesi korkeammat ansiotulot ja koulutuksen? Yhdellä asialla lapsuudessa iso merkitys

    6. 6

      Maailman suurimman lento­koneen valmistus uhkaa loppua

    7. 7

      OP:ssa häiriö: Asiakkaiden tileiltä veloitettu uudelleen ostoksia – pahimmillaan tili miinukselle

    8. 8

      Alkoholilaki laittoi tuoppien hinnat laskuun – Ravintolayrittäjä: ”Tuskin on kenenkään etu”

    9. 9

      Valtio tukee työttömiä miljardeilla euroilla – eniten rahaa menee työmarkkinatukeen

    10. 10

      OP: Asiakkaiden tilien rahakadon syy on yhä mysteeri – tietomurrosta ei ole kyse

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Oletko sinä ammatissa, jonka eläkeikä yhtäkkiä nousi? Katso lista

    2. 2

      Suomalaiset ovat kiintyneet pahvisiin koodiläpysköihinsä – 20 vuotta, eikä edes Nordea uskalla vielä luopua

    3. 3

      Ismo, 50, vaihtoi toimistotyöt Lapin erämaihin – traaginen turma keväthangilla jätti haavan sieluun

    4. 4

      Nyt pääministeri Sipilä kommentoi kuohuntaa aiheuttanutta aktiivimallia: ”Työttömän näkökulmaa tässä on haettu”

    5. 5

      Kokkeja ei saa enää vähimmäispalkalla töihin – näin paljon ammattikunta tienaa

    6. 6

      Kelan tutkijan kirjoitus hämmentää: Rankaiseeko aktiivimalli työtöntä aktiivisuudesta? Tästä on kyse

    7. 7

      Työttömiä on jäänyt pois vapaapalokuntien toiminnasta – liiton mukaan syynä aktiivimalli

    8. 8

      Antti, 90, pyöritti vuosikaudet hotellia yksin – ulosotto huutokauppaa nyt ”harmaahapsen haamuhotellia”

    9. 9

      Katso, missä kunnissa asuntojen hinnat nousevat ja missä laskevat

    10. 10

      Autokauppiaalle syyte kiskonnasta: Lainan vuosikorko 1 355 prosenttia!

    11. Näytä lisää