200407269 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Asiakastyytyväisyystoimitusketjunhallinnan kohteena

Julkaistu: 5.5.2004 14:25

Selkeästi tärkeimmäksi toimitusketjun hallinnan avulla tavoiteltavaksi hyödyksi arvioidaan asiakastyytyväisyyden parantaminen. Toiseksi tärkeimmäksi hyödyksi arvioidaan puolestaan kustannusetujen saavuttaminen.

Market-Vision tutkimukseen osallistuneiden yritysten mielestä asiakastyytyväisyyttä on onnistuttu parantamaan kohtuullisesti. Heikolla tasolla tyytyväisyys on kustannusetujen ja kilpailuedun saavuttamisen sekä varastoon sitoutuneen pääoman pienentämisen kohdalla.

Ohjelmistoinvestoinnin takaisinmaksuun ollaan tutkituista tekijöistä tyytymättömimpiä.

Yritysten välinen yhteistyö ongelmana

Merkittävimmiksi haasteiksi toimitusketjun hallinnassa vuoteen 2006 mennessä arvioidaan kumppaneiden valmiudet toimitusketjun kehittämisessä (erityisesti yritysten väliset yhteistyöprosessit) sekä läpi toimitusketjun ulottuvien prosessien ymmärtäminen ja hallinta.

Ongelmina ovat myös olleet huomion kiinnittäminen poikkeamiin toimitusketjussa ennen ongelman syntymistä sekä tietoturvariski tiedon jakamisesta ulkoisille sidosryhmille.

Tuoreimmat osastosta