Brändistrategian turvajoukot ilmoittautuvat asemiin

Julkaistu:

Brändistrategian rakentamisessa yritys ei taatusti jää yksin: kumppanuutta tarjoavat niin reviiriään laajentaneet mainonnan tekijät kuin brändikonsultit

Markkinoinnin omiin tarkoituksiinsa varanneesta brändistä on kovaa vauhtia tulossa synonyymi yrityksen koko olemassaolon tarkoitukselle. Yritykset miettivät, mikä tekee niistä ainutlaatuisen markkinoilla, miten ne vahvistavat erottuvuuttaan ja kiinnostavuuttaan, osaavatko ne keskustella asiakkaittensa kanssa heitä tyydyttävällä tavalla.

Muutos on pistänyt vipinää brändinrakentamisen palvelujen tarjoajiin. Moni uskoo osaavansa auttaa yrityksen selviytymis-, kasvu- ja menestysstrategioiden luomisessa.

Ensimmäisenä yritysten rinnalle ehättivät mainostoimistot, joiden työsarkaa on yrityksen perusviestin kiteyttäminen brändilupaukseksi. Matkan varrella on käynyt selväksi, että pelkkä lupaus ilman kykyä lunastaa herätettyjä odotuksia on yritykselle hengenvaarallista.

Mainostoimistot eivät parhaista yrityksistään huolimatta ole aina onnistuneet selvittämään yrityksille, mitä brändilupauksen antaminen edellyttää toiminnalta. Lopputuloksena on nähty esimerkiksi palveluyritysten maat ja taivaat lupaavaa mainontaa, jonka muistaminen palvelutilanteissa on herättänyt kitkerää hilpeyttä. Tai sitten mainonnassa on turvauduttu sellaisten mielleyhtymien luomiseen, joiden yhteyden mainostettavaan tuotteeseen tai palveluun on vain vaivoin havainnut.

Ratkaisuksi mainostoimistot ovat kehittäneet uudenlaisia toimintamalleja. Viime vuosina on syntynyt toimistoja, jotka tarjoavat luovia ratkaisuja mihin tahansa asiakaskohtaamisen vaiheeseen, joskus hyvinkin kauas perinteisen mainonnan keinoista.

Strategisen kumppanin mentävää aukkoa kiirehtivät täyttämään myös liikkeenjohdon konsultit. Brändinäkemyksen laajeneminen koskemaan yrityksen koko toimintaa tuntui istuvan osaksi yrityksen johtamisen pohdintaa.

Samaa olivat jo vuosia toitottaneet ainakin suuret mainostoimistot: ”Brändistrategiaa koskevat päätökset kuuluvat yrityksen johtoryhmän asialistalle”.

Millainen on liikkeenjohdon konsulttien ote brändistrategiasta? Konsulttiavun jälkeenkin moni yritys teutaroi yhä ainakin strategian käytäntöön siirtämisen tuskissa.

– Yritykset käyvät konsulttien kanssa läpi asiakkuusjohtamisen strategioita, esimerkiksi millaiset ovat yrityksen asiakassegmentit ja miten kutakin segmenttiä puhutellaan, mainostoimisto Tequilan asiakassuhdemarkkinoinnista vastaava strategiajohtaja Petteri Sivula kuvailee.

– Tuloksena on konsepti asiakkuuden hoitamiseen. Siihen tarvitaan mahdollisesti laaja valikko toimenpiteitä. Tämän kanavavalikon haltuunotossa yritykset ovat olleet yksin. Kokonaisuuden hahmottaminen sopii meidän tehtäväksemme.

Liikkeenjohdon konsulttien ja mainostoimistojen välimaastoon on jo syntynyt uudenlaista yritystoimintaa: brändin kilpailuedun kehittämiseen erikoistuneita yrityksiä. Tontilla ahkeroi ainakin helsinkiläinen toimisto Brand Worxx.

Brand Worxxin toimitusjohtaja Jari Taipale käyttää markkinointiviestinnästä tuttuja termejä: brändi, mielikuvat, erottuvuus, kohderyhmien puhuttelu. Sanat kuitenkin saavat mainontaa laajemmalle ulottuvat sisällön.

– Brändi on usein ymmärretty toimiksi, joihin liittyy maksettua viestintää. Meidän mielestämme brändi on väline yrityksen asiakaslupauksen antamiseen ja lunastamiseen. Brändi on mahdollisuus saavuttaa kilpailuetua ja johtaa sitä systemaattisesti.

Taipaleen mukaan kyse on siitä ainutlaatuisuudesta, joka tekee yrityksestä asiakkaita kiinnostavan ja heidän tarpeisiinsa vastaavan.

– Yrityksillä on suuri halu rakentaa systemaattisesti lisäarvoa toiminnassaan. Meidän tehtävämme on auttaa kilpailuedun ja erottuvuuden luomisessa kehittämällä yrityksen rakenteita ja toimintatapoja. Keskustelukumppanimme voi olla toimitusjohtaja tai kehitysjohtaja, laatujohtaja tai markkinointijohtaja, Taipale kuvaa yhtiönsä roolia yrityksen sisäisen kehitysprosessiin vauhdittajana.

Työprosessi etenee esimerkiksi näin: Taipale joukkoineen arvioi henkilöstön toimintatapojen johdonmukaisuutta ja yrityskuvaa, johtamismalleja, tuotekehitystä, tuotteita ja toimintaa markkinoilla.

– Näin löytyivät ne kilpailutekijät, jotka erottavat yrityksen muista ja kehityskohteet kilpailuetuun liittyvien tavoitteiden saavuttamiseksi, Taipale toteaa.

– Toteutusvaiheessa yritys kääntyy myös esimerkiksi koulutusyrityksen tai mainostoimiston puoleen. Usein yritys tekee tarvittavat toimenpiteet omalla joukollaan.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Leski maksoi vuosia asuntolainaa, talo oli puolison nimissä – talouskoulutus on pelastanut jo 17 taloa pakkomyynniltä

    2. 2

      Vuorolisiä jopa 1 460 €/kk – näissä ammateissa tienataan eniten lisillä

    3. 3

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    4. 4

      Kommentti: Pitäisikö ”työn välttelijöiltä” viedä tuet? Ei mitään hyötyä

    5. 5

      3 perhettä kiisteli homepommista, keskimmäinen joutui maksajaksi – ”Tuomioiden takana on paljon inhimillistä kärsimystä”

    6. 6

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    7. 7

      Viljami, 15, puhdistaa vanhoja golfpalloja ja myy ne voitolla – ”Olen suunnitellut jo vähän laajentamistakin”

    8. 8

      Timo Tirroniemi, 62, haki alkupääoman pankin takaoven kautta ja on nyt miljonääri

    9. 9

      Työttömyystuki yli 8 600 e/kk – ”Heitä on muutama Suomessa”

    10. 10

      Veikko Salli, 81, loi roskiksista menestysbisneksen – ”Olen urallani moneen kertaan suistunut ja ylös noussut”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Leski maksoi vuosia asuntolainaa, talo oli puolison nimissä – talouskoulutus on pelastanut jo 17 taloa pakkomyynniltä

    2. 2

      Vuorolisiä jopa 1 460 €/kk – näissä ammateissa tienataan eniten lisillä

    3. 3

      3 perhettä kiisteli homepommista, keskimmäinen joutui maksajaksi – ”Tuomioiden takana on paljon inhimillistä kärsimystä”

    4. 4

      Työttömyystuki yli 8 600 e/kk – ”Heitä on muutama Suomessa”

    5. 5

      Kommentti: Pitäisikö ”työn välttelijöiltä” viedä tuet? Ei mitään hyötyä

    6. 6

      Veikko Salli, 81, loi roskiksista menestysbisneksen – ”Olen urallani moneen kertaan suistunut ja ylös noussut”

    7. 7

      Kommentti: 10 sytykettä seuraavaan finanssikriisiin

    8. 8

      Viljami, 15, puhdistaa vanhoja golfpalloja ja myy ne voitolla – ”Olen suunnitellut jo vähän laajentamistakin”

    9. 9

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    10. 10

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    2. 2

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    3. 3

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    4. 4

      Vuorolisiä jopa 1 460 €/kk – näissä ammateissa tienataan eniten lisillä

    5. 5

      Työttömyystuki yli 8 600 e/kk – ”Heitä on muutama Suomessa”

    6. 6

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    7. 7

      Leski maksoi vuosia asuntolainaa, talo oli puolison nimissä – talouskoulutus on pelastanut jo 17 taloa pakkomyynniltä

    8. 8

      Uutuuskirja: Kirsti Paakkasen omaisuus Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    9. 9

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    10. 10

      Viljami, 15, puhdistaa vanhoja golfpalloja ja myy ne voitolla – ”Olen suunnitellut jo vähän laajentamistakin”

    11. Näytä lisää