20040227 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Yritykset kasvavatulos Suomesta

Julkaistu: 29.4.2004 16:26

Huhtamäen polku nykyiseen muotoonsa on ollut pitkä ja monivaiheinen. Se on kulkenut elintarvikeyhtiöstä lääke- ja makeisyhtiöiden kautta pakkaustoimintaan. Toimialojen vaihtaminen on tapahtunut yhtiössä suurelta osin yrityskauppojen kautta. Tämä on vuosien mittaan siirtänyt ylivoimaisen pääosan yhtiön tuotantokapasiteetista pois Suomesta.

Nykyisellään Huhtamäessä on työssä yli 15 000 ihmistä, joista vain alle tuhat on Suomessa, ja yhtiön omistuksesta 64,5 prosenttia on ulkomailla. Pääkonttori on kuitenkin Suomessa. Taloussanomien eilisen kirjoituksen mukaan vuosi sitten suomalaisten omistusosuutta oltiin vähentämässä entisestään. Tavoitteena oli myydä yhtiö kokonaisuutena ulkomaiselle sijoittajaryhmälle. Tällöin myös suomalaisomistus yhtiössä olisi päättynyt. Pitkälle edennyt suunnitelma kariutui, koska hinta ei tyydyttänyt myyjiä. Jos kauppa olisi toteutunut, Huhtamäki olisi lopullisesti muuttunut ei-suomalaiseksi yhtiöksi.

Suomessa viime aikoina käyty keskustelu työpaikkojen ja suomalaisyritysten siirtymisestä ulkomaille on synnyttänyt uudenlaisia isänmaallisuusvaatimuksia. Kansainvälistyneiden suomalaisten suuryritysten pelätään lopullisesti karistavan Suomen lumet jaloistaan ja siirtyvän lähelle suurempia markkinoita. Samalla myös työpaikat katoaisivat Suomesta. Tässä tilanteessa on pidetty tärkeänä yritysten omistuksen pysymistä osin suomalaiskäsissä. Yrityksiä on vaadittu säilyttämään ainakin pääkonttorinsa ja tuotekehityksensä Suomessa.

Huhtamäki on hyvä esimerkki tällaisesta kehityksestä. Yhtiö on suomalainen enää nimensä ja pääkonttorin sijaintipaikan osalta. Pääosa toiminnoista, omistus ja markkinat ovat muualla. Jos vuoden takainen järjestely olisi toteutunut, Huhtamäki olisi pitkän kasvuprosessin päätteeksi siirtynyt pois Suomesta.

Globalisoituvassa maailmantaloudessa kaikenlainen liiketoiminnan ulkopuolinen pakottaminen heikentää yritysten kilpailukykyä. Olisi yrityksen menestykselle haitallista joutua pysymään Suomessa, vaikka sille ei ole liiketoiminnallisia perusteita. Pahimmillaan se voi heikentää yritystä niin, että menestyvämpi kilpailija nielaisee sen.

Suomen ja suomalaisten tulevaisuuden on löydyttävä runsaasta yritysten uusperustannasta. Suomi on kehittyville ja kasvaville yrityksille kouluvuosien kotikaupunki, josta ne lähtevät maailmalle kasvettuaan riittävän suuriksi. Suomessa on pidettävä huolta siitä, että täällä syntyy jatkuvasti uusia kasvavia yrityksiä, jotka voivat kehittyä täällä. Aikanaan nekin lähtevät maailmalle. Samalla Suomi ja suomalaiset saavat tilalle rahaa.

Ilmiölle on luonnollinen selitys. Suureksi ja menestyväksi kasvanut yritys ei mahdu pieneen ja syrjäiseen Suomeen. Armottomassa kilpailussa yrityksen on pakko toimia siellä, missä kilpailijat ja asiakkaatkin ovat. Kysymys on yritysten kilpailukyvyn säilyttämisestä eikä niinkään isänmaallisuudesta. Tässä suhteessa Huhtamäenkin kohdalla lopullinen siirtyminen pois Suomesta on vain ajankohta- ja hintakysymys.

Tuoreimmat osastosta