200407059 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Päättäjällä onylimääräistä rahaa

Julkaistu: 27.4.2004 17:28

Päättäjä on markkinoijalle otollinen kohde, sillä kahdeksalle kymmenestä päättäjästä jää ylimääräistä rahaa. Tämä selviää TNS Gallup -tutkimuslaitoksen Target Group Index -tutkimuksesta, jota tutkimusjohtaja Sinikka Laine esitteli Mainostajien liiton seminaarissa torstaina.

Ylimääräistä rahaa päättäjä käyttää muuta väestöä useammin lomamatkoihin, kodin kunnostukseen, vaatteisiin ja harrastuksiin.

Joka toinen päättäjäsuomalainen syytää päivittäistavaroihin yli 400 euroa kuukaudessa. Keskimäärin niin paljon kuluttaa vain joka kolmas suomalainen. Kuvasta selviää, mitä tuotemerkkejä yksityisellä sektorilla työskentelevä keskivertopäättäjä suosii.

Päättäjän mediapäivä muistuttaa kenen tahansa kaduntallaajan päivää. Aamua hallitsee sanomalehti, iltaa televisio. Siinä välissä päättäjä kuuntelee autossa radiota ja surffaa työpaikalla netissä.

Kaksi vuotta sitten valmistuneen Päättäjien mediatutkimuksen mukaan Suomessa on 189 000 päättäjää. Määrä on vähän laskenut, mutta aiempaa useammin päättäjä on johtoryhmän jäsen ja budjettivastuussa.

Tuoreimmat osastosta