Venäjä aikoo kolminkertaistaa Siperian radan transitokuljetukset

Julkaistu:

Suurin osakonttivirrastakulkeeSuomen kautta

Venäjällä on aikomus kaapata rautateilleen huomattavasti nykyistä suurempi osa Kaukoidän ja Euroopan välisestä tavaravirrasta, joka nykyisin kulkee pääosin meritse. Venäjän rautatiet aikoo parissa vuodessa kolminkertaistaa Trans-Siperian radan transitokuljetukset.

Viime vuoden lopulla rautatieministeriöstä valtion omistamaksi osakeyhtiöksi muuttunut Venäjän rautatiet on perustanut konttiliikenteeseen erikoistuvan Transcontainer-tytäryhtiön, jonka yksi päätehtävistä on juuri Trans-Siperian radan transitoliikenteen kehittäminen.

– Aiomme nostaa Trans-Siperian radan vuotuiset transitokuljetukset 300 000 teu-konttiin vuodessa vuoteen 2006 mennessä, Venäjän rautateiden varapääjohtaja Salman Babajev vakuuttaa.

Mittayksikkö teu (twenty-foot equivalent unit) tarkoittaa yhtä 20 jalan konttia, pitkä merikontti on kaksi teuta.

Pontta Babajevin puheille antaa kuljetusten nopea kasvu radalla. Konteissa kulkee pääasiassa eteläkorealaista viihde-elektroniikkaa sekä japanilaista ja eteläkorealaista toimistoelektroniikkaa.

Lähes täysin Suomen kautta kulkevat Trans-Siperian radan ja sen jatkoyhteyksien transitokuljetukset melkein kaksinkertaistuivat viime vuonna 100 300 teuhun. Myös tänä vuonna konttiliikenteen kasvu on jatkunut kovana.

”Yhteistyö Suomen kanssa toimii hyvin”

Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä Trans-Siperian transitoliikenne kasvoi 75 prosenttia viime vuoden samaan aikaan verrattuna. Rahtimäärä on noussut jo 1980-luvun alun hyvien vuosien tasolle. Vuonna 1983 Trans-Siperian radalla Suomen kautta kulki 154 000 konttia.

Babajev uskoo, että myös tulevaisuudessa Trans-Siperian radan transitoliikenne kulkee suurelta osin Suomen kautta.

– Suomella ei ole mitään suosituimmuusasemaa transitokuljetuksissa. Tariffit ovat kaikille samat, ja viime kädessä reitin valinnan tekee kuljetuksen tilaaja. Yhteistyömme Suomen kanssa toimii kuitenkin erittäin hyvin, ja olemme yhdessä reagoineet markkinoiden vaatimuksiin nopeammin kuin muut maat. Rajalla on otettu esimerkiksi käyttöön sähköinen asiakirjojen vaihto, hän huomauttaa.

Välivarastointi Suomessa vähentyy

Tällä hetkellä suurin osa Kaukoidästä Trans-Siperian rataa pitkin tulevasta tavarasta välivarastoidaan Suomessa ja palautetaan vähitellen Venäjälle pääosin maantiekuljetuksina. Vain osa konteista jatkaa pidemmälle Eurooppaan.

Babajevin mukaan tähän on syynä se, että Venäjä tukee kauttakuljetusta pitämällä transitotariffeja alempana kuin Venäjälle päätyvien kuljetusten tariffeja. Tavara on näin halvempi kuljettaa varastoon Suomeen kuin esimerkiksi suoraan Moskovaan.

Babajev kuitenkin uskoo, että välivarastoinnille Suomessa ei ole tulevaisuutta ja tulevaisuudessa suurin osa konteista kulkee Suomen läpi.

– Tiedämme, että menetämme tässä. Uskon, että kun transitokuljetukset Trans-Siperian radalla nousevat 400 000–500 000 konttiin vuodessa, meille tulee mahdollisuus laskea Venäjälle päätyvien kuljetusten tariffeja niin, ettei kuljetus välivarastoon Suomeen enää kannata.

Tämä ei välttämättä kuitenkaan poista käytäntöä, sillä Suomen välivarastoinnin syiksi väitetään myös turvallisen ja nykyaikaisen varastotilan puutetta Venäjällä ja transitokuljetusten yksinkertaisempia tullimuodollisuuksia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      ”Ari” on kuin ilmetty menestyvä ura­tykki – oikeasti perä­kamarin poika elää eläkeläis­vanhempiensa rahoilla

    2. 2

      Työtön Jouni, 26, haki töitä: päätyi joulupukiksi Kiinaan – ”Päivällis­pöydässä on isketty eteeni jo koiraakin”

    3. 3

      Wahlroos latasi palkan­korotuksista: ”Paperi­kone menee kiinni”

    4. 4

      Autoliiton testi: kahdelle turvaistuimelle surkea arvosana – istuin lensi halki testilaboratorion

    5. 5

      Rautelle yli 21 miljoonan euron tilaukset Venäjältä

    6. 6

      Tutkija: ”Suuret ikäluokat rahoittavat aikuisten lasten elämää”

    7. 7

      UPM kohensi tulostaan – liikevaihto jäi odotuksista

    8. 8

      Euroalueen teollisuuden tuotanto yllättäen kiihdyttänyt kasvuaan

    9. 9

      Nordean Wahlroos: Ruotsin euroaluetta kireämpi sääntely ei ongelma

    10. 10

      Tiedon tulos päihitti ennusteet – liikevaihto kasvoi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ari” on kuin ilmetty menestyvä ura­tykki – oikeasti perä­kamarin poika elää eläkeläis­vanhempiensa rahoilla

    2. 2

      Wahlroos latasi palkan­korotuksista: ”Paperi­kone menee kiinni”

    3. 3

      5 keinoa selviytyä hometalon kanssa – ”Mies puolusti taloa sanomalla, että myyjä on pappi”

    4. 4

      Tutkija: ”Suuret ikäluokat rahoittavat aikuisten lasten elämää”

    5. 5

      Kulutusluottoa ottaneesta asiakkaasta tulee helposti lypsylehmä – ”Voi olla järkevämpää päästää velkansa ulosottoon”

    6. 6

      Leski maksoi vuosia asuntolainaa, talo oli puolison nimissä – talouskoulutus on pelastanut jo 17 taloa pakkomyynniltä

    7. 7

      Työtön Jouni, 26, haki töitä: päätyi joulupukiksi Kiinaan – ”Päivällis­pöydässä on isketty eteeni jo koiraakin”

    8. 8

      HOK-Elannon ex-päällikköä epäillään 800 000 euron lahjusten ottamisesta

    9. 9

      ”Puolalaisen putkimiehen” rahoista väännetty koko päivä

    10. 10

      Maiden eläkejärjestelmät vertailtiin – näin Suomi sijoittui

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    2. 2

      ”Ari” on kuin ilmetty menestyvä ura­tykki – oikeasti perä­kamarin poika elää eläkeläis­vanhempiensa rahoilla

    3. 3

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    4. 4

      Vuorolisiä jopa 1 460 €/kk – näissä ammateissa tienataan eniten lisillä

    5. 5

      Työttömyystuki yli 8 600 e/kk – ”Heitä on muutama Suomessa”

    6. 6

      Leski maksoi vuosia asuntolainaa, talo oli puolison nimissä – talouskoulutus on pelastanut jo 17 taloa pakkomyynniltä

    7. 7

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    8. 8

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    9. 9

      Uutuuskirja: Kirsti Paakkasen omaisuus Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    10. 10

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    11. Näytä lisää