Veikkaus hakee miljoonallamökkiläisiä futiskatsomoon

Julkaistu:

Veikkaus jakaa seuroille rahaa markkinointiin ja palkitsee parhaatmarkkinoijat

Jalkapallon katsoja käyttää otteluun keskimäärin 12–15 euroa. Samalla rahalla saa 1,5 elokuvalippua tai cd-levyn tai kolme tuoppia olutta.

Harva valitsee futiksen. Samaan aikaan kun Ruotsissa eletään täysien katsomoiden jalkapallohuumaa, kotoisen Veikkausliigan joukkueet haaveilevat kahdestatuhannesta katsojasta. Kun katsojia ei ole, ei ole tunnelmaa, ja kun ei ole tunnelmaa, ei tule uusiakaan katsojia.

Alkavalla kaudella EM-kisatkin verottavat katsomoita. Veikkausliigan pääsponsori Veikkaus vastaa haasteisiin lähes kolminkertaistamalla tukensa. Miljoona euroa vuodessa seuraavien kolmen vuoden ajan on yksi suurimmista urheilun yhteistyösopimuksista.

– Jalkapallo on harrastetuin laji, ja pääsarjan taso yleisesti luultua korkeampi. Uskomme, että ilmiö on tehtävissä ja katsomoihin tulee väkeä, joka on potentiaalista asiakaskuntaa, sanoo Veikkauksen viestintäjohtaja Ilkka Juva.

Yleisötavoitteenylittäjille palkinto

Seurojen talous on niiden 2 500 yhteistyökumppanin varassa, sillä lipunmyynti tuo vain murto-osan tuloista. Seurat ovat hyviä varainhankkijoita ja kilpailutoiminnan pyörittäjiä, mutta markkinointiin ja katsomoviihteeseen rahaa ei usein ole.

Nyt on, sillä Veikkauksen lisäpanostus menee lähes kokonaan markkinointiin. Uutta on sekin, että rahasta 250 000 euroa menee suoraan 14 seuran tileille. Liiga varmistaa, että markkinointirahalla ei nosteta pelaajapalkkioita tai kuitata velkoja.

– Seurojen markkinointisuunnitelmissa pitää olla uutta ja ennen tekemätöntä, siellä on oltava selkeitä tavoitteita, rohkeita vetoja ja yllätyksiä, listaa Veikkausliigan toimitusjohtaja Jan Walden.

Yleisötavoitteensa ylittävät seurat saavat rahapalkinnon. Rahalla palkitaan myös parhaat markkinoijat ja katsomoviihteen kehittäjät.

Vapaa-ajastataistellaan

Liiga on tehnyt Nelosen kanssa kolmen vuoden sopimuksen tv-mainonnasta. Waldenin mukaan mainosaikaa on ”aika tavalla” ja se käytetään mainostoimisto PHS:n opastuksella. Veikkaus taas tuo jääkiekosta tutun Liigavedon myös futikseen.

Liiga aikoo voittaa katsojia paitsi muulta urheilulta myös muulta vapaa-ajanvietolta.

– Mökit ovat yksi päävastustajistamme. Sitä yritämme taklata seurauskollisuuden korostamisella, värin tunnustamisella, Walden kertoo.

Muusta urheilusta jalkapallo haluaa erottua katsojalähtöisyydellään. ”Peli on tosi hyvää, tähtiä löytyy” -mainonta korvautuu ”kaverin kanssa oman seuran peliin” -mainonnalla. Tunnelma kun on tutkimusten mukaan ylivoimainen asia viihtyvyyden kannalta, pelin taso tulee kaukana perässä.

Jalkapallon Veikkausliiga alkaa 6. toukokuuta ottelulla AC Allianssi–FC Inter.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      5 keinoa selviytyä hometalon kanssa – ”Mies puolusti taloa sanomalla, että myyjä on pappi”

    2. 2

      Maiden eläkejärjestelmät vertailtiin – näin Suomi sijoittui

    3. 3

      Tero Sarkkinen, 46, käyttää yrityskaupasta saamiaan rahoja enkelisijoituksiin – ”Samoilla rannekelloilla tässä mennään”

    4. 4

      ”Tekoäly kuin uusi sähkö” – Ministeri Lintilä: Kaksi vuotta sitten kukaan ei puhunut mitään

    5. 5

      Radio Helsinki: Digelius-levykaupan Ilkka ”Emu” Lehtinen on kuollut

    6. 6

      Leski maksoi vuosia asuntolainaa, talo oli puolison nimissä – talouskoulutus on pelastanut jo 17 taloa pakkomyynniltä

    7. 7

      Kommentti: 10 sytykettä seuraavaan finanssikriisiin

    8. 8

      Uniperin talousjohtaja: ”Emme halua omistajaa, joka kertoo meille mitä tehdään” – E.ONin ei tarvitsisi myydä koko osakepottia Fortumille

    9. 9

      Veikko Salli, 81, loi roskiksista menestysbisneksen – ”Olen urallani moneen kertaan suistunut ja ylös noussut”

    10. 10

      Kiinan öljyn tarve saattaa olla luultua suurempi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Leski maksoi vuosia asuntolainaa, talo oli puolison nimissä – talouskoulutus on pelastanut jo 17 taloa pakkomyynniltä

    2. 2

      Maiden eläkejärjestelmät vertailtiin – näin Suomi sijoittui

    3. 3

      Tero Sarkkinen, 46, käyttää yrityskaupasta saamiaan rahoja enkelisijoituksiin – ”Samoilla rannekelloilla tässä mennään”

    4. 4

      Veikko Salli, 81, loi roskiksista menestysbisneksen – ”Olen urallani moneen kertaan suistunut ja ylös noussut”

    5. 5

      Vuorolisiä jopa 1 460 €/kk – näissä ammateissa tienataan eniten lisillä

    6. 6

      3 perhettä kiisteli homepommista, keskimmäinen joutui maksajaksi – ”Tuomioiden takana on paljon inhimillistä kärsimystä”

    7. 7

      Timo Tirroniemi, 62, haki alkupääoman pankin takaoven kautta ja on nyt miljonääri

    8. 8

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    9. 9

      Kommentti: Pitäisikö ”työn välttelijöiltä” viedä tuet? Ei mitään hyötyä

    10. 10

      Kommentti: 10 sytykettä seuraavaan finanssikriisiin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    2. 2

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    3. 3

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    4. 4

      Vuorolisiä jopa 1 460 €/kk – näissä ammateissa tienataan eniten lisillä

    5. 5

      Työttömyystuki yli 8 600 e/kk – ”Heitä on muutama Suomessa”

    6. 6

      Leski maksoi vuosia asuntolainaa, talo oli puolison nimissä – talouskoulutus on pelastanut jo 17 taloa pakkomyynniltä

    7. 7

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    8. 8

      Uutuuskirja: Kirsti Paakkasen omaisuus Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    9. 9

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    10. 10

      Viljami, 15, puhdistaa vanhoja golfpalloja ja myy ne voitolla – ”Olen suunnitellut jo vähän laajentamistakin”

    11. Näytä lisää