Itälaajentuminen lisää rekkarallia Euroopan teillä

Julkaistu:

Uusien EU-maiden rapistunut tieverkosto vaatii valtavia investointeja

Euroopan unionin itälaajentumisen odotetaan kaksin- tai kolminkertaistavan Saksan ja uusien jäsenmaiden väliset kuljetukset kymmenessä vuodessa.

Keski- ja Itä-Euroopan satamista ja rautateistä ei ole nykykunnossaan kilpailijaksi maanteille, eli maanteiden osuus kuljetuksista kasvaa voimakkaasti, vaikka kehitystä on yritetty pitkään ohjata juuri päinvastaiseen suuntaan.

– Tieliikenteen osuus kuljetuksista nousee 45 prosentista vuonna 1998 peräti 72 prosenttiin vuonna 2010, kuvaili Saksan liikenneministeriön valtiosihteeri Angelika Mertens alan seminaarissa Berliinissä.

Euroopan komission tutkijaryhmä on arvioinut, että idän liikenneinfrastruktuuriin pitäisi investoida vuosittain sata miljardia euroa. Tukibudjeteissa on tälle vuosikymmenelle vasta runsas neljännes tästä.

– Vaikka kaikki uusien jäsenten saamat tukirahat laitettaisiin liikenteeseen, se ei riittäisi infrastruktuurin uusrakentamis- ja korjaustarpeeseen, selventää Mertens.

– Suotavaa olisi mobilisoida mahdollisimman paljon yksityistä pääomaa. Lisäksi pitäisi ehdottomasti parantaa hankkeiden koordinaatiota maiden välillä, hän toivoo.

Määrän ohella muuttuu myös kuljetusten laatu. Uusien jäsenmaiden talouksien kasvaessa kuljetetaan yhä enemmän arvokkaampaa tavaraa, eli kuljetusten koot pienenevät, nopeuden merkitys kasvaa ja kuljetusten määrä suhteessa tavaran painoon nousee.

– Asiakas odottaa korkeaa ajotiheyttä ja hyvää palvelua esimerkiksi kuljetusten jäljityksessä. Tulliosaamisen tilalle nousee it-osaaminen. Pienempien yritysten on pakko verkottua, arvioi Uwe Bierfreund, joka vetää Itämeren liikennettä harjoittavien yhtiöiden yhteisyritystä ILS:ää.

Lyypekin sataman johtaja Manfred Evers kantaa itälaajentumisen alla huolta siitä, miten käy suomalaisyhtiöiden kuljetuksille. Suomalaisliikenne tuo lähes 15 prosenttia sataman tuloista, ja Evers pelkää osan siitä siirtyvän idempänä sijaitseviin satamiin.

Saksan sisäisistä kuljetusmarkkinoista on pitkällä tähtäimellä uhanalaisena noin viidennes, arvioi McKinseyn tutkija Michael Ottembra. Kasvun mahdollisuudet ovat kuitenkin moninkertaisesti suuremmat.

Saksalaisyritysten valttikortteja ovat Ottembran mielestä täsmällisyys ja luotettavuus sekä hyväkuntoiset ajokit ja laitteet. Itäeurooppalaisten kuskien ansiona ovat puolestaan halpojen palkkojen ohella joustavuus työajoissa ja hyvä kielitaito.

Saksalaisyrityksissä matalapalkkaiset itäkuskit saavat työskennellä viiden vuoden siirtymäajan jälkeen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kolmen osakkaan taloyhtiössä yksi ei halunnut korjata tukimuuria – 35 000 euron sijaan maksoi lopulta 200 000 euroa

    2. 2

      Panda harkitsi Ähtärin pandojen käyttöä markkinoinnissaan – päätös tehtiin ennen sopimusneuvotteluja

    3. 3

      Kela-siirto nosti toimeentulotuen hakijoiden määrää selvästi – menot kasvoivat lähes 100 miljoonaa

    4. 4

      Marja-Leenan, 59, verkkopankista löytyivät ventovieraan lainatiedot – Nordea: ”Erittäin valitettava tilanne”

    5. 5

      93 neliön vuokra-asunnossa asunut pariskunta väitti yhtäkkiä asunnon olevan 38,5 neliötä pienempi

    6. 6

      Niinistö on sijoittanut kolmeen yhtiöön pörssin ulkopuolella – eivät mitään rahasampoja

    7. 7

      Anni, 24, arvasi paksun kirjeen sisältävän jotain outoa: Posti lipsautti 10 ihmisen palkkatiedot väärälle ihmiselle

    8. 8

      Analyytikko: Rolls-Roycen toiminnot kiinnostanevat Wärtsilää – toimintaa myös Suomessa

    9. 9

      Viranomainen saattaa kieltää kryptovaluuttojen johdannaiset yksityissijoittajilta

    10. 10

      Nokian Renkaat ja Volkswagen toipuivat mainekriiseistä – Fazer nousi ”pöhinäykköseksi”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      93 neliön vuokra-asunnossa asunut pariskunta väitti yhtäkkiä asunnon olevan 38,5 neliötä pienempi

    2. 2

      Marja-Leenan, 59, verkkopankista löytyivät ventovieraan lainatiedot – Nordea: ”Erittäin valitettava tilanne”

    3. 3

      Anni, 24, arvasi paksun kirjeen sisältävän jotain outoa: Posti lipsautti 10 ihmisen palkkatiedot väärälle ihmiselle

    4. 4

      Wärtsilä ei toimita Krimille laivamoottoreita – päätös ihmetyttää Venäjällä: ”Miten voi kieltäytyä rahasta?”

    5. 5

      Oriolassa tapahtui inhimillinen virhe – väärennetyksi epäiltyä syöpälääkettä jaettiin sairaaloihin

    6. 6

      1,5 vuoden koulutus ja mediaanipalkka 6116 e/kk – lennonjohtajan koulutukseen taas haku päällä

    7. 7

      Bitcoinin arvo jatkaa laskuaan – Kiina alkaa taklata virtuaalivaluuttoja kovin toimin

    8. 8

      Niinistö on sijoittanut kolmeen yhtiöön pörssin ulkopuolella – eivät mitään rahasampoja

    9. 9

      Apple kotiuttaa jopa yli 200 miljardia dollaria – rivityöntekijöille 2 500 dollarin bonus

    10. 10

      Kela-siirto nosti toimeentulotuen hakijoiden määrää selvästi – menot kasvoivat lähes 100 miljoonaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Oletko sinä ammatissa, jonka eläkeikä yhtäkkiä nousi? Katso lista

    2. 2

      Ismo, 50, vaihtoi toimistotyöt Lapin erämaihin – traaginen turma keväthangilla jätti haavan sieluun

    3. 3

      Nyt pääministeri Sipilä kommentoi kuohuntaa aiheuttanutta aktiivimallia: ”Työttömän näkökulmaa tässä on haettu”

    4. 4

      30 vuotta maksajana riitti – ”Puoliso pistää rahansa tuulemaan ja on käsi ojossa pyytämässä minulta lisää”

    5. 5

      Alle 60-vuotiaana eläkkeelle – näissä ammateissa osalla on yhä vanha etu

    6. 6

      Työttömiä on jäänyt pois vapaapalokuntien toiminnasta – liiton mukaan syynä aktiivimalli

    7. 7

      7 asiaa, joista syntyy riitaa parisuhteessa – terapeutti kummeksuu sitä, että usein mies maksaa laskut

    8. 8

      Pitkällä laina-ajalla voi tienata, jos sijoittaa rahat ja hyvin käy – katso laskelmat

    9. 9

      Näin älytöntä puhelinta hehkutetaan: ”Tuli ihan miljonääriolo”

    10. 10

      Wärtsilä ei toimita Krimille laivamoottoreita – päätös ihmetyttää Venäjällä: ”Miten voi kieltäytyä rahasta?”

    11. Näytä lisää